Home > Uncategorized > Even lekker shoppen

Even lekker shoppen

Mensen bouwen hun week vaak helemaal vol. We hebben het druk. Druk met werken, kinderen, studeren, vrienden, hobby’s relaties etc. Veel mensen hebben last van tijdgebrek.
Vooral zogenoemde vrije tijd is er steeds minder. De prioriteiten zijn verschoven en een uitstapje of een dagje shoppen wordt steeds moeilijker in te plannen.

Mega
Tijdgebrek is een megatrend die bij steeds meer mensen een rol speelt. Er is steeds meer te doen en er worden steeds hogere eisen gesteld. Veel mensen ondervinden hier nare gevolgen van zoals stress, hoge bloeddruk en burn outs.

Uit onderzoek is gebleken dat 56% van de Europeanen het gevoel heeft tijd tekort te komen en dit cijfer is de afgelopen jaren enorm gegroeid.

In de marketing wereld wordt er op dit tijdgebrek ingespeeld. Door de geavanceerde middelen die er tegenwoordig zijn kan er ook veel vergemakkelijkt worden. Op deze manier blijft het haalbaar om alles in elkaar te passen. Een goed voorbeeld hier van is online shopping. Komen de consumenten niet meer naar de winkels? Dan brengen we de winkels naar de consumenten.

Meso
Door de megatrend tijdgebrek is er een meso trend ontstaan. Het efficiënter indelen van tijd. We hebben weinig vrije tijd en deze kunnen we dan het beste zo goed mogelijk benutten. Dingen als internet bankieren en e-mailen zijn voorbeelden van het versnellen en versimpelen van bepaalde handelingen. Aankopen doen kan veel tijd kosten. Vooral omdat je niet altijd meteen vind wat je zoekt.

Micro
De micro trend die hier uit voort is gevloeid is dus het online winkelen. Je hoeft niet meer verschillende winkels langs te gaan om te vinden wat je zoekt maar kan makkelijk en efficiënt selecteren waar je naar op zoek bent. Dan kan je ook nog direct betalen en het word op je deurmat afgeleverd. Een tijdsefficiënte manier van winkelen die ook nog eens een hoop irritaties kan verlichten.

Trend?
Het online shoppen is geen hype, mode of rage. Het is iets wat al langere tijd speelt en heeft niks te maken met schaarste en zal niet snel verdwijnen. Er kan gesproken worden van een trend omdat online shopping een onderdeel wordt van een bepaalde (drukke) levensstijl.

De trend rondom online shopping is al een hele tijd aan de gang. Via bol.com en Wehkamp kon je al erg lang online producten bestellen maar de afgelopen jaren zijn steeds meer bedrijven hun producten online gaan aanbieden. Voor bedrijven is het ook een goede manier van verkoop omdat ze online veel en gericht reclame kunnen maken en makkelijk aanbiedingen kunnen geven voor gratis verzending of online korting.

Voor consumenten zitten er voordelen en nadelen aan. De voordelen zitten hem op het moment vooral nog in de efficiëntie. Er zijn steeds meer websites die zich richten op het vinden vergelijken van bepaalde producten. Een nadeel is dat via online verkoop er meer belasting gevraagd kan worden. In Amerika is dit proces al aan de gang.

Door de komst van het online winkelen komen er wel meer keuzes voor de consument. Het besluit tot de aankoop kan op veel verschillende manieren bereikt worden.

In de toekomst zal de in store ervaring beter worden Als het online winkelen verder groeit zullen de winkels moeten gaan concurreren. Het wordt makkelijker om prijzen te vergelijken in winkels, er komen betere fysieke ervaringen het personeel zal steeds meer kennis en ervaring krijgen om de klant optimaal te kunnen helpen. Er zullen ook steeds meer producten komen die alleen in store te krijgen zijn om te kunnen concurreren met de webshops.

 

Het online winkelen is een grote stimulans voor de economie. Er wordt online veel winst gemaakt en omdat de consument weinig tijd heeft om naar de winkel zelf te gaan is een groot deel van de omzet vaak te danken aan de online webwinkels. Sociaal economisch is het misschien wat minder gunstig omdat het bekende ‘dagje shoppen’ steeds minder vaak voorkomt. Technologisch zorgt het wel weer voor vooruitgang omdat er veel aandacht moet worden besteed aan webdesign en user experience.

Uiteindelijk zullen er in ieder geval veel meer keuzes komen voor de consument. Er komen meer producten om te kopen, meer manieren om deze aan te schaffen en meer prijs concurrentie. Het online winkelen zal zich zeker nog verder ontwikkelen

Omdat de concurrentie tussen online en offline verkoop steeds groter wordt zullen steeds meer winkels een online store openen naast hun offline filialen. Op deze manier kan de hele markt verschuiven en wordt het bekende winkelen een totaal andere ervaring. Zou het zo kunnen zijn dat uiteindelijk een groot deel van de winkels verdwijnt door de komst van steeds meer online webshops?

Veilig online shoppen? Bekijk het volgende filmpje voor tips ’n tricks

 

Bronnen:

http://www.forbes.com/sites/lauraheller/2011/04/20/the-future-of-online-shopping-10-trends-to-watch/

 

http://hk.nielsen.com/documents/Q12010OnlineShoppingTrendsReport.pdf

 

http://www.twinklemagazine.nl/achtergronden/2010/07/rapport-global-trends-in-online-shopping/

 

http://www.webwinkelvakdagen.nl/nl/programma/2012/1/26/Online_retailing_2012_trends_en_cijfers

 

 

Categorieën:Uncategorized
  1. 15 oktober 2012 om 21:29

    Omdat de concurrentie tussen online en offline verkoop steeds groter wordt zullen steeds meer winkels een online store openen naast hun offline filialen. Op deze manier kan de hele markt verschuiven en wordt het bekende winkelen een totaal andere ervaring. Zou het zo kunnen zijn dat uiteindelijk een groot deel van de winkels verdwijnt door de komst van steeds meer online webshops?

    Ik geloof inderdaad dat een groot deel van de offline winkels verdwijnt door de komst van meer online shops. Naar verwachting zullen één op de drie winkels verdwijnen binnen nu en 4 jaar. De komst van online shoppen zorgt ervoor dat straks 8 miljoen vierkante meters winkelvloeroppervlak leeg komt te staan, vier keer zoveel als nu. Er komen dus minder winkelgebieden en dus ook minder winkels.

    Offline shops maken minder omzet ten opzichte van voorgaande jaren, terwijl de online omzet juist een groei laat zien. Winkels hebben steeds minder winkeloppervlakte nodig dankzij het hebben van een online shop bij hun offline shop. Winkels worden langzaam maar zeker steeds meer locaties waar producten afgehaald worden. Hierdoor verdwijnt de noodzaak tot grote voorraden in winkels. De retailer weet namelijk al van te voren welk product de consument komt ophalen.
    Je ziet ook steeds vaker dat winkels ervoor kiezen om alleen de best lopende producten in de winkel aan te bieden. producten met een lagere omloopsnelheid kunnen vervolgens via de online shop worden besteld. Een combinatie van een offline en online shop is inmiddels de norm geworden.

    Mensen shoppen meer voor de fun dan dat ze het nodig hebben. Conceptbrands als Apple verkopen een lifestyle, niet alleen een product. Mensen moeten geïnspireerd worden door het winkelen. Winkeleigenaren zullen moeten gaan nadenken over de veranderde manier van winkelen en over de invloed van het online koopgedrag van mensen.
    Als winkels hier niet op inspelen zie ik de offline shops snel verdwijnen.

    bron: http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2012/10/meer-winkelruimte-nodig-door-e-commerce-onzin/

  2. Remyvankats
    17 oktober 2012 om 20:58

    Allereerst vind ik het zelf een vrij bizarre ontwikkeling dat we de afgelopen pakweg 50 jaar steeds minder zijn gaan werken, maar het toch voor elkaar krijgen om steeds minder vrije tijd over te houden. Het besef dat het leven niet al te lang is en dat er nog zoveel te zien en te doen is lijkt de mens gehaaster te maken dan ooit. Als ik maar niets mis!

    Tijdgebrek is denk niet alleen de oorzaak van deze trend. Gemak is, zoals je in dit stuk ook al zegt natuurlijk een even zo goede reden om online te bestellen. Het aanbod is groter en je zit niet opgescheept met een vervelende verkoper die je iets wil aanbieden. Winkeliers kunnen dan ook gewoon niet achterblijven en zullen hun waren steeds vaker ook online aanbieden. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat hierin blijkbaar niet achter wilde blijven is de Zeeman, die sinds kort ook een webshop heeft. Echter, hier staat nog zo weinig in, dat hier beter nog even gewacht mee had kunnen worden.

    Online winkelen zal zich zeker nog verder gaan ontwikkelen. Toch zijn er bepaalde producten die nog steeds lastig online zijn te kopen. Kleding is niet te passen, eten niet te proeven en auto’s niet online te besturen. Voor de echte ervaring moet men toch nog steeds de deur uit.

  3. davepostma
    18 oktober 2012 om 12:57

    Online shoppen is een geweldig fenomeen dat is ontstaan dankzij de komst van het internet. Het mooie is dat het vinden van de producten die jij wilt zo’n stuk makkelijker is gemaakt omdat je nu over de hele wereld kan zoeken. Ik ben van mening dat dit de beste ontwikkeling is dat uit technologisering is ontstaan.
    Al sinds de vroege jaren 90 in de kinderschoenen van het internet lieten online retailers als Amazon zien dat op deze markt veel te verdienen valt, wanneer ook Amazon chief de best man of the year award titel wint. Online veilingsites als ebay en marktplaats maakt het zoeken naar je gewenste product erg makkelijk aangezien je bijna alles op ebay kan vinden.
    Enkele nadelen zijn wel dat door het verspreiden van kennis over het internet de mensen ook beter weten wat hun producten kosten. Dit resulteert in het feit dat koopjes zoeken moeilijker is dan bij een sale bij je favoriete retail shop. Ook worden er extra kosten verrekend voor de verzending waardoor je product duurder uit kan lopen dat je in eerste instantie had gedacht. Het zal nooit de echte shopgedrag vervangen, maar is een goed middel om je koopgedrag te stimuleren, zodat we allen kunnen consumeren als een malle.

  4. 21 oktober 2012 om 17:02

    Wat jij hierboven beschrijft is inderdaad een trend die gaande is. Wat mij vooral opvalt is dat bedrijven dit toch al een tijd aan hebben zien komen maar er zo weinig mee gedaan hebben. Naar mijn mening liggen er nog steeds veel meer kansen en mogelijkheden met online en offline winkelen.

    Toch moeten we niet denken dat ouderwets winkelen helemaal vervangen zal worden. Het eerst even zien of voelen van een product moeten we niet onderschatten. Het gezegde “Eerst zien dan pas kopen” benadrukt dit weer. Het verschilt natuurlijk per product maar zeker als je kijkt naar wat duurdere producten wil men het eerst toch altijd nog wel even bekijken.

    Wat ik mis in je artikel is dat je het grootste onderdeel van online shoppen niet even naar voren hebt gehaald. Dit is namelijk de reis branch. Het meeste geld met online shoppen wordt omgezet door reis websites. De originele reis bureau`s zullen helemaal verdwijnen omdat ze niks toevoegen aan de internet websites. Websites zijn hier naar mijn mening zelfs beter geschikt voor. Lekker even rustig op de bank op een zondag avond door wat vakantie`s heen scrollen doe dat maar is in een reis bureau.

  5. 29 oktober 2012 om 14:25

    Aan de ene kant denk ik dat de fysieke winkels niet snel zullen verdwijnen. Mensen vinden toch wel tijd in hun drukke schema om even gezellig te gaan shoppen. Het grootste voordeel van shoppen in een fysieke winkel is dat je gelijk feedback kunt krijgen van medewerkers en je vrienden. Je ziet tevens gelijk of de kleren die je aan hebt wel goed bij je passen.

    Maar aan de andere kant zit er in het online shoppen ook wel degelijk de toekomst. Maar zoals ik eerder aangaf lijkt het me logisch dat de online en offline winkel elkaar gaan versterken. Want een gezellig dagje winkelen met vrienden of vriendinnen doe je niet online. De consument blijft dus wel tijd vrij maken voor het shoppen in de fysieke winkel voor de ervaring en de beleving. Zoals je zelf al aangaf wordt het wel makkelijk om kleine dingen te kopen via bol.com. Maar uit onderzoek van de consumentenbond blijkt toch dat de meeste mensen toch eerst hun kleding kijken en passen in een winkel en dan pas later eventueel online kijken voor het product.
    Online shoppen heeft dus zeker wel de toekomst, maar het fysiek winkelen zal nooit helemaal verdwijnen denk ik..

  6. 20 januari 2013 om 23:54

    Zelf ben ik niet echt van het online shoppen. Ik heb wel eens wat artikelen online gekocht maar ik ga toch liever naar een winkel toe, gewoon om het feit dat je de artikelen kunt bekijken, of als je in een kledingwinkel bent je de kleren kunt passen.

    Online shoppen begint steeds groter te worden, ik ben er wel een groot voorstander van alleen het “research” gedeelte vind ik momenteel te vaag. Wat ik wel fijn vind is dat steeds meer bedrijven zich ook hier meer op gaan richten. Zo heeft H&M een online paswinkel waar je kan kijken hoe iets eruit kan zien bij jou. Een ander nadeel vind ik de persoonlijke boodschap die iemand mee kan geven. Door een winkel in te lopen en advies in te winnen heb je toch een bepaalde persoonlijke binding gekregen met de winkel. Online is dit een stuk minder en dit zorgt naar mijn idee ook voor een stukje minder merkbeleving.

    Desalniettemin komen je spullen wel aan op de bestemming waar jij hebt gevraagd deze te willen afleveren en kan je als consument (hopelijk) direct genieten van het item dat jij hebt aangeschaft. Online shoppen gaat steeds groter en makkelijker worden.

  7. 21 februari 2013 om 10:12

    Veel winkels ontkomen tegenwoordig niet meer aan het online shop-gedeelte. Het is of meegaan, of verzuipen doordat je concurrentie wel aan de trend meedoet, en zo je klanten voor zich wint.
    Wat ook bijna een trend te noemen is onder online shoppers, is het in winkels uitproberen, en het daarna online kopen van producten.
    Zo wordt er bij bijvoorbeeld electronicazaken een hoop trammelant ondervonden aan klanten die komen kijken naar producten, de producten uit proberen en verkopers heel lang bezig houden, en uiteindelijk hun spullen online bij de concurrent bestellen.
    Ook is het voor winkels die ook een ‘offline vestiging’ hebben, moeilijk om te concurreren met online winkels, die producten voor een lagere prijs kunnen bieden omdat ze minder kosten zoals personeel en huur hebben.
    Hoewel online winkelen dus aan de ene kant goed is voor sommige winkels, is het voor winkelcentra en dergelijke slecht nieuws. Minder mensen naar de winkels, betekent minder mensen die even wat in de stad lunchen tijdens het shoppen, en minder omzet voor bijvoorbeeld tabakszaken en cafés.

  8. 12 april 2013 om 15:11

    Het is een lastige kwestie. Enerzijds willen bedrijven online winkels om zo op een goedkope manier meer omzet te generen anderzijds beconcurreren ze zichzelf daarmee. Ik ben het er zeker mee eens dat webshops zich alleen nog maar verder en verder gaan ontwikkelen. Op deze manier word het vast steeds gemakkelijker en handiger om via internet iets te bestellen.

    Ondanks dat denk ik dat winkels niet zo maar gaan verdwijnen. Ik denk dat veel mensen het fijn vinden om de totale beleving te ervaren. Shoppen word vooral onder vrouwen gezien als een leuk dagje uit. Vaak gaan ze samen met zussen of vriendinnen. Daarbij is het een manier van ontspanning en heeft het voor sommige mensen zelf een therapeutische lading. In een winkel kan je van alles passen, kijken hoe het staat en om advies vragen. Als je besluit dat je het niet wil hebben dan hangt de verkoopster het met een beetje geluk weer terug. Deze ervaring beleef je niet wanneer je iets via internet koopt.

    Omdat de tijden nu eenmaal niet gunstig zijn denk ik wel dat veel bedrijven het aantal winkels te verminderen. Men kiest eerder voor om te investeren in een goede website dan in nog een offline filiaal. Ik denk dat offline winkels een andere betekenis gaan krijgen. Ik heb een tijdje in een winkel gewerkt die ook een webshop had. Het was mogelijk om daar iets te bestellen en het naar de winkel te laten versturen. Het voordeel was dat de consument geen last meer had ven verzendkosten. Het product kon in de winkel gepast worden. Was het niet naar wens dan kon je het meteen terug brengen of iets anders uitzoeken. Op deze manier kan de consument gebruik maken van de voordelen van beide shops.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie op timwolters Reactie annuleren