Van festival groei naar prive chauffeur.

Festivals, wie kent ze nou niet? Wanneer het festival seizoen weer is begonnen ontkom je er niet aan. Vele bezoeken zelf een festival. Andere bekijken ze via televisie of luisteren mee op de radio.De festivals in Nederland zijn de afgelopen dertig jaar bijna vervijfvoudigd. Waar we in 1980 begonnen met 150 festivals, hadden we 700 festivals in 2007. Gemiddeld is dat per jaar bijna twee festivals per dag. Met deze grote toename van festivals kunnen we spreken van een megatrend. Door de grote hoeveelheid festivals is er allerlei aanbod qua muziekstijlen. Voor iedereen zit er wel een festival bij. Meer festivals leveren ook meer banen op. Maar niet alleen meer banen in de organisatie en voorbereiding. Op het terrein zelf levert ook veel werkgelegenheid op, denk hierbij aan barpersoneel, beveiliging en schoonmaak. Festivals zijn dus goed voor de economie. Voor ongeveer 25% worden festivals (met meer dan 5000 bezoekers) gesubsidieerd. De overige 75% komt uit sponsering of eigen inkomsten.

Waar de eerste festivals klein zijn begonnen komen er nu duizenden mensen op af. Naast de diversiteit van muziekstijlen en een gezellig dagje weg, brengen festivals ook maatschappelijke problemen met zich mee. Op de festivals wordt er veel alcohol gedronken en drugs gebruikt. Nu is dat opzich niet zo’n groot probleem, maar wel de manier waarop de festivalgangers thuiskomen. Na schatting veroorzaken bestuurders die onder invloed zijn van drugs en/of alcohol ongeveer 40% van de verkeersongevallen. Vanwege de onbekendheid en grote aantal ongevallen onder invloed zijn er diverse soorten campagnes geweest om dit probleem tegen te gaan. In 2001 begon in Nederland de Belgische BOB-campagne. Sinds het begin van deze campagne is het aantal verkeersdoden de afgelopen 10 jaar met 50% gedaald. Deze campagnes behoren tot de mesotrend. Ze brengen veranderingen aan in het gedrag van de consument. De motivatie om hun gedrag te gaan veranderen wordt steeds makkelijker. Naast het feit dat rijden onder invloed dodelijk kan zijn. Zijn er ook steeds meer mogelijkheden om met andere vervoersmiddelen thuis te komen dan alleen je eigen auto. Zo zetten de gemeentes meer openbaar vervoer in om mensen makkelijker en sneller op het station te krijgen. Voor de festivals die tot de late uurtjes door gaan en er geen treinen meer rijden zijn er ook oplossingen. Een minitrend die zeer handig is, Event travel. Een dienst die jouw BOB wilt zijn. Het enige wat je hoeft te doen is een kaartje bestellen. Vanuit jouw woonplaats zal er dan een bus vertrekken. Deze bus brengt je naar het festival en na afloop word je weer veilig thuis gebracht. Want daar gaat het uiteindelijk om. Wat wel kenmerkend is voor een minitrend is dat het kortetermijn ontwikkelingen zijn. De minitrends duren tussen de 1 en 3 jaar. Maar hopelijk, in het belang van iedereens veiligheid, blijft deze trend aanhouden en groeit het door naar ene gewoonte. Zo kunnen we nog lang onbezorgd naar festivals gaan. Wetend dat we veilig thuis worden gebracht door onze eigen prive chauffeur, BOB.

 

 

Minke Kroon | 1587571 | Plaatsing datum: 07-09-2012

 

Bronnen

Teamalert voli boekje

Teamalert, bekeken op 06-09-2012 www.teamalert.nl

Eblive, bekeken op 06-09-2012 http://www.respons.nl/artikelen/EB%20Live%20-%20Respons%20blikt%20terug%20op%20dertig%20jaar%20festivals.pdf

Pressdoc, bekeken op 07-09-2012 http://rotterdam-festivals.pressdoc.com/30847-festivals-zijn-goed-voor-economie-en-werkgelegenheid

  1. 26 oktober 2012 om 13:59

    Je zegt dat de festivals een megatrend zijn, in mijn opinie is de megatrend het hebben van meer vrije tijd. De meso trend is dan de behoefte om te feesten of het saamhorigheid gevoel. Het festival speelt dan in op de vraag van de consument en kan dus worden gezien als een micro trend.

    Je gaat van festivals naar de trend van het tegengaan van rijden onder invloed, dit heeft natuurlijk wel enige overlapping maar het is een trend die veel grootschaliger is dan dat het slechts op festivals gebeurd. Je kunt je dan weer afvragen waarom er campagnes als BOB worden gehouden. Mensen voelen zich waarschijnlijk onveilig op de weg wetende dat er dronken bestuurders kunnen zijn, de overheid geeft met deze campagne het veiligheidsgevoel terug. De behoefte aan veiligheid is dan de mesa trend, de BOB campagne de microtrend. De megatrend is overzicht en controle.

    Sydney Groot

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: