Home > Uncategorized > Geen praatjes maar plaatjes

Geen praatjes maar plaatjes

Beeld zegt meer dan duizend woorden. Voor de meesten onder ons is dit een bekende zin. Daarbij heeft deze zin zichzelf al meer dan eens bewezen. Sterker nog, naar mijn mening geldt deze zin meer dan ooit. Dat beeld een steeds belangrijkere rol gaat spelen is letterlijk in ons dagelijks leven terug te zien.

Het is geen verrassing dat de combinatie van een object, de context waarin deze word geplaatst en de relevantie van beeld heel belangrijk is. Wanneer de bovenstaande ingrediënten allemaal aanwezig zijn en op de juiste manier zijn ingezet maakt een beeld indruk, veel indruk. Positief of negatief, humoristisch of ter verduidelijking, je onthoudt het in ieder geval.

Voor een bedrijf is er natuurlijk niets interessanter dan blijven hangen bij het publiek. Aangezien we overdonderd worden met reclame word dit zogeheten ‘blijven hangen’ een flinke opgaven. Het is dan ook geen verrassing dat beeld, ook wel visuele communicatie, voor veel bedrijven steeds belangrijker word.

Echter zijn bedrijven bij lange na niet de enige partij die beeld/reclame willen verspreiden. Wij zelf doen er ook aan mee en spelen er misschien nog wel een grotere rol in dan ooit te voren. Dit is terug te zien in bijvoorbeeld de ontwikkeling van social media.

Waar het is begonnen met forums en blogs waarop men lange verhalen bij elkaar kwijt kon zijn we inmiddels ver gekomen. Ondanks dat Six Degrees en My Space niet vergeten mogen worden heeft Facebook het toch voor elkaar gekregen dat we niet langer meer af en toe een verhaal met elkaar delen maar dat we ongeveer iedere dag even laten weten hoe het met ons gaat.

Twitter heeft daar nog een schepje boven op gedaan. Door een update te beperken tot 140 tekens werd dat delen sneller en sneller. Oftewel, we willen geen lange verhalen meer. We willen in een korte tijd, met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk delen en van elkaar weten. En uiteraard gaan deze ontwikkelingen alleen maar door..

Zo is het delen van berichten al weer bijna ouderwets aan het worden. Wat we willen delen is beeld, allerlei soorten beeld. Beeld met woordgrapjes, beeld van wat we willen hebben of mooi vinden maar vooral foto’s. Persoonlijke kiekjes van ieder moment van de dag. En daar is op ingespeeld.

Neem bijvoorbeeld social media als Instagram, Pinterest en Snapchat. Waar instagram het mogelijk maakt om leuke vierkante fotootjes via bijvoorbeeld   Facebook te delen met je vrienden is Pinterest je online prikbord. Over het hele web kan je de afbeeldingen die jou aanspreken ‘pinnen’ zodat ze in de collage op je Pinterestpagina komen te staan. De pagina is uiteraard te zien voor al je vrienden.

Tenslotte hebben we Snapchat, vooral onder pubers zeer populair. Je maakt een foto (meestal van jezelf) en die stuur je als berichtje naar je vrienden of vriendinnen. Je kan de foto maar een aantal seconden zien en daarna kan je hem niet meer openen. Niet langer draait het meer om het sturen van een tekstbericht maar om dat ene grappige onderonsje, het gekke gezicht of de grappige situatie.  We willen datgene wat we meemaken a la minute delen en hoe kan dat nu beter dan door middel van een plaatje.

Ondanks dat voorbeelden als Snapchat maar tijdelijk populair zijn en daardoor meer een hype vormen dan een trend, ben ik er van overtuigd dat zij wel bijdragen aan een duidelijke trend. Namelijk visualisering. Deze visualisering vind vooral plaats op het internet en op social media pagina’s. Zenders zijn bedrijven en andere partijen die graag in het middelpunt van de belangstelling staan maar ook wij zelf. En of we nu willen of niet, ontvangers zijn we allemaal.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_marketing

http://www.webdesignerdepot.com/2009/10/the-history-and-evolution-of-social-media/

http://www.wisegeek.com/what-is-the-difference-between-a-fad-and-a-trend.htm

http://www.timeshighereducation.co.uk/story.asp?storycode=172613

http://nl.wikipedia.org/wiki/9GAG

http://danielenlowie.blogspot.nl/2009/09/verschil-tussen-trendhype-en-rage.html

http://oeilsj.wordpress.com/2011/01/25/visual-communication-and-its-role-in-advertising/

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. David Willemsen
    18 juni 2013 om 13:15

    Interessant stuk! Zelf werk ik in een studio voor fotografie en film. Ik ben dus de hele tijd bezig met beeld. Het is mooi om te zien dat steeds meer mensen een professionele camera hebben en bezig zijn met beeld. Consumenten worden steeds meer in een richting geduwd om hun ervaringen te delen met hun sociale netwerk. Wat is dan de goede verhouding tussen tekst en beeld? En wanneer kan je beter tekst gebruiken i.p.v. beeld of andersom?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: