Home > Media > Second Screen

Second Screen

We komen er niet meer onder uit, overal zijn wel apps voor als ondersteuning of extra informatie. Tv-makers proberen het publiek langer bezig te houden met het programma of geven ze zelfs inspraak in het programma! Het publiek wordt overal meer bij betrokken en krijgt meer inspraak. Tegenwoordig lijkt alles om interactie te draaien.

Ons kijkgedrag van de TV is aan het veranderen. We doen ondertussen andere dingen op de laptop, tablet of smartphone. Achtergrond informatie opzoeken of online communities zorgen voor de helft van het second screen gedrag. 47% van de vrouwen maakt zich schuldig aan second screen gedrag tegenover 40% van de mannen. Second screen schijnt voor vele programma’s te werken. Het amusementsprogramma’s The Voice of Holland gebruikte een app om de kijker mee te laten beslissen en konden via de app stemmen op hun favoriet. Ook Eredivisie heeft een app laten ontwikkelen waar de kijker verschillende statistieken over de voetbalwedstrijden kan zien. Nu.nl heeft een app waar je in een overzicht de hoofdlijnen van het laatste nieuws kan zien en steeds meer tijdschriften verwijzen naar apps voor meer informatie. Toch is er wel een verschil in TV genre’s. Er wordt meer online gezocht tijdens soaps en worden er meer spelletjes gespeeld tijdens een buitenlandse comedy.

Door het gebruik van social media delen veel mensen wat ze kijken op tv en wat ze er van vinden. Met een mobieltje in de hand is een mening dan ook snel gedeeld. Het begint er op te lijken dat bedrijven daar slim op in spelen. Door het inzetten van een aanvullende app blijft het contactmoment langer met de doelgroep en beleeft de doelgroep een grotere belevenis.

De trend Second Screen komt van een grotere trend: de technologie die zich steeds verder ontwikkelt. Tot nu toe lijken we het met open armen te ontvangen en voegt het veel toe aan ons dagelijkse leven. Er ontstaat steeds meer interactie tussen mensen en bedrijven, waardoor de consument meer te zeggen heeft dan ooit. Wat ik me afvraag:  Zal het hierbij blijven of zullen ze nog een manier vinden om de interactie te vergroten? Ik denk dat second screen pas in de kinderschoenen staat en we er nog veel meer van kunnen verwachten. We zullen op steeds meer vlakken en platforms onze mening kwijt kunnen en we worden nu al veel doorgestuurd naar websites voor meer informatie.

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-second-screen-experience

http://www.mediaonderzoek.nl/2875/vooral-search-en-social-op-second-screen/

Advertenties
Categorieën:Media
  1. David Willemsen
    18 juni 2013 om 12:07

    Ook al ben ik er zelf niet erg actief mee, ik zie het second screen is een groot succes. Als je na gaat dat één op de drie huishoudens in Nederland (wat nou crisis ;-/ ) zo’n ding in huis heeft mag je zeggen dat het aanslaat. Ik kijk relatief weinig televisie en heb dus ook niet echt de behoefte om extra informatie te ontvangen over hetgeen wat ik aan het kijken ben. Ik vraag me dan ook af of mensen hier op ten duur niet moe van worden. Een overdaad aan informatie kan ook irritaties opwekken, althans bij mij.
    Krijgt de consument op een gegeven moment niet de behoefte om weer lekker gewoon naar één scherm te kijken met het bord op schoot?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: