Home > Mobiliteit > Electrische auto 3.0

Electrische auto 3.0

Het lijkt alsof de elektrische auto nu pas op komt maar weinig mensen zijn zich er bewust van dat de elektrische auto al veel langer bestaat. De eerste elektrische auto werd al in 1835 gebouwd door hoogleraar Stratingh. Deze auto, die aangedreven wordt door elektriciteit, breekt pas 50 jaar later door, door de ontwikkeling van bruikbare elektrische batterijen. Deze auto’s waren beter dan de auto’s met een verbrandingsmotor. Dit komt doordat de elektrische auto minder geluid maakt en de inzittenden geen last hebben van de uitlaatgassen. Bovendien was de elektrische auto mechanisch betrouwbaarder, er moest niet geschakeld worden en ze waren sneller dan de auto’s met een verbrandingsmotor.

Ondergang n1

In het begin van de twintigste eeuw moet de elektrische motor concurreren met stoommachines en benzinemotoren. Sommige fabrikanten specialiseren zich, anderen spelen op safe en produceert ze alle drie. Helaas blijkt de elektrische aandrijving ook veel nadelen te hebben. De actieradius is te klein en door de loodzware batterijen is de snelheid te laag. Hierdoor verdwijnt in 1925 de elektrische auto.

Poging twee

In 1996 bouwt het merk General Motors een elektrische auto, de EV1. Tot 1999 reden er honderden tevreden (lease)klanten rond in California. Een plaatselijke zero emission-wetgeving zou ervoor zorgen dat de automotive industrie werd gedwongen tot de productie van elektrische wagens. Een lobby van de auto-en olie-industrie in Washington en een juridisch offensief wisten te bewerkstelligen dat de staat aan de westkust zijn wetgeving schrapte. Toen dit gebeurde werd project EV1 stopgezet. De auto’s werden terug gehaald en een project van 1 miljard dollar was van de baan.

Voordelen en eisen

Met de komst van de lithium-ion batterij aan het begin van de eenentwintigste eeuw krijgt de elektrische auto nu echt de kans. Meer kennis en mogelijkheid tot nieuwe technieken zorgen ervoor dat de elektrische auto’s zich steeds meer gaan en kunnen ontwikkelen. Toch ligt het niet alleen aan de nieuwe technieken. De maatschappij en de consumenten zijn aan het veranderen. Vorige eeuw waren bedrijven alleen aan het zenden en uit op massaproductie. Dat de benzinemotors aantrekkelijker waren voor de consument zorgde ervoor dat er een massaproductie kwam op voertuigen. Er werd niet meer gekeken naar de gevolgen voor de toekomst. Nu, 900 miljoen voertuigen later, zijn we ons bewuster van het milieu. Door de fossiele brandstoffen en het groeiend aantal voertuigen, raken deze brandstoffen op. Er wordt op zoek gegaan naar nieuwe brandstoffen en nieuwe aandrijvingen. Door plaatsing van zonnepanelen of windmolens kan er, milieubewust, elektriciteit worden opgewekt. Door de toenemende uitstoot van CO2 worden er strengere afspraken gemaakt; de uitstoot moet lager. Door de huidige, hoge uitstoot van CO2 komt er een gat in de ozonlaag. Een gevolg hiervan is dat de aarde opwarmt. Elektrische auto’s hebben weinig CO2 uitstoot, produceren geen stikstofoxiden en geen fijnstof. Ook op financieel gebied hebben elektrische auto’s een voordeel. De overheid stimuleert duurzame mobiliteit. Hierdoor zijn elektrische auto’s vrijgesteld van wegenbelasting en BPM.

Kritisch en zelfbewust

De vraag naar elektrische auto’s stijgt en dit heeft ook een diepgaandere reden. Onze maatschappij verandert. Waar er vorige eeuw nog vooral aan IK werd gedacht en massaproductie, zijn we nu veel zelfbewuster en verantwoordelijk geworden. Het gaat niet meer om ons eigen belang maar om algemeen en maatschappelijk belang. We zijn bewuste en kritische consumenten. We hebben niet langer meer behoefte aan bedrijven die producten en kansen biedt, maar aan bedrijven die ons kansen en mogelijkheden geeft. We zoeken bedrijven die empatisch zijn, die niet voor zelfbelang gaan maar voor  het belang van mens, milieu en maatschappij. Milieubewust is helemaal van deze tijd, het groene rijden hoort daarbij. En de elektrische auto? Die staat symbool voor het groene rijden. Maar… Krijgt de elektrische auto nu wel de kans?

Bronnen:

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/specials,/elektrisch-rijden/elektrische-auto-s/Historie-elektrische-auto.html

http://www.mt.nl/222/51146/autospecial-groen-rijden/elektrische-auto-slaat-terug.html

http://www.groenopweg.nl/energiebronnen/58/126/Elektriciteit-en-techniek

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/specials,/elektrisch-rijden/Waarom-elektrisch-.html

http://trendslator.nl/trends/trends-trendslations/

Advertenties
Categorieën:Mobiliteit
  1. David Willemsen
    18 juni 2013 om 13:43

    Ik denk dat er nog een grote stap gemaakt moet worden om de consument er van te overtuigen dat het rijden op elektriciteit de toekomst is. Patrolheads voelen zich nu nog te veel de kraker tussen alle burgerlijke gezinnetjes. Het is stoer om je af te zetten tegen het groene rijden en dwars door alle hybrides heen te crossen met je benzine slurpende Chevrolet. De bittere noodzaak om op een andere brandstof over te gaan is voor veel mensen nog niet vatbaar. Sterker nog, het is niet haalbaar want deze toch al niet te charmante bolides zijn in vergelijking met hun diesel en benzines broeders ook niet al te schappelijk geprijst. Ik vraag me sterk af hoe en vooral wie die boodschap zo gaat brengen dat er bij de consument een lampje gaat branden. Moet er dan eerst een ramp gebeuren voordat we gaan in zien dat het zo niet langer kan?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: