Home > Business > Chipknip, bedankt en tot ziens

Chipknip, bedankt en tot ziens

Voor degenen die veel met de Chipknip betalen zullen zich binnenkort een ander betaalmiddel eigen moeten maken. Vanaf 1 februari 2015 zal de Chipknip helemaal verdwenen zijn. Het aantal betalingen via de Chipknip daalt de laatste jaren en wordt alleen nog gebruikt in kantines, snoepautomaten en parkeerautomaten. Het schijnt financieel niet langer aantrekkelijk te zijn om het betaalmiddel in de lucht te houden. Waar het in 2005 nog zwaar onder vuur lag, omdat een paar gemeentes alleen parkeermeters met een Chipknipfunctie toelieten, verdwijnt de Chipknip nu definitief.

Het wordt niet hardop gezegd maar we kunnen niet meer onder stoelen of banken schuiven dat er meerdere en makkelijkere betaalmiddelen zijn dan de Chipknip. Door ‘het nieuwe pinnen’ zijn de handelingen minimaal en het gebruiksgemak is gemaximaliseerd. Sinds we met het nieuwe pinnen ook kleine bedragen kunnen pinnen is het gebruik van de Chipknip dus eigenlijk overbodig geworden.

De nieuwste trend op het gebied van betalen is via je mobiel. Er zijn al talloze apps en hulpstukken waarmee je met je mobiel kan betalen. Vele banken hebben hun eigen app, waarmee je met een paar handelingen overal en altijd je saldo kan checken. Er zijn speciale betaalsleutels, deze kunnen bestaan uit een sticker op je mobiel, een polsbandje, sleutelhanger of een betaalkaart. Hiermee kun je via je mobiel betalen. Deze nieuwe trend heet Cashless betalen. Er verschijnen steeds meer digitale portemonnees, zo ook MiniTix van de Rabobank. MiniTix is een digitale betaalrekening waarmee je betalingen tot €150,- kunt uitvoeren. Ondanks dat dit van Rabobank is , is het voor iedereen beschikbaar ongeacht waar je bankiert, wat je provider is of welke mobiele telefoon je hebt.

De reden dat mensen behoefte hebben aan nieuwe betaalmiddelen komt denk ik door het individualisme. Mensen willen onafhankelijk zijn en wendbaar, ze willen niet vast zitten aan één plek of één manier. Hun omgeving en behoeften veranderen constant en ze willen ook de mogelijkheden om dat toe te laten. Het feit dat de technologie steeds meer toe laat speelt ook mee. Er is steeds meer mogelijk en ook de gebruiksvriendelijkheid en laagdrempeligheid neemt toe.

Ik ben nog niet zo’n fan van het mobiele betalen. Stel je mobiel wordt gestolen of je raakt hem kwijt en al je gegevens liggen zo op straat. Ik heb zo nog mijn vragen bij de veiligheid en de toegankelijkheid van anderen. Ik ben benieuwd met welke nieuwe manieren ze nog gaan komen en in hoeverre ze het allemaal gaan uitbreiden. Ik hoop niet dat alles later vanaf je telefoon gaat, als je die kwijt raakt heb je een nog groter probleem dan nu. Ik denk dat het gebruik van een mobiele telefoon steeds meer gaat veranderen en we het over 5 jaar heel anders gebruiken dan dat we nu doen. Het gebruiken van de Chipknip moeten we dus vaarwel zeggen maar er komt heel wat anders voor in de plaats.. Maar de vraag waar ik nog wel mee achterblijf: Hoe veilig zijn onze pinpassen nog? Zullen die over een paar jaar ook helemaal verdwijnen en zullen er nog meer betaalmiddelen komen?

Bronnen:

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/3/Chipknip-verdwijnt-definitief-in-2015-1212155W/

http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3416071/2013/03/27/Chipknip-verdwijnt-definitief.dhtml

http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/mobiele_diensten/betalen_met_mobiel/

http://www.cashlessbetalen.nl/

Categorieën:Business
  1. David Willemsen
    18 juni 2013 om 13:23

    Ook ik ben niet echt een fan van het mobiele betalen. Ik ben misschien ouderwets maar als ik iets koop wil ik het graag is in mijn handen hebben gehad. In twee jaar tijd ben ik twee keer gescimmed en dat geeft mij alleen maar meer reden om alles lekker gewoon in de winkel te betalen en dan nog is het niet altijd even veilig. Er is nu ook weer iets nieuws namelijk het betalen met de pinpas zonder de pinpas door het apparaat te halen. http://www.nrcnext.nl/blog/2011/09/28/dippen-is-het-nieuwe-pinnen/
    Ook hier heb ik niet al te veel vertrouwen in omdat het nog ongrijpbaarder is. Ik wil graag zicht hebben over waar mijn geld heen gaat. Is dit een ouderwetse houding of is deze terecht aangezien het nog lang niet altijd goed gaat?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

