Home > Media > Second screen

Second screen

Televisie kijken is niet meer wat het was. Het blijft niet meer bij een avondje op de bank hangen en televisie kijken. Het is tegenwoordig meer, veel meer. Naast het beeldscherm van je televisie is er nu ook second screen. Dit is een tweede scherm waarbij televisieproducties begeleid worden door interactie en diensten. Maar ook zonder tweede scherm is er veel interactie met de televisie mogelijk. Zo is er interactieve televisie, hiermee heb je de mogelijkheid om programma’s te pauzeren, op te nemen en makkelijk terug te kijken. Dit is ook mogelijk met andere media apparatuur.

Maar waarom zouden al deze extra mogelijkheden er zijn? Is dit om onderscheid tussen de verschillende televisieproducties te creëren of heeft dit alles te maken met de ontwikkeling van de technologie?

Uit onderzoek van Deloitte in de UK is al gebleken dat 24% van alle tv-kijkers gebruikmaakt van een tweede scherm tijdens het tv-kijken. En bijna de helft van alle 16- tot 24-jarigen communiceert via Twitter, Facebook over de programma’s die ze kijkt. Eigenlijk is er met de second screen dus slim ingespeeld op de behoefte die er is om nog iets extra’s te doen naast het televisie kijken.

Door dat er speciale applicaties zijn bij televisieproducties, wordt er een extra waarde aan het programma toegevoegd. Door de fans en geïnteresseerden op een ander platform vast te pakken, gaat er bovendien een wereld van mogelijkheden open. Niet alleen voor de fans en geïnteresseerden, maar ook voor sponsoren en adverteerders. Het bereik wordt letterlijk groter en ook buiten het televisieprogramma is er nog contact mogelijk. Ook is een advertentie op een second screen maar letterlijk 1 klik verwijderd van de adverteerder zijn website. Deze extra mogelijkheden bij het televisie kijken zijn een mesotrend te noemen. Het speelt zich namelijk af op product niveau.

Niet alleen de televisie wereld probeert via second screen extra ervaring te creëren en aandacht vast te houden. Ook de bioscopen en filmmakers doen mee in deze ontwikkeling. Door de komst van internet is het illegaal films verkrijgen alleen maar makkelijker geworden. Hierdoor lopen de bezoekersaantallen van de bioscopen terug. Ook zij zijn dus genoodzaakt om met een oplossing te komen om hiermee een extra ervaring te creëren die thuis niet mogelijk is.

Twee jaar terug was er door de Duitsers al een interactieve horror film gemaakt. http://www.youtube.com/watch?v=qe9CiKnrS1w

Voordat je de zaal ingaat, moest je op een kaartje je telefoonnummer invullen. Vervolgens kon je rustig de film bekijken. Hoewel… Tijdens een bepaald moment in de film ging er in de zaal een telefoon af. Deze persoon kreeg de hoofdpersoon van de film aan de lijn die hem of haar vraagt om asjeblieft te helpen. Er loopt immers een psychopaat rond. Door middel van spraakherkenningssoftware zal de kijker de hoofdpersoon instructies kunnen geven om ervoor te zorgen dat de hoofdpersoon het einde van de film haalt.

Maar naast deze Duitse interactieve film was er in Nederland nog niet zoiets bijzonders gedaan. Tot nu dan. In april komt er de eerste film met second screen uit, de film heet dan ook heel toepasselijk ‘ App’.

APP de film is een thriller van Nederlandse bodem. Hoofdpersoon Anna, een 21-jarige studente, heeft na een wild feestje ineens de mysterieuze app ‘IRIS’ op haar telefoon staan. De app laat zich het best omschrijven als een slimme zus van Siri die overal antwoord op weet. Er lijkt dan ook niets aan de hand, totdat de app kwaadaardig blijkt te zijn… Er zit aardig wat tempo in de film, het verhaal is origineel en vermakelijk. Oke, het is geen Hollywood-klasse, maar voor een Nederlandse lowbudget-film is het een prima productie.

Uit reviews van mensen die al naar de première zijn geweest blijkt dat de applicatie zelf een toegevoegde waarde aan de film is. ‘ Het was wel een vreemde gewaarwording, met onze iPhone aan in de bioscoopzaal zitten. Toch hebben wij het gebruik van het tweede scherm tijdens de film niet als onnodig afleidend of lastig ervaren. De app presenteerde content op momenten dat er in de film minder essentiële zaken gebeurden.’ De toepassing van second screen in de bioscopen behoort tot de macro trend. Naast dat de second screen in je huiskamer te vinden is, is het nu ook op maatschappelijk niveau te gebruiken zoals in de bioscoop.

Het is een vermakelijke thriller die op een slimme manier gebruik maakt van second screen-techniek. Het tweede scherm eist niet teveel aandacht op, de film blijft prima te volgen. Doordat de app vrij donker is vormgegeven blijft het irritatieniveau van smartphone-schermen in een donkere zaal beperkt. Dus mocht je ook mee willen doen met de second screen trend, vanaf 4 april is deze film in de Nederlandse bioscopen te zien.

Minke Kroon                      |              1587571                                |              26-03-2013

http://www.onemorething.nl/2013/03/review-app-de-film-bioscoopfilm-met-second-screen/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-second-screen-experience

http://denachtvlinders.nl/2010/last-call-interactieve-horrorfilm/

Advertenties
Categorieën:Media
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: