Home > Business > Transparantie

Transparantie

Tim Wolters 1577053                                                          18 Januari 2013

 

Transparantie

Een trend die zich nu al steeds meer ontwikkeld is toch wel transparantie onder bedrijven. Vaak zijn bedrijven duister en is er niet helemaal duidelijk of het bedrijf wel te vertrouwen is ja of nee. Dit kan komen omdat het niet duidelijk of je online aanschaf / dienst wel afgeleverd wordt, of juist wat er verder mee gebeurd. Een bedrijf die zich steeds meer transparant begint te gedragen is McDonald’s.

McDonald’s

McDonald’s is onlangs begonnen met het uitrollen van transparantie. Zo waren er vroeger vele vragen over: “Waarom ziet de burger er anders uit op foto’s?” of “Waar komt het vlees vandaan, worden de dieren wel goed verzorgd?” Op deze soort vragen geeft McDonald’s antwoord om een duidelijk statement af te geven dat ze er mee bezig zijn om hun klanten te betrekken in het merk en daarnaast ook te laten zien dat ze eerlijk zijn. Een item wat ze daarnaast doen is de Kcal kaart. Voorheen waren calorieën niet heel erg belangrijk maar in dit tijdsbestek wordt het steeds belangrijker. Daarom hebben ze op de website een soort kaart uitgerold waarbij te zien is hoeveel calorieën een burger heeft.

Geef jij wel eens geld aan een goed doel?

Door een onderzoek van Kassa is gebleken dat 90% van de ondervraagden geld geeft aan een goed doel. 90% van deze mensen vinden dat het geld wat zij hebben gedoneerd niet belegd mag worden. Mensen schrokken van de gedachte dat het geld gebruikt werd om te beleggen. Helaas wisten de meeste mensen niet waar het geld in belegd werd. 88% van de mensen zouden direct stoppen met doneren als ze er achter kwamen als het geld werd gebruikt om te beleggen. Bedrijven die onder andere belegd hebben en daardoor 100 miljoenen euro’s verloren zijn de KNRM en het Leger des Heils. Dit wordt bedoeld met transparantie. Het is niet duidelijk wat de bedrijven precies doen met je geld. Dit verhaal heeft ook duidelijk impact gehad in deze goede doelen.

Artsen zonder grenzen

Een goed voorbeeld van een goed doel die zich ook steeds meer bezig houd met transparantie is Artsen zonder grenzen. Ze hebben een speciaal youtube kanaal opgericht waarin je verhalen kan volgen van kinderen en ouderen. Zo laten ze zien waar het geld heen gaat wat jij uitgeeft aan het goede doel.

Meningen

Wat vinden jullie van het feit dat bedrijven steeds transparanter worden? Heb je zelf ook ervaringen gehad met een bedrijf dat niet transparant was, of misschien zelfs niet helemaal te vertrouwen? Koop je überhaupt bij bedrijven waar je geen goed gevoel bij hebt, of maakt dat voor jou helemaal niks uit?

Microtrend: Transparantie

Maxitrend: Vertrouwen

Megatrend: Bewust wording

Bronnen:      

http://www.entrepreneur.com/article/224977-10

http://www.trendwatching.com/trends/10trends2013/?fullfrontal

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/waar-gaan-onze-donaties-heen/speel/1/

Categorieën:Business
  1. oliviakadarman
    18 januari 2013 om 17:03

    Ik zelf geef geen geld aan goede doelen. Gewoonweg omdat ik niet weet waar het geld naar toe gaat. Je hoort dan van die verhalen dat de directeuren weer bijna 200.000 per jaar verdienen, en dat de armen in Afrika helemaal geen geld krijgen voor opbouw-projecten.. Vaak hoeft het voor mij al niet meer, ik vlieg zelf wel naar Afrika om een waterput te bouwen, zo ben ik weer wel.

    Bedrijven mogen inderdaad wel meer transparanter worden, het is de ideale situatie om alleen maar meer mensen voor zich te winnen.

  2. 18 januari 2013 om 17:38

    Dat bedrijven transparanter worden vind ik een goed idee. Niet alleen om te laten hoe het achter de schermen gaat, maar gewoon omdat het in mijn ogen een teken van eerlijkheid is. Op dat moment zie je het werkelijke bedrijf. Zelf heb ik nooit echt problemen gehad met een bedrijf dat wel of niet transparant was. Maar dat komt dan denk ik ook omdat ik niet weet wat er achter de schermen afspeelt.

    Wat mij wel uitmaakt is dat ik van sommige beschrijven niks wil kopen. Een goed voorbeeld is Apple. Ik haat waar zij voor staan en met al dat stomme gezeik met die patenten. Ja, ze maken mooie producten dat geef ik ook gewoon toe. Maar ten eerste is het te duur en ten tweede is het niet beter dan andere producten uit dezelfde categorie.
    Voor de rest was het een leuk artikel

    Donny van Aalten

  3. laurenceloo
    18 januari 2013 om 18:25

    De trend is een gevolg van het feit dat mensen graag bij een merk willen horen. Neem Starbucks. De service is er beroerd, de koffie te duur en de koekjes zijn niets speciaals. Toch zie je er elke dag rijen met mensen voor de kassa staan. Ikzelf ben er één keer geweest. Ik wist toen niet wat ik moest kiezen door het onnodige gigantische aanbod. Ik koos een cappuccino, was 3,50 armer en had niet bepaald het idee dat ik een goede cappuccino in handen had. Toch willen mensen gezien worden met een Starbucks-beker en lekker rond hangen in een Starbuckscafé. Het is een community waar men graag deel van uit maakt.

    Doordat merken hun deuren openslaan voor publiek geef je ze het gevoel dat ze welkom zijn. Ze horen dus nog meer bij het merk en dat is precies wat het merk wil. Door ‘transparant’ te zijn (want ze zullen natuurlijk niet alles laten zien) zien merken hun inkomsten groter en groter worden.

  4. 27 maart 2013 om 01:07

    Ik vind het wel logisch. Wanneer bedrijven geld van jouw nodig hebben om te kunnen blijven bestaan, dan is het toch niet meer dan logisch dat je weet waar je het aan uitgeeft? Je leent toch ook niet zomaar een bedrag aan een vriend? Dan wil je toch ook weten waarom hij dan geld nodig heeft en waarvoor het gebruikt wordt?
    Vanuit de bedrijven gezien lijkt het me een kleine moeite, deze transparantie. Je moet alleen zorgen dat de informatie over wat je doet, op een goede manier naar buiten komt. Wanneer je niks te verbergen hebt als verblijf, dan is dat toch geen grote moeite? Zeker niet als het dan voor meer inkomsten zorgt.
    Voor bedrijven denk ik dat het verstandig is als ze meer transparanter worden. Hierdoor zullen consumenten zich meer betrokken voel en sneller voor dit bedrijf kiezen. Zeker in een tijd van crisis en er veel concurrentie is onder bedrijven lijkt het mij handig als bedrijf om op zo’n simpele manier consumenten voor je te winnen.

  5. 12 april 2013 om 15:09

    Op zich is het heel positief dat steeds meer bedrijven transparanter worden. Dit word ze op een bepaalde manier dan ook wel afgedwongen. Door de komst van internet, social media, wikileaks en ga zo maar door hebben wij als consument de touwtjes iets meer in handen. Ik merk dan ook wel dat veel bedrijven steeds actiever op internet aanwezig zijn.

    Veel mensen zijn mediamoe. Voor unique sellingpoints worden mensen steeds minder gevoelig. Veel consumenten vinden het volgens mij steeds belangrijker om zich te kunnen binden aan merk. Internet en social media en daarmee transparantheid zijn daar goede middelen voor. Goede doelen kunnen via social media hun donateurs op de hoogte houden van waar ze mee bezig zijn.

    Wel denk ik dat we op moeten passen dat we niet alles meteen geloven. Bedrijven die veel op internet aanwezig zijn en daarmee actief zijn op social media bepalen nog steeds zelf wat ze er wel en niet op zetten. Daarmee ontstaat er misschien dus wel een transparantheid die in scene is gezet.

    Over het algemeen heb ik nog geen slechte ervaringen met de bedrijven gehad met welke in op een bepaalde manier te maken heb. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik me er ook nooit eerder heel erg in heb verdiept. Ik heb dus geen idee door wie de kleren worden gemaakt die ik draag of met welke zaken mijn bank bezig is. Misschien moet ik me daar toch eens meer mee bezig gaan houden.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

