Home > Uncategorized > Personalized Retargeting.

Personalized Retargeting.

Personalized Retageting, een vorm van reclame die al zeker 10 jaar bestaat maar recentelijk voor veel kritiek zorgt. Personalized retargeting werkt al volgt: stel je gaat naar Zalando.nl en zoekt op vrouwenshirtjes. Doordat je tegenwoordig bijna automatisch cookies accepteert bekijkt je browser (IE, mozilla, Chrome oid.) wat voor pagina’s je bezoekt zal je ook al koop je niks op Zalando bij de volgende website aan de zijkant reclames zien die waarschijnlijk te maken hebben met vrouwenshirtjes of vrouwenmode. Een personalized retargeter heeft een aantal verschillende verdienmodellen waar je vaak uit kunt kiezen. De drie meest gegadigden zijn:
CPM – hierbij krijgt de site waarop persoonlijke reclames te zien zijn per eenheid bv 1000 een bepaald bedrag.
PPC – bij deze vorm krijgt de site waarop de reclame te vinden is betaald per individuele klik.
CPA – hierbij krijgt de aanbieder van de reclame pas betaald wanneer de klant daadwerkelijk een actie uitvoert, vaak is dit dus een aankoop.

De rede dat er momenteel zoveel heisa over is ligt aan het feit dat mensen bang zijn voor de eventuele fouten in een code waardoor persoonlijke informatie vrijgespeeld kan worden. Een andere rede is gewoon het idee dat je dus overal gevolgd wordt. Tegenwoordig zijn ook studenten verplicht in te checken met het OV, terwijl zij altijd gratis zouden kunnen reizen. De organisatie van de OV chipkaart geeft aan dat dit ten behoeve van de verbetering van de service is. Persoonlijk vind ik dat behoorlijke onzin en ben ik van mening dat deze organisatie gewoon wilt weten hoe en waar ik ben. Dis namelijk eerste klas informatie voor een reclamebureau. Vaak staan er namelijk persoonlijke gegevens zoals leeftijd op zo’n kaart en als reclamebureau zou je zo dus precies in kunnen spelen op die persoon met die route.
Ja maar, is dat erg dan? Nee helemaal niet. persoonlijk vind ik van niet, echter vind ik het wel belangrijk dat mensen hiervan op de hoogte worden gebracht en dat er een optie is om dit niet te willen, en die is er momenteel niet. Wat voor mij een schending van privacy inhoudt.
Met het oog op de toekomst denk ik dat deze trend nog in de beginfase zit. Ik zou mij kunnen voorstellen dat je binnenkort geen pasje meer hebt maar dat er door gezichtsherkenning persoonlijke boodschappen op billboards verschijnen. Echter ben ik wel van mening dat de regels van Personalized Retargeting dan wel aangescherpt moeten worden.
Ik neem aan dat de trend een megatrend is dit omdat de maatschappij er veranderingen door ondergaat. Onderliggende trends zouden bijvoorbeeld het hebben van een in-body chip kunnen zijn. Wat zijn jullie gedachten over onderliggende trend en is het rechtmatig van bedrijven zoals die van de OV chipkaart om deze gegevens zomaar te gebruiken?

Tim van Breda – 1581474 – Concept 1 – 17-01-2013

http://en.wikipedia.org/wiki/Personalized_retargeting
http://www.adexchanger.com/data-driven-thinking/personalized-retargeting-overkill/
http://www.emerce.nl/nieuws/meeste-nederlanders-persoonlijke-online-reclame-ongewenst
http://webwereld.nl/nieuws/66012/ov-site-lekt-persoonlijke-data-168-000-reizigers.html
http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-studenten-verplicht-inchecken/SrZkkv!dkYhYQ1TpYsUA/

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: