Home > Lifestyle > Denim

Denim

Het begon allemaal met Levi Strauss, Jacob Davis en Calvin Rogers in 1873 toen het patent van de spijkerbroek werd vastgelegd. Levi emigreerde in 1847 naar de Verenigde Staten en begon hij stevige broeken te fabriceren van zeildoek in Californië. Deze broeken vielen erg in de smaak bij goudzoekers omdat de broeken veel steviger waren dan de gebruikelijker broeken. Toen hij eenmaal door zijn voorraad zeildoek heen was ging hij over op de stof  ‘Serge de Nîmes’. Deze naam verbasterde snel tot het woord denim. De spijkerbroek was geboren zoals we hem nu kennen. Ook word het wel eens de 5 pocket genoemd door de vijf zakken die er op zitten.

Dit was 1873 en nu, 2013 is Nederland een van de toonaangevende landen als het gaat om denim. Zo zijn er naast de bekende merken zoals G-Star en Denham ook een aantal opkomende merken die het craftmanship weer helemaal back to basic brengen zoals Atelier Tossijn. Tossijn is nu te bewonderen in het Utrechts Centraal Museum waar hij workshops geeft. Ook is er sinds kort een heuse denim opleiding gestart door het ROC. Deze vierjarige opleiding leert je alles wat je moet leren om aan de slag te gaan in de denim wereld.

Selvedge

Zo als je leest is er een hele onbekende wereld voor de meeste mensen die de denim wereld heet. Je koopt waarschijnlijk gewoon je broeken bij de H&M of de “normale” Levi’s broeken mocht je wat geld te besteden hebben. Maar naast deze denim heb je bijvoorbeeld ook de selvedge denim. Deze denim is te herkennen door de broekspijp om te slaan en naar de stitching te kijken(zie plaatje). Deze denim is vaak te herkennen omdat hij ongewassen is, dit is de raw state van een denim. Deze selvedge denim wordt gemaakt van een lap stof en is daarom vaak veel steviger dan normale spijkerbroeken. De prijs van deze spijkerbroeken is vaak ook niet te vergelijken met de normale spijkerbroeken.

Vaak hebben selvedge denim iets met heritage te maken omdat de broeken vroeger altijd zo werden gemaakt. Het is dan ook intrek bij bepaalde groepen mensen die er bijvoorbeeld een bepaalde levensstijl op na houden. Nederland kent veel speciaal zaken als het gaat om denim. Zo heb je in Arnhem The Globe en in Amsterdam onder andere Tenue de Nîmes.

Selvedge denim

 

Niet weggooien en zo min mogelijk wassen

Met denim geldt de regel “niet weggooien, maar laten repareren”, zeker als het gaat om raw denim. Deze denim komt dus ongewassen uit de fabricage en het idee met deze denim is dat je de denim zo kan laten faden als je zelf wil. Koop je normaal gesproken al een denim waar de fades voor je er opgemaakt zijn, zo kan je met en raw denim dat allemaal zelf doen door ze langdurig te dragen. Je broeken niet te vaak wassen hoort er ook bij want anders was je bijvoorbeeld het indigo er uit en dan verpest je de fades. Het wordt dan ook aangeraden om je broeken te soaken. Dit doe je door je broek in een bak met water te laten weken, het komt dus niet in aanraking met wasmiddel. Een andere optie is om bijvoorbeeld je broek in de badkamer te hangen als je aan het douchen bent en door het stoom wordt je broek wat frisser.

Het is een aparte wereld en geeft je een andere kijk op kleding en modegebied maar als je je er in verdiept ga je er de pluspunten van inzien.

Trends

Denim is een trend die verschijnt op consumenten niveau. Deze trend is voortgevloeid uit de modem en is een aantal jaren opgepikt door de early adaptors. Doordat er nu naast de speciaal zaken ook de “gewone” winkels af en toe selvedge en raw denim verkopen komen er meer mensen mee in aanraking. De selvedge denim is er altijd al geweest en is dus niet een hype of rage. Misschien wel voor de mensen die het nu in de winkels zien hangen maar voor de groep mensen die het al jaren draagt is het een way of life en het heeft iets te maken met nostalgie en heritage. Daarom kun je denim scharen onder individualisme. De levenscyclus van deze trend is, naast dat hij er al heel lang is onder de early adaptors, nu in de begin fase. Mensen willen toch meer waar voor hun geld en niet meer elk seizoen een denim kopen. Ondanks dat de broeken duur zijn gaat de consument inzien dat het een investering is en dat ze het geld dus beter kunnen investeren in een goede denim dan een van bijvoorbeeld de H&M.

*Dit is een oppervlakkige  artikel over denim*

http://www.rocva.nl/mbo/opleidingen/overzicht/handel_ondernemen_mode/mode/pages/denim_developer.aspx

http://www.tenuedenimes.com/

http://www.ateliertossijn.com/

http://centraalmuseum.nl/bezoeken/agenda/workshop-niet-weggooien-repareren/

http://www.rtl.nl/xl/#/u/2d282754-4c2f-47a6-9985-280d026f9053/

http://centraalmuseum.nl/bezoeken/agenda/workshop-niet-weggooien-repareren/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spijkerbroek

http://en.wikipedia.org/wiki/Denim

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: