Home > Lifestyle, Media > Het nieuwe fotograferen

Het nieuwe fotograferen

Android wordt door veel iPhone bezitters als de aids van de telefonie gezien. Toch is er een hele grote markt die weg loopt met het besturingssysteem. Samsung zet groots in op Windows 8 mobile en Android, maar naast hun telefoons komen ze nu met een fototoestel wat geheel draait op Android.

Samsung gelooft dat de toekomst van fotografie ligt in het delen van foto’s via wifi en 3G. De nieuwe smartcamera’s zijn dan ook specifiek gericht op touchscreens en een smartphone interface zoals wie die kennen op hun toestellen. In de camera’s kan je een SIM kaart stoppen om 3G te ontvangen en zo je foto’s altijd en over al te delen. Naast de interface en touchscreen bediening zijn er ook apps te downloaden zoals je dat al kent van alle andere Android toestellen.

Galaxy Camera

Dat sharing hot is dat is al geruime tijd trending. We sharen alles wat los en vast zit van foto’s met opmerkelijke taferelen die we op straat tegen komen, tot het sharen(en met groot ongenoegen van vele mensen) van ons avond eten.

Het lijkt er op dat de discussie die we hadden toen de iPad geïntroduceerd werd weer oplaait. Zeiden we toen al dat de iPad een grote iPhone was waar je niet mee kon bellen, zo lijken de Android camera’s fototoestellen waar je niet mee kan telefoneren.

Ook Polaroid zet zich zelf weer op de kaart door te komen met een Android fototoestel. Zo zagen we onlangs dat Polaroid met draagbare printers kwam voor je iPhone en Polaroid toestellen om je foto’s uit te printen op kleine sticker formaat. Nu komen ze dus met een nieuw Android toestel waar je verschillende lenzen op kan zetten, iets wat je met de Galaxy Camera niet kan doen.

Polaroid

Lenzen kunnen veranderen is niet geheel nieuw op compact camera’s. Dit zagen we ook al bij de NEX serie van Sony. Deze camera’s hebben een nieuwe maatstaaf neer gezet op het gebied van compact camera’s.

De Android camera’s springen vol op de trend social(media) en zorgen er voor dat je direct al je foto’s vanaf je fototoestel naar bijvoorbeeld je Facebook of Tumblr kunt updaten zonder dat je moet wachten tot dat je thuis ben en achter je laptopje kunt zitten.

De social lifestyle is een trend op consument niveau. De overkoepelende trends kunnen onder andere technologisering en individualisme of collectivisme zijn. Al zou je er theoretisch heel veel maatschappelijke trends overheen kunnen hangen. De minitrends zijn alle losse social media, zoals Facebook, Twitter, YouTube en nu komt daar dus dit social-gebruiksvoorwerp bij. Ik denk dat deze overgang van camera’s met Android een tussenstap is tot dat we full-on camera functies krijgen op een telefoon. Altijd vallen de telefoonfoto’s tegen, al doen ze het perfect voor op feestjes en voor eigen gebruik om later je hele Facebook vol te spammen.

Leuk om te zien is dat de innovatie nu een keer uit de Android hoek komt en niet uit die van Apple. Het lijkt er op dat deze slag gewonnen wordt door Samsung. Want om eerlijk te zijn zie ik deze hele functionaliteit wel zitten op fototoestellen. Mede door de sharing functionaliteiten met WIFI maar ook door apps zoals Dropbox waardoor je nooit met een volle micro SD kaart komt te zitten.

Bronnen:

http://www.pcpro.co.uk/blogs/2013/01/09/polaroid-im1836-interchangeable-lens-android-camera-review-first-look/

http://www.polaroid.com/printers-accessories-office

http://www.nu.nl/gadgetbeurs-ces/2998477/samsung-wil-cameras-meer-als-smartphones-worden.html

http://www.dutchcowgirls.nl/shopping/6104

http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5Nex3

http://www.dutchcowgirls.nl/gadgets/6106

http://www.nu.nl/gadgets/2896825/samsung-komt-met-galaxy-camera.html

http://www.samsung.com/global/microsite/galaxycamera/

 

Categorieën:Lifestyle, Media
  1. timvanbreda
    18 januari 2013 om 02:14

    Ik ben het met je eens dat Samsung, Sony en Polaroid hier slimme zetten aan het maken zijn. Persoonlijk vind ik de vrijheid die Sony je geeft doordat je meerdere lenzen op je camera kan zetten geweldig. Het geeft het verschil tussen Apple en eigenlijk de rest namelijk zo duidelijk weer. Een probleem waarvan ik denk dat Samsung en de rest eigenlijk niet overheen gaan komen is de 3g verbinding. Momenteel betaal je zo’n 10-15 euro per 1 gig aan data. Wanneer je constant foto’s upload ga je dit zeker halen, wat mij erg prijzig lijkt. Inderdaad heb je uiteraard altijd wifi verbinding maar ik kan me voorstellen dat juist op vakantie etc je graag dingen zou willen sharen. De combinatie abonnement + camera zou dan misschien een leuke oplossing zijn voor bv een vodafone of hi.

  2. laurenceloo
    18 januari 2013 om 23:43

    Leuk artikel. Ikzelf heb niet heel veel met fotografie, maar dit vind ik wel boeiend. Natuurlijk vind ik sommige foto’s mooi en andere foto’s weer niet, maar zelf fotograferen is er nog niet echt van gekomen. En ja, ook ik behoor tot de groep ‘haters’ wat betreft Instagram foto’s van culinaire hoogstandjes of glazen wijn op een terrastafeltje.

    Het zou geweldig zijn als deze ontwikkeling een groot succes gaat worden. De constatering die Tim doet over de kosten van het uploaden vind ik een goede. Als provider moet je hier je kans grijpen en abonnementen gaan aanbieden.

    Wel grappig is dat ik net een artikel van Tim Wolters heb gelezen. Daarin schrijft hij over ‘het continue bereikbaar willen zijn’. Een link tussen beide artikelen is snel gelegd. Door deze nieuwe camera’s kun je nu nog sneller je foto’s delen zonder dat je eerst de foto’s van je camera hoeft te halen en ze daarna op de computer moet zetten. Alles heeft dus te maken met tijd. Ik denk dat dit voor nog meer producten/diensten gaat gelden in de toekomst.

  3. 20 januari 2013 om 22:38

    Grappig deze innovatie. Zelf ben ik namelijk echt totaal niet van het delen van items. Deze houd ik namelijk het liefst voor mijzelf. Tegenwoordig zie je het delen van items wel steeds vaker voorkomen, mensen willen dingen laten zien. Daarnaast maak ik zelf ook echt bar weinig foto’s maar als je zo even om je heen kijkt zie je wel dat er ontzettend veel foto’s gemaakt worden. Deze worden dan ook overal om je heen gepost of gedeeld. Elke keer als ik een blik waag op mijn tijdslijn van facebook zie ik er wel weer een paar foto’s tussen verschijnen.

    Ik denk dat deze trend wel een gat in de markt op lost. Ik heb ook al innovaties gezien van fotocamera’s waar ook al direct een telefoon in gebouwd zit. Hiermee proberen ze de focus meer te leggen op het fotograferen en als secundaire functie het bellen.

    Wij proberen als consument steeds sneller een schakel te leggen tussen elkaar. Door deze moderne media komen we, naast dat we steeds verder van elkaar te staan, ook steeds dichter bij elkaar te staan (niet fysiek alleen via beeld). Ik denk zelf dat mensen die veel affiniteit met fotograferen hebben, dit echt een ideale uitkomst is.

  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie