Home > Media, Mobiliteit > De veeleisende mobiele consument

De veeleisende mobiele consument

De veeleisende mobiele consument
door: Kaz Paul

Mobiel zijn, het is een trend die al even aan de gang is. In de jaren zeventig waren de eerste al op de markt, maar tegenwoordig is de mobiele telefoon wel heel uitgebreid geworden. De telefoon is er niet alleen nog maar om te bellen. Na het bellen kwam het sms-en en daarna wappen. Ondertussen is het een kleine computer geworden die echt alles kan. Je zou bijna zonder computer kunnen. Los van de vraag wat de volgende stap is, ga ik nu in op de trend dat de consument steeds meer eist van zijn of haar mobiele telefoon.

Ontstaan van de smartphone

De telefoon is natuurlijk al heel lang geleden uitgevonden en ook de mobiele telefoon bestaat ondertussen al ruim 25 jaar. De tijd gaat snel, maar de evolutie misschien nog wel sneller. Van de oude mobiele telefoon is weinig meer te herkennen in de hedendaagse smartphone. De enige factoren die nog meespelen zijn het draadloze principe, het bellen en het bereikbaar zijn. De schermen, knoppen, mogelijkheden en alles eromheen zijn veranderd. En dan te bedenken dat pas ongeveer tien jaar geleden pas het wappen is ontstaan. Ken je die tijd nog? Heel hip toen, maar heel traag en oldschool nu. Vijf tot tien seconde wachten op een website met 10 regels, dat was toen heel snel. Tegenwoordig heb je bij wijze van spreken na drie seconde jouw smartphone al uit het raam gegooid. De consument is dus stukken veeleisender geworden, maar ze weten ook dat het kan. Ze willen uitgedaagd worden en grote stappen maken. Natuurlijk moet er binnen een jaar een nieuwe iPhone uit zijn, die nog meer kan, nog sneller moet zijn en nog meer features bevatten, waarvan de consument niet eens wist dat het ooit zou bestaan.

Webgebruik op een smartphone

Natuurlijk is elke website tegenwoordig geschikt voor een smartphone. Jouw website niet? Dan zijn dat waarschijnlijk een boel verloren klanten. Iedereen wilt onderweg dingen opzoeken, dingen doen en vermaakt worden. De mobiele websites zijn tegenwoordig erg verschillend van de computer websites. De mobiele websites zijn veel leesbaarder en makkelijker te navigeren op een klein scherm. Daarnaast zijn ze ook veel sneller te laden. Google heeft in september 2012 een onderzoek gedaan naar de “loyaliteit” van de mobiele webgebruikers en daaruit bleek dat als de gebruiker niet binnen vijf seconden kon vinden wat hij zocht – of erger nog, de website niet laadde – ,de gebruiker weg klikte en verder zou zoeken naar een andere website. Kanttekening is natuurlijk wel zo dat gebruikers die bijvoorbeeld bepaalde informatie van een bepaalde instantie willen hebben, niet zomaar wegklikken, echter leidt dit wel tot meer frustratie en vaak ook verloren klanten.

Ook gaf 72 procent van de gebruikers aan dat zij een mobiele website belangrijk vinden. Vreemd is echter dat maar 20 procent van de top-200 merken in Nederland maar een mobiel vriendelijke website hebben. Daartegenover staat 58 procent van de mobiele bureaus, dit is meer dan de top-200 bedrijven, maar nog steeds schrikbarend laag. Een gat in de markt zou je zeggen!

De mogelijkheden van de hedendaagse smartphone

Naast het surfen op de smartphone, nemen ook overige dingen doen steeds meer toe. Volgens Google opent 35 procent van de Nederlanders al hun email als eerste op zijn / haar smartphone. De verwachting is ook dat dit in de toekomst erg veel zal stijgen. Bedrijven beginnen dit ook steeds meer te merken, door onder andere nieuwsbrieven en advertenties mobiel vriendelijk te maken.

Naast websites en e-mails, komen er ook steeds meer Apps die gericht zijn op de consument. Denk hierbij aan hardlooptracking apps, mobiele telefoon providers die inzicht geven in het belgedrag, bankzaken, nieuws en ga zo maar door. Voor alles is tegenwoordig wel een App en is die er nog niet, dan zou ik maar snel gaan bouwen, want waarschijnlijk ligt er daar nog de markt.

Locatie voorzieningen worden ook steeds vaker gebruikt en belangrijker. De gebruiker krijgt zo gerichtere informatie – zoals het plaatselijke weer – ,maar kan ook meer zien in wat ze doen. Daarnaast zit er altijd nog toekomst in het toevoegen van sensoren aan telefoons. Een snelheidsmeter en een kompas zijn niet meer voldoende. Tegenwoordig kunnen zelfs suikerpatiënten hun bloedwaarden meten en aflezen op hun smartphone.

De voordelen van de smartphone

De consument wilt steeds meer en krijgt ook steeds meer. Nadelen daarvan zijn wel dat de consument steeds luier wordt en ook verwacht dat alles ze maar wordt toegeworpen. De smartphone neemt tegenwoordig alles over en geeft je overal de juiste informatie. Even snel jouw banksaldo checken of kijken hoeveel minuten je nog kan bellen. Iedereen is overal bereikbaar, maar dat zou je ook als een nadeel kunnen zien. Daarnaast is het ideaal dat je alles bij de hand hebt in een apparaat, dus geen telefoon, agenda, contactenboek, fotocamera, etc. meer los, maar alles bij elkaar.

De nadelen

Natuurlijk heeft de smartphone naast zijn vele sterke punten een voordelen, ook een boel nadelen. De nadelen wegen voor de een zwaarder dan voor de ander. Het gevoel dat je kan krijgen om altijd bereikbaar te zijn kan erg storend zijn en je een gevoel opleggen dat je altijd moet reageren. Ook zijn er vele mensen verslaafd aan hun telefoon. Er zijn zelfs afkickklinieken opgericht tegen mobiele telefoon verslaafden. Ook is iedereen altijd maar bezig met zijn smartphone. Nederland ver-a-sociaald steeds meer en men kan geen fatsoenlijk gesprek meer voeren zonder dat andere mensen op zijn / haar smartphone kijken. Overigens is het opvallend dat uit een onderzoek van iphoneclub.nl komt dat de hoge kosten van het smartphone abonnement als bezwaar wordt genoemd.

Trends en levenscyclus

Dat de mobiele telefoon een trend is, daar kunnen we niet eens over twijfelen. Iedereen heeft er wel een en is er mee bezig. De smartphone is de nieuwe trend binnen de mobiele telefonie en de overkoepelende trend mobiliteit. In welke levenscyclus de mobiele telefoon zit, is erg moeilijk te zeggen. Als je de stappen bekijkt vanuit het begin, dan kun je wel stellen dat ze erg vergevorderd zijn. Maar wat is de volgende stap? De fabrikanten blijven ons maar verbazen. Al is de kans natuurlijk aanwezig dat er binnen tien jaar geen mobiele telefoons meer aanwezig zijn. Misschien hebben we dan wel alles-in-een brillen of een chip in ons hoofd.

Trends

Mobiele telefoons zijn een trend op consumenten niveau. De overkoepelende trends zijn onder andere technologisering, individualisme en mobiliteit. In theorie kunnen er heel veel trends hangen aan een mobiele telefoon. Een minitrend kan zijn Touchscreen, Blackberry, Android en Apple. Al zouden dat ook weer trends op zich kunnen zijn.

 

Bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Smartphone

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiele_telefoon

http://www.iphoneclub.nl/93881/unusually-smart-hoe-gebruiken-mensen-hun-smartphone/

http://www.mobilecowboys.nl/mobilemarketing/17647

http://www.reclamepraat.nl/praat/presentatie-trends-voor-2013/

http://trendsinmobiel.nl

http://www.frankwatching.com/archive/2012/09/22/trends-in-marktonderzoek-social-mobile-communities/

Advertenties
Categorieën:Media, Mobiliteit
  1. 12 januari 2013 om 16:37

    De smartphone is een levensstijl, je kan er inderdaad niet meer omheen. Heb je er geen dan val je buiten de boot en mis je veel dingen. De apps die je download zorgen ervoor dat je altijd en overal je status kan bijwerken, de statussen van andere kunt checken. Tenminste als je 3G het dan doet.

    Geen smartphone kunt je zien als geen Facebook account hebben. Ik bedoel wie belt en smst er nog? Iedereen gaat dus op een gegeven moment over naar de smartphone. Bij deze smartphone komt voor mij een groot nadeel, namelijk het privacy gehalte en dan met name alle apps die je er op kunt downloaden. Als je kijkt naar de privacy instellingen van deze apps dan gaat dat echt te ver. Zo kunnen de simpelste apps je telefoon gegeven lezen, gebruiken en verkopen. Neem bijvoorbeeld een toetsenboard app op Android. Wil je deze downloaden, dat kan, maar dan mogen wij wel al je telefoongegevens gebruiken. Dus ook de gegevens van al je mensen in je telefoonboek. Waarom is dit nodig? En wat moeten zij er mee? Ja ik weet wel wat ze er mee moeten, maar waarom? Laat me met rust. Je kunt zeggen, ja dan download ik de app niet maar dan sta je dus nog met “lege” handen.

    De smartphone app zit zo dicht getimmerd en we blijven gebruiken. Ikzelf doe er ook nog steeds aan mee. Ook omdat je nu nog het gevoel hebt van “het loopt wel los” tot dat het punt bereikt wordt dat we er allemaal genoeg van hebben. Maar wanneer het zover is dat zien we dan wel weer.

    Dit was mijn betoog. superdoeii

  2. laurenceloo
    14 januari 2013 om 19:15

    Klopt inderdaad wat Ruud zegt over het feit dat iedereen een smartphone wil hebben tegenwoordig. Als voorbeeld neem ik mijn ouders. Ze zeiden ongeveer anderhalf jaar geleden nog: “Nee een telefoon met internet is niet nodig, een telefoon hoeft voor mij alleen maar te kunnen bellen en te kunnen smsen”. En wat is nu het geval? Juist, m’n ouders zijn beiden in het bezit van een telefoon met internet. De handleiding lezen? Nee joh. Gelijk beginnen met van alles en nog wat te downloaden zonder enig idee te hebben wat het kan of doet. En als ze vragen hebben, kloppen ze meteen bij jou aan.

    Zelf ben ik ook wel benieuwd naar de ontwikkelingen die de mobiele telefonie komende jaren gaat doormaken. KPN doet al heel stoer met commercials over ‘4G-verbinding’, terwijl sommige providers zelfs 3G niet altijd kunnen garanderen.

    Daarnaast zie ik de smartphone in de toekomst ook wel je laptop overnemen. Momenteel denkt de ene telefoonfabrikant een supersnelle processor te hebben ontwikkelt; een maandje later heeft de andere fabrikant alweer een processor ontwikkelt die dubbel zo snel is. De ontwikkelingen volgen elkaar zeer snel op.

    Wat er allemaal gaat komen op het gebied van mobiele telefonie zullen we in de toekomst zien. Misschien lopen we over twintig jaar wel weer met een Nokia 3310 rond te hangen. Hele dagen Snake spelen en je vrienden irriteren met piepende ringtones.

  3. 20 januari 2013 om 21:48

    Grappig om te lezen dat er maar zo weinig bedrijven zijn die echt gespecialiseerd zijn in mobiele website ontwikkeling terwijl zoveel procent van de doelgroep juist aangeeft dit heel belangrijk te vinden.

    Het is inderdaad zo dat de consument steeds veeleisender begint te worden. Kijk maar eens om je heen naar de vraag die de consument heeft. Ik ben benieuwd of er ooit een punt bereikt gaat worden dat de techniek niet meer kan bijbenen met de vraag, kijk maar eens naar wat wij allemaal hebben. Overal om je heen zie je wel mensen met een smart Phone en dit is dus ook een belangrijk onderdeel geworden van de maatschappij. Als je iemand om zijn telefoonnummer vraagt en deze persoon zegt dat deze het niet heeft, dan sta je tegenwoordig heel raar te kijken. De techniek begint ook steeds verder te ontwikkelen. Zo beginnen er ook al ontwikkelingen met bijvoorbeeld buigzaam glas. Of glas wat niet te breken is. Zelf ben ik ook wel van ontwikkelingen en ben ook echt benieuwd wat er in de verdere toekomst gaat komen. Ik zie inderdaad dat ik zelf als consument ook moet toegeven aan het feit dat ik denk dat mijn apparaten steeds langzamer worden.

  4. 26 maart 2013 om 22:13

    Ik zie mezelf als de generatie die net alle veranderingen op tijd mee maakt Dit in de zin van, toen ik 14 was kreeg ik mijn eerste mobiele telefoon waarmee ik kon smsen en bellen met beltegoed. Toen ik ouder was kwamen de abonnementen met onbeperkt internetten. Zo ging het eigenlijk met alles. Met het internetten op de computer, de spelcomputers en de laptop. Naar mijn idee kwam alles op het juiste moment toen ik er de juiste leeftijd voor had. Want tegenwoordig zie ik kinderen van 8 al met een mobieltje rondlopen. Niet zomaar een mobieltje, nee ze lopen rond met een smartphone! Dit vind ik echt te ver gaan. Waar is de tijd van het buitenspelen? De tijd van naar je vriendinnetjes toelopen om te vragen of ze kunnen spelen? Ik weet ook wel dat ik het nu erg zwart-wit bekijk en dat de kinderen tegenwoordig nog echt wel buiten spelen. Maar voor wie moet een kind van 8 jar bereikbaar zijn? Ik heb niks tegen deze trend, sterker nog ik doe er zelf net zo hard aan mee. Maar moeten we niet kinderen beschermen tegen deze trend en ze nog even kind laten zijn?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: