Home > Lifestyle, Media > Content Curation

Content Curation

Een nieuwe trend op internet staat al weer voor de deur en de meeste mensen gebruiken het (vaak ongemerkt) op hun telefoon of via internet. Ik heb het over contentcuratie. Curatie denk je? Waar heb ik dat eerder gehoord? Juist, het komt van het woord curator vandaan, iemand die bijvoorbeeld voor een museum werkt en heel bewust kiest en heel nauwgezet bewaakt wat er in een museum komt. Dit zie je nu ook op het internet verschijnen. We kennen de bekende blogs allemaal(denk bijvoorbeeld aan Nalden) maar ook apps zoals 22Tracks, Spotify en Flipboard voor op je iPhone doen aan content curation. Wat is deze content curation beweging nu precies en wat doet het voor ons?

Wat houdt het in?

Wat is content curation nou precies en waarom zou ik of jij het willen gebruiken? Het antwoord is simpel. We krijgen zoveel informatie op ons af dat we door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Content curation springt hier mooi op in en zorgt dat we rustig onze informatie tot ons kunnen nemen zonder eerst drie uur op internet te zoeken naar wat we willen. Content curators zijn vaak de mensen die boven op een scene zitten die vaak uit eerste hand hun informatie krijgen en het zo door kunnen spelen naar de early adaptors. Maar ik gebruik Google, dat doet toch alles al voor me? Dat zou je denken ja, maar Google helpt wel een beetje maar niet genoeg en blijft vaak aan de oppervlakte. Met content curation worden echte mensen ingezet die handmatig nieuwe content toe kunnen voegen aan bijvoorbeeld een app of website.

We kunnen content curation dus plaatsen onder de microtrend. De eerste apps zien nu het daglicht. Bij de een gaat het goed(22Tracks) bij de andere app gaat het slecht(Spotify, al hebben die nu een ander businessmodel waardoor ze mogelijk toch uit de rode cijfers komen). Spotify is misschien wel de bekendste content curator op internet die door heel veel mensen worden gebruikt. Het gebruik van content curators is volgens mij een maxitrend omdat we steeds meer over dingen willen weten, steeds ergens dieper op in gaan om ons zelf te verrijken met nieuwe informatie.

content-curation-process

22Tracks

22Tracks is zo’n app waar Vincent Reinders de oprichter van is(22Tracks was voorheen een gratis app, maar kost nu €1,79 in de app-store) 22Tracks is een online jukebox/music discovery service  die maandelijks wereldwijd honderdduizenden unieke luisteraars bereikt. Een simpel maar toch doeltreffend idee. Hij cureert die tracks die nu in de clubs worden gedraaid, selecteert er iedere maand 22 voor zijn playlist en zorgt dat jij ze kan beluisteren. Met 22Tracks wordt gewoon geld gemaakt maar hoe blijven ze bestaan als er ook nog eens rechten moeten worden betaald aan (in Nederland) Buma/Stemra? Het antwoord is sponsoring. Zo worden ze gesponsord door Reebok, Converse en Radio538. Daarnaast hebben ze ook een beetje leentjebuur gespeeld bij Nalden door hun achtergronden als advertentie ruimte te verkopen.

Creëren versus cureren

De discussie die nu ontstaat op internet is dat het cureren van content het (her)ontdekken is en niet het creëren van content. Iets wat de creativiteit tegen zou gaan en, niet geheel onbelangrijk, dat de curatoren geld opstrijken wat eigenlijk bij de makers van de content zou moeten worden bijgeschreven.

Zo is er nu een code gemaakt door Maria Popova wat The Curators Code heet. Deze code zorgt er voor dat curatoren kunnen aangeven dat content ‘herontdekt’ is. Deze code geeft tevens aan dat de originele bron wordt vermeld. Een beetje wat creative commons doet voor muziek op bijvoorbeeld Soundcloud.

Ik zelf denk dat content curation alleen maar snel en makkelijk voor jezelf is. Je wordt er misschien lui door, door niet meer opzoek te gaan naar nieuwe dingen maar dat alles al voor je wordt uitgezocht. Dat het de creativiteit tegen zou gaan, daar ben ik het niet zo mee eens omdat het juist ook deuren opent voor onbekende artiesten, schrijvers en kunstenaars.

Wat vinden jullie van content curation en gebruiken jullie ook al een van deze curatoren?

Bronnen:

http://www.frankwatching.com/archive/2012/03/12/contentcuratie-is-verdienen-aan-andermans-content-slecht/

http://curatorscode.org/

http://www.brainpickings.org/

http://creativecommons.org/

http://www.coopr.nl/blog/contentcuratie-een-slecht-uitgevoerde-hype

http://www.frankwatching.com/archive/2012/10/09/contentcuratie-spek-voor-jouw-trefwoordenbek/#more-189688

http://fastmovingtargets.nl/episodes/gilles-de-smit-22tracks-een-strartup-moet-gewoon-beginnen-en-niet-kijken-naar-de-valkuilen/

http://www.theenterprize.nl/2011/04/vincent-reinders/

https://itunes.apple.com/nl/app/22tracks/id397202887?mt=8

http://www.digiday.com/publishers/content-wars-creation-vs-curation/

http://www.theverge.com/2012/3/12/2865268/SXSW-david-carr-curation-the-curators-code

Advertenties
Categorieën:Lifestyle, Media
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: