Home > Mobiliteit > Twiet : een slimme etalage voor webshops!

Twiet : een slimme etalage voor webshops!

Sinds kort is er een nieuwe winkel ingericht in Den Haag. Een winkel met het enige doel om als etalage te fungeren. Twiet.nu heeft in Den Haag deze winkel geopend met allerlei ‘kijkdozen’. Elke kijkdoos is van een winkel, persoon, organisatie etc. Zo hebben webwinkels toch een etalage. Twiet is de eerste ‘smart’ etalage van Nederland. Wanneer een consument iets leuks ziet wat haar/hem aantrekt, kan deze een QR-code (microtrend) scannen en kan dan alle producten van de gepromote website bekijken en online verder winkelen. Daarnaast worden er op de website Twiet.nu foto’s van de boxen die in de etalage staan geplaatst. De webshops worden ook gepromoot via twitter en facebook (microtrends). Twiet is de allereerste zogenaamde ‘social media shop’. Het is een offline webwinkel. De combinatie van een box die ‘offline’ staat, samen met de online marketing op Twiet.nu en sociale media, is uniek.

Twiet biedt een oplossing voor webwinkels om hun site te promoten wanneer consumenten ‘offline’ aan het winkelen zijn. Maar ook krijgen leegstaande winkels nu ook een functie. Er is dus sprake van een win-win situatie! En het ziet er ook nog eens leuk uit. Een erg mooie en interessante toevoeging aan het winkelbeeld.

Twiet is niet alleen handig voor webshops, maar ook voor de marketing van organisatie of personen. Iedereen kan hier zijn boodschap in kwijt. Één vereiste is wel; er moet wel een verhaal achter zitten. Schreeuwende ‘Helft van de helft’ en ’5 halen 2 betalen’ kreten zijn niet toegestaan.
Een box in de etalage heb je al vanaf €119,- per maand. Nu is het alleen nog maar te zien in Den Haag, maar als het aan slaat zal het zeker gaan groeien en zal het straks niet meer weg te denken zijn uit ons winkelstraat beeld.

Als Twiet aanslaat, zal het een microtrend worden. De mesotrend social media is hier ook aanwezig, doordat Twiet erg actief is hiermee en het ook als een belangrijk punt in hun concept zit. Twiet komt voort uit de microtrend online winkelen. Mensen winkelen steeds meer vanuit huis. Hierdoor moeten bedrijven steeds andere oplossingen moeten gaan verzinnen om klanten te trekken (mesotrend).

Zal Twiet de nieuwe manier van adverteren worden of zal deze trend snel verdwijnen?

Bronnen:

http://www.dutchcowgirls.nl/shopping/5551

http://www.twiet.nu/

Categorieën:Mobiliteit
  1. oliviakadarman
    19 december 2012 om 20:56

    Ik zie deze manier van adverteren wel opkomen. De afgelopen jaren is het aantal leegstand van winkelpanden toegenomen. Deze lelijke lege panden kunnen mooi gebruikt worden voor dit soort adverteren!

    Ik heb waargenomen dat er steeds meer de vorm van window dressing wordt gebruikt. Wanneer een leeg winkelpand kaal staat worden de ramen gebruikt voor advertenties. Zo worden de onaantrekkelijke ruimtes tot iets aantrekkelijks gemaakt. Het is wel een andere manier als die van Twiet, maar ik denk dat het wel een goede oplossing kan zijn voor tijdelijke leegstand.

    Kijk op http://www.windowdressing.nl/, hier zie je een aantal van die voorbeelden.

  2. 21 december 2012 om 19:17

    Als het goed aangepakt wordt, en veel mensen van twiet.nu te weten komen denk ik zeker dat het een trend is die opkomend is en op den duur zeker zal blijven. Verder is het inderdaad een mooie techniek voor marketeers om hun producten op een andere manier aan de man te brengen. Het begrip windoshopping krijgt zo dus een andere definitie.

    Als dit eenmaal opgepakt wordt door de consument, en als dit concept een succes is in Den Haag denk ik dat het ook zeker een succesformule kan zijn in andere grote steden als Rotterdam, Utrecht of Amsterdam. We moeten echter wel oppassen dat niet overal opeens zo’n soort twiet winkel te staan komt. Want als er te veel ontstaat kan dit afleidend zijn voor de consument en zal deze gewoon je winkel voorbij lopen.

    De tijd zal leren of Twiet de nieuwe manier van adverteren wordt. Maar ik denk zeker dat de mogelijkheden er zijn om van Twiet een groot succes te maken.

  3. 31 december 2012 om 14:08

    Dit is inderdaad een leuk idee om leegstaande panden toch weer een functie te geven. Vooral het feit dat je niet zomaar je artikelen in de etalage kan dumpen met de schreeuwende tekst “2 halen 1 betalen” maar dat er ook echt een verhaal achter moet zitten. Op deze manier moet je dus al winkelier creatief om gaan met de ruimte die je huurt om zo in het oog te springen van de “windowshopper”.

    Ook de prijs is schappelijk en een leuke, innovatieve manier om op een andere manier met je doelgroep in contact te komen. Ik zie vooral een markt voor kleine ondernemers die eens wat anders willen dan in het lokale krantje te staan. Sowieso vind ik het een goede ontwikkeling om de webshops dichterbij het winkelende publiek te trekken ipv het alleen maar vanaf je desktop te bezoeken.

    Je moet dus een QR-code scannen op naar de webshop te gaan, een leuke, extra oplossing is dat je dan ook naar een speciale site gaat die dan weer aansluit bij het Twiet-concept.

  4. eelkeverboom2
    6 januari 2013 om 12:32

    Een webwinkel met fysieke etalage, een interessant gegeven wat al een tijdje in Azië te zien is. Toch is het denk ik de vraag of dit niet gewoon een vorm van adverteren is, die niet eens ver afwijkt van een abri of poster. Het is en blijft een vorm van platte productpresentatie waarin de “ontvanger” het product niet kan; pakken, voelen, ruiken, proberen et cetera. Ook denk ik dat er een bepaalde drempel zal zijn in het “uitzoeken” van producten of dingen bij een desbetreffende etalage. Puur omdat er een qr code gescanned moet worden is dit weer een stap voor de consument. Ik zal mijzelf al niet op mijn gemak zijn met het scannen van die producten. Ik zie er wel markt in, maar meer als extra advertentie vorm, het zal niet de uiting worden van elke webshop.

  5. charlottebomon
    27 maart 2013 om 16:23

    Online winkelen, ik ben er toch nog voorzichtig mee. Al helemaal als het om kleren gaat. Ik wil toch echt graag eerst passen om te weten hoe het staat, iets terug sturen is dan voor mij lastiger dan het gewoon terug te hangen. Verder krijg ik ook geen feeling bij een webwinkel, ik vind het allemaal maar ongemakkelijk. Ik moet iets fysieks ‘vast’ kunnen hebben over een winkel. Het gevoel dat ik ook offline ergens terecht kan met mijn aankopen. Ik vind het wel leuk om online te kijken wat er in de winkels hangt en zo te bepalen naar welke winkels ik graag wil. Of om iets na te bestellen als het niet meer in mijn maat in de winkel hangt of de kleur die ik graag wil. Door Twiet zou die voor mij ongemakkelijke stap misschien toch wel eens laagdrempelig kunnen gaan werken. Dat er iets fysieks van een webwinkel in een etalage hangt is voor mij een prettig idee. Ik zie er wel toekomst in, een leuke toevoeging van adverteren. We worden, waar we ook zijn, overal doodgegooid met reclame en advertenties die schreeuwen om aandacht zodat ze niet meer opvallen. Een nieuwe, creatievere manier van adverteren zal dan ook meer opvallen. Ik vind het wel een leuk idee, je bepaalt tenslotte zelf of je even ‘in de etalage’ gaat kijken. Ik vraag me wel af of het voor de webwinkels echt zoveel meer doet en of ze meer bezoekers krijgen hierdoor. Of zouden ze het echt doen om het laagdrempeliger en tastelijker willen maken.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

