Home > Lifestyle > Trends op het gebied van bier

Trends op het gebied van bier

Artikel Lifestyle

Trends op het gebied van bier
Door Martijn Nagelhout

Bier, één van de meest geaccepteerde dragers van alcohol van onze maatschappij, is een product wat al vele eeuwen bestaat. Waar het vroeger gedronken werd omdat er een gebrek aan schoon water was, en bier dus beter was om te drinken, is dit drankje tegenwoordig voornamelijk een genotsmiddel. Een biertje word over het algemeen niet meer gedronken tegen de dorst, maar voornamelijk gedronken in de kroeg, op een feestje of als ontspanningsmiddel na het werk.
Qua samenstelling en het alcoholpercentage van bier is er over de jaren heen ook een hoop veranderd; er zijn veel brouwerijen en soorten verdwenen, en tegenwoordig is het meer verdeeld over grotere merken met meerdere soorten bier.
De laatste jaren is er ook weer een hoop veranderd op het gebied van bier en zijn er soorten gekomen en gegaan. Hieronder staan een aantal trends beschreven op bier-gebied:

Light-Bier
Cola-light, sinas-light, chocolademelk-light en sinds een tijd ook light-bier. De trend om minder calorieën en dezelfde hoeveelheden van iets te consumeren is ook aangekomen op de biermarkt. Hoewel dit niet zozeer een trend op het gebied van bier is, maar meer een trend waar bier ook onder valt, is het toch een noemenswaardige trend, omdat het op steeds meer vlakken te vinden is.

Speciaal bieren
Het blijkt dat Nederlanders de Belgen eindelijk gelijk geven op het gebied van bier, en dan vooral op het gebied van hun speciaal bieren. Bieren zoals de Koninck, Leffe en La Chouffe winnen langzaamaan terrein, en ook bijzondere bieren zoals het Bockbier krijgen ook steeds meer aandacht en populariteit.

Alcoholvrij bier
Flashback naar de eind jaren tachtig, waarin Heineken furore maakte met hun alcoholvrije-bier genaamd Buckler. Helaas voor Heineken zag cabaretier Youp van ’t Hek in de Buckler drinker een niet al te positief, en stigmatiseerde hij een hele grote groep ‘malt-drinkers’ als ‘saaie lullen’. Sindsdien is het alcoholvrije- of malt-biertje af en aan gekomen, maar tegenwoordig word hij steeds meer geaccepteerd, na introductie van diverse malt-biertjes, bijvoorbeeld Bavaria 0,0%.

Bier onder vrouwen
Bier drinken wordt onder vrouwen ook steeds populairder, en is terug van weggeweest. Naast de geliefde rosé-biertjes en de lichte blonde bieren, drinken vrouwen ook steeds meer ‘normaal’ bier, en wordt er tegenwoordig ook geprobeerd vrouwen aan te spreken in tv-reclames en dergelijke (denk bijvoorbeeld de Bavaria 0,0% reclame). Betekend dit dat bier minder ‘mannelijk’ word? Of juist dat vrouwen ‘mannelijker’ worden? Of dat het verschil tussen ‘mannelijk’ en ‘vrouwelijk’ steeds kleiner wordt? Persoonlijk denk ik dat bier steeds minder als ‘mannelijke drank’ op wordt neergezet, en meer word gemarket als veelzijdig drankje voor iedereen, mannen en vrouwen voor alle leeftijden (vanaf 16 jaar dan, dat wel).

Conclusie
Bier is een product dat altijd aan trends onderhevig is, en waarschijnlijk ook nooit zal stoppen met veranderen. Het krijgt de laatste tijd een steeds grotere doelgroep, en dit zorgt voor een aantal flinke veranderingen op bier-gebied, maar ook qua marketing en presentatie van bier vind er een verandering plaats die een inmiddels bijna een trend te noemen is.

Bronnen:
http://www.bavariacorporate.com/nl/persberichten/view/20/Bavaria-introduceert-nieuwe-variant-alcoholvrij-bier
http://bier.blog.nl/biernieuws/2011/09/05/weekend-van-het-bier-de-nieuwe-belgische-trends
https://www.delixl.nl/inspiratie/trendseninnovatie/speciaalbierpopulairondervrouwen/speciaalbierpopulairondervrouwen.jsp
http://bier.blog.nl/biernieuws/2010/01/06/light-bier-nieuwe-trend

Categorieën:Lifestyle
  1. kazpaul
    30 december 2012 om 13:58

    Bier zal altijd met de trends meegaan, of er soms zelfs op vooruit lopen. Als een biermerk met een nieuwe innovatie komt, dan zijn er de maand erop nog drie andere merken die het ook ineens hebben, maar dan lekkerder. Over smaak valt niet te twisten, maar het valt wel te proberen. Het traditionele pilsje zal altijd stabiel en hetzelfde blijven, althans daar ga ik vanuit, want in de afgelopen honderden jaren is het vrijwel hetzelfde gebleven. Wel proberen biermerken de markt steeds groter te maken. Rosebier, dubbel bier, bock bier, alcoholvrij bier, trappist, en ga zo nog maar even door. De brouwerijen moeten ook wel, want de mens wilt steeds uitgedaagd en geprikkeld worden. En is dat dit jaar met een “Weizener” biertje en volgend jaar met wie zal het zeggen, dan speelt de biermarkt er goed op in.

    Er is wel een verschil met meeliften op andere trends of geheel nieuwe trends inbrengen. Zo was de light cultuur al ver ingeburgerd voordat de biermerken er ook mee kwamen. Maar wie heeft er gevraagd om een rosé of weizener biertje? Het zijn innovaties waar niemand echt om vroeg, omdat ze het niet kenden, maar wat er wel kwam. En het slaat aan. En slaat het niet aan, dan doen de biermerken net alsof het een gelimiteerde oplage is. Hoe dan ook, de biermarkt blijft altijd groeien en zich aan trends aanpassen, ondanks dat het altijd hip zal blijven.

    Bronnen:

    http://www.mt.nl/93/57256/sales-marketing/7-hippe-drankjes-en-hun-succes.html

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3226861/2012/03/17/Nederland-was-lang-bierwoestijn-maar-de-kleine-brouwer-is-terug.dhtml

    http://www.biernet.nl/nieuws/biertrends-horeca-2013

  2. 31 december 2012 om 14:26

    Bier is altijd in ontwikkeling. Zo dronken we bier in de middeleeuwen lekker warm(ik weet het, er waren toen geen koelkasten) en willen we nu het bier het liefst op 0 graden hebben, denk aan Heineken Ice Cold.

    Heineken Ice Cold wordt gebrouwen en geserveerd zoals elk ander biertje van Heineken het enige verschil is dat het dus 0 graden is. Door het bier op deze temperatuur te serveren krijgt het alleen een andere smaak waardoor het minder bitter is, iets wat vrouwen meer zou aanspreken. Je ziet dus dat er een verschuiving is en dat mannen niet de enige zijn die bier “mogen” drinken.

    In het artikel werd ook al even verwezen naar de rose biertjes die nu op de markt verschijnen. Biermerken proberen vrouwen steeds meer naar hun kant te trekken door met deze nieuwe producten te komen en willen dus van het imago af dat bier alleen voor mannen is. Ik denk ook dat de bierprijs mee speelt tegen over die van wijn dat vrouwen met uitgaan meer bier dan wijn drinken.

    http://www.molblog.nl/bericht/Heineken-Extra-Cold-een-koud-biertje/
    http://vrouwenenbier.wordpress.com/2012/08/24/bier-voor-en-door-vrouwen/
    http://www.molblog.nl/bericht/less-gassy-bier-voor-britse-vrouwen/
    http://www.tastylady.nl/Tasty_Lady/Welkom.html

  3. eelkeverboom2
    6 januari 2013 om 13:12

    Bier is de laatste jaren niet alleen op product niveau veel veranderd denk ik. Het alcohol vrij biertje is denk ik een product waar de consument jaren aan heeft moeten wennen en ook moeten accepteren. Op alcoholgebied zijn er veel ongeschreven regels en heeft elk drankje haar eigen uitstraling; zo ook alcohol vrij bier. Ik denk dat het ook in de trend van gezonder, bewust, biologische leven past om op je alcohol gebruik te letten; dus dat daarom alcohol vrij bier een nieuwe trend aan het worden is. Verder denk ik dat speciaal bieren in populariteit zullen stijgen, waar ik zelf vijf jaar geleden nog geen speciaal bier drink, drink ik nu bijna alleen nog maar speciaal biertjes. Het is wellicht ook verbonden aan de megatrend individualisme, het vormen van een eigen stijl en mening. Omdat bier zo’n algemeen drankje is, voelen mensen wellicht de behoefte zich hierin sterker te uiten.

  4. 7 januari 2013 om 14:07

    Bier verdwijnt nooit net als wijn, whisky enz. Om nu te zeggen dat het een trend is weet ik niet. Ze gaan met hun tijd mee, dat is zeker. De nieuwe vrouwen biertjes zijn misschien meer een hype, de tijd moet het leren.

    Wel denk ik dat steeds meer bedrijven ondanks dat deze opgekocht worden door grote bedrijven een eigen identiteit behouden of juist creëren. Mensen willen steeds vaker biologische, duurzame producten.

    Ik denk dat hierdoor de kleine brouwerij’s in verhouding de meeste winst zullen pakken ten opzichtige van de grote multinationals.

  5. timvanbreda
    18 januari 2013 om 02:03

    Ik zie inderdaad ook in mijn omgeving dat vrouwen steeds vaker geen probleem mee hebben om een biertje te nemen. Als tegentrend zie ik ook dat mannen steeds vaker een wijntje nemen, volgens mij zijn beide groepen gewoon veel minder bezig met of iets nog wel mannelijk of vrouwelijk is maar vooral wat ze zelf lekker en leuk vinden (individualisme). Dit verklaart ook het feit dat alcoholvrij momenteel wel redelijk van de grond is. Mensen hebben in de afgelopen decennia een andere mentaliteit gekregen tegenover wat anderen van hun vinden. Dus als jij lekker je alcoholvrije biertje drink om welke reden dan ook dan zal de gemiddelde persoon dus lekker de zogenoemde schijt hebben. En dat in een tijd waar mensen juist steeds sneller oordelen.

  6. laurenceloo
    18 januari 2013 om 17:58

    Dat vrouwen (steeds vaker) een biertje drinken heeft ook te maken met de financiën. Ik heb soms het idee dat vrouwen bier drinken omdat het goedkoper is. Meer alcohol voor minder geld = harder van de kaart. Daarnaast denk ik ook dat bierbrouwers er steeds meer aan doen om bier meer ‘unisex’ te maken. Denk dan inderdaad aan rosébier en lightbier. Toch zie je niet alleen maar veranderingen om ‘gezonder’ bier te drinken. Kijk maar naar Amstel 1870. Een biertje zonder fratsen, maar gewoon ouderwets goed bier.

    Ikzelf ben tegenwoordig meer van de speciaalbieren. Ook daar zie je steeds meer soorten van op de markt verschijnen. Bavaria en Brand hebben sinds kort ook hun donkere bieren. Volgens mij is er nog geen La Trappe Trippel light met een vleugje brownie (hopelijk komt dat er ook NOOIT). Speciaalbieren moeten speciaal blijven.

    Dat merken als Heineken en Bavaria steeds meer doen om iedereen aan het bier te krijgen, snap ik uit hun oogpunt maar al te goed. Meer mensen aan het bier is immers meer geld verdienen. Ik denk dat deze branche nog een paar gekke ontwikkelingen te wachten staat.

  7. 20 januari 2013 om 22:53

    In de biermarkt zijn inderdaad veel verschillende trends te vinden. In de les hebben wij ook gekeken naar wat voor een trends er in de biermarkt rondspelen. Welke ik zelf heel erg leuk vond is het beer pairing. In verschillende restaurants wordt er gericht op het matchen van het drinken bij het eten. Zo heb je dat tegenwoordig vaak bij wijn. Dit wordt ook wel wine pairing genoemd. Door deze trend heeft zich een tegentrends ontwikkeld middels bier. Zo zijn er nu restaurant ketens die hun maaltijden op verschillende soorten bier afstemmen.

    Leuk om ook te zien nu is dat wij als consument ook meer gaan richten op de kleinere merken bier. In de supermarkten zie je tegenwoordig alleen nog maar grote merken, maar sinds kort ontstaan er ook steeds meer kleinere brouwerijtjes die zich op 1 soort bier richten die heel uniek is.

    Zelf denk ik niet dat bier onder vrouwen invloed zal hebben onder het “mannelijke biertje”. Het is een sociale drank die gewoon door iedereen gedronken moet kunnen worden. Om steeds meer vrouwen erbij te betrekken zie je ook steeds meer bier soorten ontstaan zoals inderdaad blond bier of zelfs bier waar fruit in zit.

  8. charlottebomon
    27 maart 2013 om 12:51

    Eindelijk zijn we af van het ‘bier drinken is alleen voor mannen’. Ik drink vanaf het begin af aan bier en heb dan ook veel rare blikken en commentaren van mannelijke mededrinkers gekregen. ‘Drink JIJ bier?!’ ‘Wil je niet liever een wijntje?’ ‘Nou ik vind het niet echt meisjesachtig..’ Vaak heb ik me dus moeten verdedigen of uitleggen waarom ik dan wel bier drink. Op nummer 1 staat bij mij simpelweg omdat ik het gewoon lekker vind. Een wijntje op zijn tijd vind ik ook lekker, maar liever bij het eten of op een gezellige avond met hapjes. In de kroeg drink ik bier, punt. Waarom? Het merendeel van mijn vriendengroep zijn mannen. Als ze dus vragen wat ik wil drinken en de teller staat op 5 bier, maak ik er liever 6 van dan 5 bier en 1 wijn. Een stukje gemak en het sparen van mijn stem, ja knikken is makkelijker dan 3 keer luidruchtig vragen om een wijntje. Mijn vriend is gek op Belgische speciaal biertjes, dus ja er gaat nu ook regelmatig een speciaal biertje naar binnen. Ik merk wel dat steeds vaker mensen een speciaal biertje wel op prijs stellen. Maar het gaat al verder dan dat, een Karmeliet of een Leffe Trippel worden al te gewoon. We zijn op zoek naar kleine brouwerijtjes met hun eigen verhaal en hun eigen bier. Ook in de keuken wordt het bier meer en meer op prijs gesteld. Net zoals Tim al aangeeft heb ik ook gehoord over restaurants die hun menu aanpassen op de bieren die ze schenken, een heerlijke tegentrend op de geschonken wijnen bijpassend bij het vlees- of visgerecht. Ook het koken met bier wordt steeds populairder. Mijn moeder gooit graag een biertje bij de mosselen of in een stoofpotje maar ook in andere recepten zie ik het vaker. Laatst liep ik in een supermarkt in België en ik zag daar, jawel, chocoladebonbons met bier!! Er zaten 4 smaken in het doosje: kriek (oftewel rosé bier), blond, donker en trippel. Een tegenvaller was de vaste vulling en geen vloeibare. Kortom ik denk dat ondanks bier al heeeeeeel lang wordt gedronken, er nog heel veel variaties zullen komen. Bier voor jong en oud, voor mannen EN voor vrouwen! Ik kan niet wachten.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

