Home > Lifestyle > Personalisatie

Personalisatie

Artikel Lifestyle

Personalisatie
Door Martijn Nagelhout

Personalisatie is het ‘aanpassen van een product, waardoor het gemakkelijk en vertrouwder wordt voor de consument’. Dit gebeurt steeds meer, en speelt een steeds grotere rol in onze samenleving, op allerlei vlakken. Door het gegeven dat de maatschappij steeds individualistischer wordt, moeten er ook allerlei zaken hierop worden aangepast, en dit gebeurt grotendeels door personalisatie.
Leermethodes
Een van de gebieden waar personalisatie steeds vaker optreed, is het leergebied. Waar vroeger een opleiding uit een aantal vooraf opgestelde vakken bestond, is een studie tegenwoordig een samenkomst van zelfgekozen vakken, minors en afstudeerrichtingen.
In het basisonderwijs wordt al gekeken naar de sterktes en zwaktes van een kind, en wordt er een persoonlijk leerplan geschreven en uitgevoerd. Het proces van ‘Personalisatie’ begint dus al érg vroeg in een mensenleven.

Producten
Ook op het gebied van producten (jawel, in de breedste zin van het woord) treedt er een zekere zin van personalisatie op. Probeer maar eens twee mensen met hetzelfde telefoonhoesje te vinden. Iets simpels als een telefoonhoesje dient niet alleen als bescherming van je telefoon, maar is voor veel mensen ook een manier om zich te uiten, en te zeggen: ‘Dit ben ik’.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het nieuwe besturingssysteem van Windows, namelijk Windows 8. Hierin zijn ook steeds meer opties voor de gebruiker om zijn of haar ‘bureaublad’ te personaliseren; wachtwoorden aan de hand van je eigen foto’s, een zelf in te delen programmastructuur, bijna alles is aan te passen op je persoonlijke wensen.
Ook in simpelere producten, zoals voedsel vind er een bepaalde mate van personalisatie plaats. Tegenwoordig is er naast melk en karnemelk, ook halfvolle melk, weidemelk, melk met extra calcium, light-melk, voor ieder is er wel wat wils.
Personalisatie vind ook plaats in producten zoals (spel)computerspellen. Bij veel spellen is er tegenwoordig de optie om je zogenaamde ‘character’ een ander uiterlijk te geven en zijn of haar naam te veranderen. Deze vorm van personalisatie zorgt ervoor dat de speler zijn ‘character’ meer als eigen ziet, en het spel een hogere waardering geeft.

Marketing
Ook op het gebied van marketing zien we een kleine ‘personalisatie’ trend. Doelgroepen worden kleiner en steeds meer ingericht op interesses en dergelijken, dan op de traditionele kernmerken zoals geslacht, leeftijd en woonplaats.
Het toppunt van ‘gepersonaliseerde marketing’ is iets waar wij allen gebruik van maken, Namelijk Facebook. Op je profiel staan je leeftijd, je interesses, woonplaats, plekken waar je komt, plekken waar je naartoe gaat, je vrienden, je werk en nog veel meer. Op deze manier kunnen adverteerders op Facebook puur de mensen aanspreken die ze willen bereiken, op een persoonlijke manier.

Conclusie
Personalisatie is misschien niet de meest opvallende trend, maar het is zeker wel aanwezig in onze samenleving. Het komt steeds meer voor op allerlei fronten, op het web, bij consumentenproducten maar ook bij opvoedings-gerelateerde onderwerpen zoals opleiding en studie.

Bronnen:
http://readwrite.com/2007/09/05/10_future_web_trends (Onderwerp nr. 10)
http://blog.core-ed.org/blog/2012/07/ten-trends-2012-personalisation.html
http://www.nowandnext.com/?action=top_trend/list_trends&sectorId=1 (Onderwerp nr. 10)

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. 6 januari 2013 om 20:52

    Ik merk zelf ook dat graag dingen personaliseren. Dat begon vroeger al met patches op je tassen te naaien en Eastpak veranderen in Hasjpak e.d.

    Mensen voelen zich aangetrokken tot bepaalde groepen. Wie heeft de zelfde smaak als ik? Draagt hij/zij de zelfde merken? Luisteren we naar de zelfde muziek en ga zo maar door. We willen herkenbaar zijn maar niet in een hokje geplaatst worden en daarom denk ik dat we steeds vaker het heft in eigen hand nemen om dan toch te kunnen zeggen “Ja we hebben wel allebei de zelfde Nikes aan, maar die van mij zijn gemaakt op Nike ID en deze is niet in de winkel te krijgen”.

    Nike heeft dit dus een aantal jaren geleden al mooi aan zien komen met hun Nike ID, net zoals Adidas met MiAdidas. Op Nike ID kon je eerder je schoenen in je eigen stijl maken en er ook nog eens je persoonlijke boodschap en of naam opzetten. Later groeide het uit en kan je nu zelfs ook je kleding costum maken.

    Overal zie je mensen om je heen die het doen en ik denk dat het een soort van reactie is op de hokjescultuur die we hebben, om zo toch je eigen draai te geven aan iets waar door je weer anders bent.

  2. deniseannahauser
    25 januari 2013 om 12:08

    Ik vind het een mooie trend. Je ziet ook dat steeds meer merken en bedrijven inhaken op personalisatie. Ik ben benieuwd hoelang dit blijft werken. Een aantal keer blijft dit speciaal omdat het een nieuwe manier is om attentie te krijgen voor een bepaalde boodschap, maar ik vraag mij af of het houdbaar zal blijven voor een langere tijd met meer en meer boodschappen en producten met een persoonlijke twist.

  3. 26 maart 2013 om 18:08

    Ik vind dit een erg fijne trend. Bijvoorbeeld alleen al wanneer ik kijk naar de personalisatie in de studie. Zelf je specialisatie, stage en minor kiezen en je zo kunnen specialiseren op dat vlak wat jouw aanspreekt. Dit zorgt voor extra motivatie bij de student, omdat het in je eigen interesse vlak ligt.

    De personalisatie op product niveau komt naar mijn idee door het feit dat er al zoveel van alles is. Wanneer je als merk een specifieke doelgroep hebt die klein is maar waarvan je precies weet wat ze willen, kan je goed op hun behoeftes inspelen en alle grote merken achter je laten.
    Ook denk ik dat bedrijven wel verplicht moeten zijn om zich meer te personaliseren. Net zo zijn als andere bedrijven kan tegenwoordig echt niet meer. Ook is het zo dat bij personalisatie het product aangepast wordt naar de wensen van de consument. De consument heeft het dus precies zoals hij wilt en zal hier dus positief over zijn. Dit is goed voor de mondelinge reclame voor je merk.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: