Home > Lifestyle > Mancaving en Shedding

Mancaving en Shedding

Artikel Lifestyle

Mancaving en Shedding
Door Martijn Nagelhout

Shedding, in Nederland beter bekend als Schurisme, en Mancaving zijn twee trends die de laatste jaren steeds meer populariteit winnen onder mannen boven de dertig jaar. De trends komen eigenlijk neer op hetzelfde principe: Een plek voor jezelf waarin je kan ontspannen en waarin je ‘je ding kan doen’.
Deze trends vallen ook deels onder een trend uit een van mijn eerdere artikelen, namelijk ‘Personalisatie’. Mannen gaan op zoek naar een ruimte die ze kunnen personaliseren, hun eigen kunnen maken, en waarin ze tot rust kunnen komen.

Mancaving
‘A man cave, sometimes a mantuary[1] or manspace,[2] is a male sanctuary,[3] such as a specially equipped garage,[4] spare bedroom,[3] media room,[5] den,[6] or basement.[6][7] It is not a cave but rather a metaphor describing a room inside the house, such as the basement or garage or attic or office, or outside the house such as a wood shed or tool room, where “guys can do as they please” without fear of upsetting any female sensibility about house decor or design.[8] Paula Aymer of Tufts University calls it the “last bastion of masculinity”.[8]’
Dat is de uitleg die Wikipedia bij het woord Mancave geeft. Het komt dus neer op een persoonlijke ruimte, waarin de man zelf de baas is, en hij zich een echte ‘man’ kan voelen.
In de meeste gezinnen en bij de meeste stellen is de vrouw de baas thuis, als het aankomt op inrichting, stijl en wat waar komt te staan. De Mancave is een plek voor de man om deze ‘autoriteit te ontsnappen’. Hier kan de man zijn gang gaan, zijn eigen inrichting creëren, maar ook bijvoorbeeld zijn hobby’s beoefenen, waar in het huis niet altijd ruimte voor is, of wat niet gewenst is in het huis door de rest van het gezin. Denk bij het laatste bijvoorbeeld aan het verzamelen van tweede wereldoorlog kleding en memorabilia, of motoren.

Shedding
Shedding is een trend die over is komen waaien vanuit Engeland. Het is erg vergelijkbaar met mancaving, alleen is deze term iets meer toegepast op mannen die niet zozeer aan ‘autoriteit willen ontsnappen’, maar is deze term voornamelijk toepasbaar op mannen die graag de drukte ontsnappen in hun schuurtje, door meestal te klussen en/of een pilsje te drinken. Het Nederlandse programma Man Bijt Hond heeft ook een bijzondere documentaire gemaakt in een reeks afleveringen waarin het Schurisme word behandelt. In deze documentaire word bijvoorbeeld Theo de Jong gevolgd. In een kleine samenvatting geeft Man Bijt Hond al een mooi inzicht in het leven van de gemiddelde man die aan Schurisme doet:
“Zo verzorgt Leo de Jong al 30 jaar zijn vrouw met reuma. Om ook nog aan zijn eigen hobby toe te komen, namelijk het reviseren van oude brommers, heeft hij zijn eigen plekje in het schuurtje in de tuin. Dit is de plek voor Leo om uit de dagelijkse sleur te ontsnappen, maar zijn vrouw Sarinda is hier niet bepaald gelukkig mee, zij voelt zich hierdoor eenzaam.”

Conclusie

Zowel Mancaving als Shedding zijn een trend die voornamelijk onder mannen aan populariteit geniet. Het is een gebruik om even te ontsnappen aan de drukte van het dagelijkse leven, tot rust te komen, maar ook, voornamelijk in het geval van Mancaving, om autoriteit te ontsnappen. Het is dus een trend die mannen rust geeft in tijden waarin waarden als rust steeds belangrijker worden.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_cave
http://pers.ncrv.nl/persbericht/nieuwe-themaweek-ncrv%E2%80%99s-man-bijt-hond-schurisme
http://www.washingtoncitypaper.com/blogs/housingcomplex/2010/11/10/bogus-trend-spotting-man-cave-edition/

Categorieën:Lifestyle
  1. 31 december 2012 om 14:40

    Mancaving, alleen de naam is al episch. Het is een tijd dat de man opstaat voor zich zelf en eens een keer verder kijkt dan alleen het gezin onderhouden. De man doet nu ook aan zelfontplooiing en ik denk dat die trend is ontstaan toen de, nu ze gehate, metroseksuele man zijn intreden deed. Ik denk dat het daar is begonnen en dat het normaler werd dat mannen voor zich zelf gingen zorgen en dat het is uitgegroeid naar iets mannelijker, namelijk de mancave.

    De mancave is een plekje die de man nodig heeft in zijn dagelijkse sleur, een zeikende vrouw, gillende kinderen en een hond die je ook nog eens moet uitlaten. Het wordt tijd dat de man opstaat en voor zich zelf kiest, en waar kan die dat nou het beste? Juist, in zijn tijdmachine waar alles mocht en kan toen hij klein was, want boys will be boys en af en toe hebben we gewoon even de tijd nodig om even tot ons zelf te komen met onze speeltjes, games, motoren en dikke auto’s en als we dan toch bezig zijn dan laten we onze baarden en snorren ook staan. We zijn klaar met glad geschoren gezichten, netjes in pak en glimmende schoenen. We willen ruig, wild en hoe het altijd was en dat kan alleen maar in onze mancave!

    http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/27519-de-metroseksuele-man.html
    http://www.mancavesite.org/
    http://www.mancaving.nl/
    http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/mannen-laten-maand-lang-hun-snor-staan-1.3289247
    http://www.nu.nl/man/2651082/november-voortaan-movember.html

  2. eelkeverboom2
    6 januari 2013 om 19:51

    Bij het lezen van de titel had ik verwacht dat het ging over bomen omhakken, vuur maken en de echte oer-dingen. Het is desalniettemin een interessante sub-cultuur, een trend waar veel vrouwen weinig van zullen snappen. Wanneer je de piramide van Maslow erbij pakt er nog een trend boven het mancaven ligt. Aangezien we hier in het westen alle basisbehoeften hebben voorzien gaan we een stap verder: zelfontplooiing. Ik denk dat Mancaving een goed voorbeeld is van een trend die onder zelfverwerkelijking valt. Tegelijkertijd is het ook een behoefte weer bezig te gaan met de basis dingen; sleutelen, klussen, dingen maken en genieten van een kratje pils. Ook vraag ik me af of vrouwen een soortgelijk iets hebben, een plek waar ze zichzelf kunnen laten gaan. Womencaving is een term die op internet nog door weinigen wordt gebruikt, laat staan dat dit een trend is. Toch geloof ik dat er ook een vrouwelijke versie van deze “cave” bestaat. Wellicht in de vorm van een strijk/hobby kamer?

    Bronnen:

    http://www.closetfactory.com/blog/2011/02/its-man-caves-for-women-time/
    http://www.houselogic.com/blog/rooms/man-cave-woman-cave/

  3. laurenceloo
    14 januari 2013 om 20:53

    Tijdens het lezen moest ik gelijk denken aan de commercials van Heineken. De bekende ‘Walk-in-fridge’ commercial bijvoorbeeld, waarbij een man zijn vrienden een prachtig verlichte kamer laat zien die vol met bier staat. Ook denk ik gelijk aan de commercial ‘Man with talent’, waar mannelijke deelnemers van een talentenshow verschillende trucs laten zien met flesjes bier. Maar dit terzijde.

    De mannen met hobby’s zoals modeltreinen, radio’s uit elkaar halen, modelboten maken of tropische dieren verzamelen worden door de vrouw altijd weggestopt op stoffige zolders of vochtige schuren. Maar de man hoor je niet klagen. Die klust er wel wat van, want dat zit hem in het bloed.

    De behoefte om een eigen ruimte te hebben is eigenlijk heel simpel: een man kan zijn hobby of bezigheid niet uitoefenen in het bijzijn van een vrouw. Zo hoorde ik een verhaal van iemand die in het bijzijn van zijn vriendin aan het ‘Call of Duty-en’ was. Je kan je misschien al voorstellen hoelang die game-sessie heeft geduurd. Niet heel lang inderdaad. Het feit dat vrouwen mannen niet begrijpen (en andersom) is een naald in het oog van de hobbyisten.

    Dat mancaven een trend is geworden, is dus niet zo gek. Een plek waar je in je element bent en kunt doen en laten wat je wil klinkt utopisch, maar is met mancaving waarheid geworden.

  4. charlottebomon
    27 maart 2013 om 13:11

    Gezien de mannelijke reacties voel ik me geroepen om ook even mijn mening te laten horen. Mancaving, iets wat ik in mijn mannelijke vriendengroep steeds vaker hoor. Een vriend van mij heeft een eigen loods en zowaar staat daar ook de beroemde mancave.. Compleet met kachel, koelkast, banken, een flat screen en jawel, een gokkast. Vele mannenavonden worden er dan ook daar vertoefd. En inderdaad: ik snap het niet. Ik begrijp dat mannen ook behoefte hebben aan hun eigen plekje en ik vind ook dat ze zich moeten ontwikkelen en aan zichzelf moeten denken. Ik geef de mannen in mijn omgeving daar dan ook graag de ruimte voor. Maar iets waar ik niet in geloof zijn mannenavonden zonder een enkele vrouw en ik voel me dan ook een beetje buitengesloten als ik niet ben uitgenodigd. Waarom? Ik kan uren Halo 3 Infected (of zoiets) spelen, ik drink bier, de laatste film waar je met mij naar toe moet is The Notebook of welke andere romantische komedie dan ook en met de mannelijke gespreksonderwerpen met betrekking tot vrouwen heb ik ook geen bezwaar, heerlijk! Kortom: ik vind het een beetje kort door de bocht dat mannen een mancave ‘nodig’ hebben omdat vrouwen hun niet begrijpen..
    Tijd voor jezelf ben ik helemaal mee eens maar om het af te schuiven op het feit dat de meeste vrouwen niet dezelfde interesses delen vind ik onzin. In het argument om je even af te sluiten van de dagelijkse sleur kan ik me wel vinden. Ik vind het leuk om te zien hoeveel verschillende hobby’s mensen hebben en dat het steeds makkelijker wordt om elkaar te vinden.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

