Home > Uncategorized > Serieus, Gamificatie?

Serieus, Gamificatie?

Gamificatie.
Ten eerste een uileg met wat ik hiermee bedoel: Gamificatie is de enorme trend die veel bedrijven nu gebruiken als commercieel middel om de klant meer betrokken te krijgen bij het product of de dienst. Door de conversie op laten lopen en de loyaliteit te verhogen door middel van het koppelen van een spelelement in hun campagne hopen bedrijven hun product in de spotlights te krijgen, en over het algemeen werkt dit zeer goed. Voorbeelden van succesvolle gamificatie zijn onder andere:
Nike die door hun samenwerking met Apple één van de eerste fitness apps creëerden op de Ipod voor tijdens het hardlopen. De beloningen die Dell en Air Miles uitgeven wanneer je je inschrijft voor de nieuwsbrief. Zelfs de zelfscanners van AH hebben een soort van spelgevoel waardoor je deze ook zou kunnen beoordelen als een zeer geslaagde vorm van gamificatie. Uit meerdere berichten is namelijk naar voren gekomen dat het totaal aantal klanten is gestegen met als waarschijnlijke rede dat ze de kassa(rij) graag vermijden.
Gamificatie heeft meerdere elementen die toe te voegen zijn aan jou product of dienst om deze daadwerkelijk meer te betrekken bij de klant.
1: Het statuselement, een persoon kan zien hoe hij of zij zich verhoud tegenover anderen, waardoor een motivatie geactiveerd kan worden om beter te worden dan die personen.
2: Het verwachtingselement: wanneer een klant zich bewust is van wat er word verwacht is de neiging die te doen groter dan wanneer er geen daadwerkelijke rode lijn is.
3: Het sociale element: in de tijd van de sociale media is het natuurlijk een logische zet om als de mogelijkheid zich aanbied een sociaal element in je product of dienst te stoppen zodat de klant kan communiceren met vrienden en familie over dat product of het kan dienst maken als extra reclamemedia.

Trend, hype, rage of mode?
Gamificatie is niet iets wat verzameld kan worden, ondanks dat er wel verzamelingonderdelen in kunnen zitten is dit niet het geval voor het principe gamificatie. Hieruit is te concluderen dat het geen rage is. Ook word gamificatie niet bepaald gehyped, het is een feit dat gamificatie gehyped, maar juist door dit zo ”onzichtbaar” mogelijk te doen scoor je. Dus ook een hype valt af. Mode is überhaupt niet echt een optie, het is niet iets wat met de seizoenen terug komt. Het is dus daadwerkelijk een trend maar wat voor soort trend en in welke levensfase zit de trend?

Is dit een macro, meso of microtrend?
Een microtrend is het zeker niet, het verandert niks of weinig aan het product. Des te meer verandert er op consumentenniveau, de hele beleving van iets kopen verandert. Mesotrend dus, met als macrotrend de neiging van merken om individueel te worden beoordeeld en een positief gevoel bij consumenten achter te laten.

De trend bevind zich naar mijn mening nu bijna op zijn hoogtepunt, elk communicatiebureau heeft nu door dat het werkt en letterlijk elk merk maakt er nu wel gebruik van. Toch zal het nog wel iets stijgen maar niet veel.

Wat ik me alleen afvraag is het volgende: wanneer er van alles een spelletje gemaakt word, hoe kan je dan ooit nog iets serieus nemen?

Bron: http://www.twinklemagazine.nl/achtergronden/2011/09/de-trend-van-het-moment-gamification/
Tim van Breda – 1581474 – Trends & Brands.

 

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. 31 oktober 2012 om 22:30

    Gamificatie is in principe een hele mooie trend op reclame-gebied, die eigenlijk al heel lang bestaat. Al vele jaren, ja zelfs al voor het digitale tijdperk, bestaan er wedstrijden om consumenten een groter gevoel van betrokkenheid te geven, maar ook om data te verzamelen waar weer winst uit valt te halen. Voorbeelden hiervan zijn de welbekende ‘maak de zin af-wedstrijden’; Merk x is de beste omdat.. maar ook bijvoorbeeld wedstrijden waarbij kinderen kleurplaten in kunnen sturen zorgen weer voor data, wat uiteindelijk weer voor geld zorgt. Gamificatie is dus eigenlijk niet alleen een manier om voor betrokkenheid en dergelijken te zorgen, maar ook een zeer goede manier voor bedrijven om geld te verdienen.
    Zelf vraag ik me dus eigenlijk af, hoelang speelt gamificatie al een rol in het bedrijfsleven? De eerder genoemde ‘maak de zin af-wedstrijden’ bestaan al sinds jaar en dag, zijn daar nog voorlopers van of zou daar de oorsprong liggen? Misschien is dat interessant om eens verder over te denken!

  2. 7 januari 2013 om 14:16

    Ik denk dat gamificatie nog lang niet op zijn hoogte punt is. Doormiddel van gameificatie kan je je reclame interactief maken. De doelgroep raakt hierdoor betrokken bij het product/merk/dienst. Voor bedrijven is dit natuurlijk een serieuze en interessante manier van reclame maken.

    Extra toevoegingen op social media zoals foursquare en instagram zijn natuurlijk ook gameificatie. Op deze manier kan je inchecken en foto’s uploaden bij je online status.

    Plus het hoeft niet kinderachtig. Je kan het ook op een volwassen manier aanpakken. Waardoor het voor een breder publiek toegankelijk is. Denk dat er nog genoeg te winnen valt op dit gebied.

  3. timvanbreda
    11 januari 2013 om 15:45

    Ik ben het met je eens dat gamificatie niet kinderachtig hoeft, ik ben echter bang dat wanneer alles word gevergamificeerd wat onderhand er wel op lijkt het erg snel allemaal op elkaar gaat lijken en juist in een vorm weer saai wordt. Ik ben benieuwd wat de tegentrend van gamificatie gaat worden die ervoor gaat zorgen dat sommige bedrijven, instanties en producten er weer uit springen.
    Daarbij denk ik dus dat wanneer organisaties zoals de overheid steeds verder over gaat op gamificatie, waar ze momenteel mee bezig zijn, als steeds minder serieus gezien kunnen worden. Uiteindelijk heeft gamificatie gewoon een leuk en gezellig gedachtegoed en ik denk dat die combinatie bij bvb de overheid een negatieve invloed kan hebben.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: