Home > Uncategorized > Alles komt tot leven met Layar Vision!

Alles komt tot leven met Layar Vision!

We kennen natuurlijk het Nederlands succes concept Layar wel, de augmented reality app. Layar integreert live het internet met je fysieke omgeving door lagen. Nu komt het Nederlandse bedrijf met Layar Vision. Deze app kan objecten herkennen en hierdoor de extra informatie weergeven. Zo kan je bijvoorbeeld een poster voor een festival in de stad scannen, waardoor je gelijk kaartjes kan kopen, of een huis dat te koop staat scannen, en gelijk de verkoop informatie zien. Layar Vision is een grote kans voor marketeers. Je kan een interessant artikel uit de ‘ouderwetse’ krant gelijk delen met je vrienden of een restaurant aanbevelen met Layar Vision. De tijd van QR-codes (microtrend) lijkt hiermee voorbij te zijn, want dat heeft Layar Vision niet nodig. De app kan echte objecten herkennen en geeft daarna een augmented reality beleving weer, die bovenop het echte object verschijnt. Als bedrijf van bijvoorbeeld een festival zijnde, kan je je poster gewoon uploaden naar de server van Layar Vision, waarna iedereen die de poster met Layar Vision scant de aanvullende informatie krijgt. Het is een soort van ‘vingerafdruk’ die de app herkent.

Het succesvolle Nederlandse tijdschrift LINDA. weet al gebruik te maken van Layar Vision. In het afgelopen december nummer hebben zij zo’n 100 digitale extra’s toegevoegd. Zo kon je de cover scannen en gelijk andere foto’s van de fotoshoot bekijken, en wanneer je een leuk item, bijvoorbeeld een jurkje of leuke schoenen zag staan, kon je deze via Layar Vison direct bestellen.

Layar is een microtrend. Layar Vision zit op dit moment nog in een proef fase, maar zal ongetwijfeld ook een mictrotrend worden. Ook augmented reality is een microtrend. Beide microtrends komen voort uit de megatrend technologisering.

 

Bronnen:

http://www.androidworld.nl/91768/layar-komt-met-layar-vision/

http://techbusiness.nl/163/1094/web-media/yes-layar-heeft-een-businessmodel.html

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. 14 december 2012 om 13:16

    Layer vind ik een mooie ontwikkeling, ik heb echter sterk mijn twijfels over de toekomst van augmented reality en zie het nu meer als een hype. Toen het net uit was heb ik het een paar keer gebruikt, er wordt echter nog te weinig mee gedaan en in mijn opinie wordt het vaak op een verkeerde manier toegepast.

    De makelaar Funda was een van de pioniers op het gebied van Layar, dit vind ik echter een ultiem voorbeeld van hoe het verkeerd is gebruikt. Menig mens zoekt een huis achter zijn computer of gaat naar een makelaar en gaat niet met zijn mobiel door de stad huizen lopen scannen. Echter was het meer een marketing stunt, ze hebben veel naamsbekendheid hierdoor vergaart.

    Je ziet ook museums die vaker gebruik maken van Layar, aan de ene kant vind ik dit een goede ontwikkeling. Je kunt namelijk meer extra informatie krijgen over bijvoorbeeld een kunstwerk, aan de andere kant ben ik van mening dat je teveel met je telefoon bezig bent waardoor een bezoek aan het museum slechts bijzaak wordt.

    Layar en Augmented Reality zullen dan ook wel blijven bestaan, maar het zal slechts een kleine groep aanspreken die er gebruik van zullen maken. We zitten namelijk al behoorlijk op een hoogtepunt wat betreft de technolisering en digitalisering, veel mensen nemen een stapje terug denk ik zo.

  2. laurenceloo
    19 januari 2013 om 00:49

    Ik denk juist dat de digitalisering alsmaar gaat groeien. Doordat mensen steeds minder tijd hebben willen ze zoveel mogelijk digitaal gaan doen. Boodschappen online doen, kleding online kopen, online daten en je aangifte online doen zijn voorbeelden die we allemaal kennen en al een langere tijd ‘normaal zijn’. Als Layar inspeelt op de gemakken die mensen gewend zijn zal het groter en groter worden. QR-codes zijn al verleden tijd geworden door Layar. Andere diensten zullen ook wel vervangen worden door Layar.

    Layar zal bijvoorbeeld voor de toeristische sector heel interessant kunnen worden. Dat je als toerist niet eerst vele magazines of informatieboekjes door hoeft te pluizen. Met je smartphone weet je zo waar de interessante plekken voor jou in de stad te vinden zijn. Natuurlijk zit je dan nog met het probleem ‘data’. Dat probleem zie ik in de toekomst ook snel verdwijnen. Overal zal WiFi beschikbaar zijn. Een gouden toekomst voor Layar en andere internetdiensten dus!

  3. oliviakadarman
    19 januari 2013 om 17:50

    QR-codes waren nou niet bepaald een hit, dus die zijn we nu zeker voorbij nu Layar geïntroduceerd is. Ik vind het echt een toffe manier om een artikel, kunstwerk, poster (noem maar op) een extra dimensie te geven. Het Nationale Ballet heeft bv. altijd al poster campagnes gehad, maar omdat het om dans gaat is het lastig om die beleving verder te trekken via posters. Zij hadden ook Layar gebruikt, en direct kon je zien wat je kon verwachten via film, geweldig! Layar kan heel erg het ‘traditionele’ versterken. Ik denk dat vooral in musea en theaters dat dit heel erg gaat werken.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: