Home > Uncategorized > ECO-CYCOLOGY

ECO-CYCOLOGY

Recyclen iedereen kent het wel, het hergebruiken van materialen. Het komt tegenwoordig in bijna alle branches voor en was voordat de crisis begon het gesprek`s onderwerp in het bedrijfsleven. De planeet aarde moest gered worden want de mens was hem aan het verwoesten. Dit kon je op meerdere manieren doen, zo kan je minder grondstoffen gaan gebruiken voor producten maar zo kan je ook al gebruikte grondstoffen gaan hergebruiken. Dit word recyclen genoemd.

Maar in de recycle trend is nu ook een verschuiving aan het plaats vinden. Zo gaan bedrijven hun eigen spullen inzamelen om daar zelf weer nieuwe producten van te maken.

Zo neemt Nike de oude schoenen weer terug om daar weer nieuwe schoenen van te maken en zie je dat veel telefoon maatschappijen hier ook mee bezig zijn.

Eerst was recyclen dus iets wat puur vanuit de overheid werd gestimuleerd maar nu gaan bedrijven het zelf ook doen. Dit heeft meerdere redenen voor bedrijven zo zullen ze een groener imago krijgen en daardoor beter in de markt liggen. Maar voor de bedrijven zal het ook financieel interessant zijn.

Deze trend komt voort uit een megatrend dat we meer aan het milieu moeten gaan denken de mesotrend is hier recyclen en de microtrend is dat bedrijven nu zelf steeds meer gaan recyclen zelf spullen terug nemen en deze dan weer hergebruiken

Voorbeelden:

  • Het Amerikaans outdoor merk Patagonia heeft het Common Threads Initiative opgezet, waarbij elk product van Patagonia aan het einde van zijn levensduur weer kan worden ingeleverd om tot nieuwe grondstof te worden verwerkt. Het bedrijf claimt reeds 45 ton aan kleding te hebben ingezameld en daaruit weer 34 ton aan nieuwe kleding te hebben geproduceerd.
  • Nike neemt via het Reuse-A-Shoe-programma afgedragen Nike-schoenen in en verzamelt bovendien het snijafval uit zijn fabrieken. De oude schoenen worden uit elkaar gehaald, gescheiden en vermalen tot een materiaal dat ‘Nike Grind’ wordt genoemd. Daar kunnen atletiekbanen en speelplaatsen van worden gemaakt, maar ook weer nieuwe Nike-producten.
  • Het Franse cosmeticamerk Garnier werkte in april 2011 samen met de Amerikaanse milieuorganisatie Terracycle in de zogenaamde Personal Care & Beauty Brigade. De brigade reisde van stad naar stad in de VS en haalde daar gratis alle afgedankte cosmeticaproducten en -verpakkingen op. Mensen die hun spullen inleverden, konden daarmee geld of punten verdienen. Het verpakkingsafval werd verwerkt en daarvan werden weer speeltoestellen gemaakt. Consumenten konden hun spullen ook in een speciale tas opsturen via UPS, Garnier nam alle kosten voor zijn rekening.
  • Dell heeft het programma Dell Reconnect opgezet, samen met Goodwill Industries. Consumenten kunnen hun elektronische apparatuur – van welk merk dan ook – inleveren bij een van de 2200 Goodwill-vestigingen in de VS en Canada. De ingeleverde spullen worden opgeknapt of gerecycled.

http://www.fastcoexist.com/1679543/2012s-big-business-trend-recycling

http://trendwatching.com/nl/trends/12trends2012/?ecocycology

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. 22 oktober 2012 om 13:39

    Hi Joost,
    Leuk dat je TerraCycle noemt. Wij hebben meer dan 70 van dit soort programma’s lopen met een reeks van merken wereldwijd. In Nederland verzamelen we momenteel alle soorten schrijfwaren in samenwerking met pennenfabrikant BIC. Aan deze inzameling doen scholen en bedrijven door heel Nedeland heen mee. We hebben onlangs de eerste mijlpaal behaald: 250.000 pennen zijn al ingezameld en zullen een nieuw leven krijgen!

    Laat me maar weten als je nog vragen hebt of wil deelnemen aan een inzameling.

  2. 1 november 2012 om 14:51

    Recyclen is een interessante trend die over de jaren heen zo zijn oplevingen heeft, en de bovenbestaande intitiatieven zijn inderdaad een interessante wending op het gebied van de recycling-trend.

    Naar mijn idee valt de recycling-trend onder de ‘groen leven’ trend, een trend die de afgelopen jaren steeds meer aandacht en populariteit geniet. Er worden steeds meer zonnepanelen, groene auto’s, biologisch vlees en duurzame artikelen verkocht, en vervuilende producten zoals plastic zakken worden langzaam aan steeds minder populair.

    Zou er nu ook een (in)directe link te leggen zijn tussen bijvoorbeeld het populairder worden van milieusparende producten als zonnepanelen en recycling, zodat we kunnen zeggen dat het allemaal onder één grote trend valt? Ik ben namelijk erg benieuwd of je kan zeggen dat er meer gerecycled word wanneer er bijvoorbeeld meer zonnepanelen worden verkocht.

    • 1 november 2012 om 15:23

      HI Martijn, een interessante vraag die je stelt! Ik denk dat het inderdaad gelinkt is. Het milieu krijgt gelukkig inderdaad steeds meer aandacht. Ik denk dat elke Nederlander wel om de natuur geeft, maar sommige consumenten zijn er gewoon wat meer mee bezig. Misschien dat er ook door de bezuinigingen en de crises meer bespaard moet worden en daarom meer gerecycled wordt en ook meer duurzaam wordt geleefd!

      Dit is trouwens een rapport van Nielsen naar social conscious consumers. Wellicht dat je dit interesseert!

      Heb je trouwens al gedacht aan het recyclen van schrijfwaren? Meer hierover kun je lezen op onze website: http://www.terracycle.nl

      Gr, Eytan

  3. 14 december 2012 om 14:33

    In het trant van duurzaamheid is recycling een erg belangrijke factor. Men wordt zich steeds meer bewust van de essentie van een gezonde samenleving, recycling is hier een heel belangrijk onderdeel van, juist omdat het ook nog eens financieel voordelen bied.

    Grondstoffen beginnen ook langzamerhand ook op te raken waardoor we uiteindelijk genoodzaakt zijn om te recyclen, hoe eerder we hier aan beginnen hoe efficiënter het wordt om in de toekomst te recyclen.

    Recyclen gebeurt nu nog redelijk uit het zicht van de consument, en die is dus nog niet erg betrokken bij dit process. Hoewel er wel steeds vaker aandacht aan wordt besteed door de overheid. Zodra consumenten zich bewuster ten opzichte van het milieu gaan gedragen zal recycling toe gaan nemen.

    • 24 december 2012 om 12:21

      “Recyclen gebeurt nu nog redelijk uit het zicht van de consument…”
      Hier heb je helemaal gelijk in. Veel producenten doen al veel aan het verduurzamen van hun productie proces, maar dit is vaak buiten het zicht van de consument. Ook wordt er (gelukkig) al heel veel gerecycled, maar ook veelal buiten het zicht van de consument.
      Voor de consument is het het meest confronterend als hij/zij het product na gebruik weg gooit. DAAR valt juist de winst te behalen door hem/haar de keuze te bieden om het product (of verpakking) te recyclen. Door het de consument eenvoudig te maken om te recyclen zal na verloop van tijd ook een algemeen milieu bewustzijn gecreëerd worden, denk ik.

  4. 21 december 2012 om 19:33

    Doordat mensen zich steeds bewuster worden van de luchtvervuiling en de essentie van een gezonde samenleving voor iedereen denk ik dat het recyclen steeds populairder geworden is. De consument denkt steeds meer na over duurzaamheid en wil dit dus (logischerwijs) ook zien in de producten die ze koopt. De consument kijkt en koopt steeds meer van bedrijven die positief staan tegenover recyclen en zo wekt de consument sympathie op voor dit bedrijf. Ik vind de voorbeelden die je noemt goed, en ik denk dat dit voor de consument zeker bijdraagt om interesse en sympathie op te wekken voor die bedrijven.
    Doordat steeds meer gevestigde namen in het bedrijfsleven zich gaan bemoeien met het recyclen wordt het dus steeds populairder. Zo kan de consument dus met een goed gevoel een product kopen. Ze krijgen zo ook een goed gevoel over zichzelf, ze hebben namelijk zojuist een veel ‘groener, en milieuvriendelijker’ product aangeschaft. Een goed gevoel voor het geweten lijkt me!
    Voor de bedrijven zal het financieel interessant zijn, omdat ze hiermee goed in kunnen spelen op de huidige vraag van de consument.

  5. stephaniecmd
    25 januari 2013 om 15:54

    Dat bedrijven hun eigen spullen inzamelen om daar weer nieuwe producten van te maken, klinkt als een geweldige trend. Wanneer je er kritischer over nadenkt, is dat natuurlijk best lastig te realiseren. Hoe komen al die gebruikte schoenen weer bij de Nike fabrieken terecht? Staan die fabrieken nog steeds in onderontwikkelde landen, waar goedkope arbeidskrachten worden ingezet?
    Recyclen en het bewust omgaan met grondstoffen is de belangrijkste trend, die op macroniveau over de hele wereld uitgevoerd zal moeten worden. Dit vraagt om een totaal aanpak van allerlei partijen: producten van grondstoffen, gebruikers en de nieuwe groep “recyclers”.
    Veel bedrijven zijn milieu bewust en houden zich bezig met het groene imago. De genoemde bedrijven kunnen natuurlijk scoren met het idee van het terugnemen van de producten, maar ik denk dat het terugnemen van die producten van bijvoorbeeld Patagonia en Nike maar een heel klein percentage van hun totale productie is. Het is gewoon veel te duur en onhandig om uit te voeren.
    Wat Dell doet lijkt me dan meer haalbaar: consumenten kunnen elektronische apparatuur van welk merk dan ook bij een groot aantal vestigingen inleveren.
    Garnier beloont de consumenten, die gebruikte spullen terugnemen, door geld of punten te verdienen. Dat lijkt me echt een megatrend te worden dat consumenten beloond worden voor bewust en groen gedrag. Dat zou mij over de drempel halen, jou ook?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: