Home > Lifestyle > Tech domestics

Tech domestics

De technologische producten die je vandaag de dag kunt kopen zijn niet alleen maar voor de sier of voor de heb.  Producten of apparaten zijn bestemd om het leven van ons makkelijker of aangenamer te maken. Ze kunnen diensten overnemen om ons tijd te besparen. Maar hoever gaan deze producten? Zitten we daar echt op te wachten?

Winter wake-up
De winter wake-up app is een dood normale wekker. Je kunt er duidelijk je tijd instellen hoe vroeg je op moet staan de volgende dag. Maar het biedt tevens ook een extraatje. Deze makkelijke app bekijkt namelijk online de weerverwachtingen in en om jou regio. Zodra er slecht weer zoals ijzel of sneeuw op komst is, gaat het alarm eerder af dan je oorspronkelijk gepland had. Zelfs als het weer zo slecht is en het hele wegen net werk plat ligt is er zelfs de mogelijkheid dat de wekker zichzelf helemaal uitschakelt, zodat de gebruiker zich rustig kan omdraaien en verder slapen.

One touch wonder
De titel spreekt voor zich: met één druk op de knop. Het ultieme gemak voor de consument, iets bestellen en betalen met één simpele druk op een knop. Hoe makkelijk zou dat zijn? Geen gedoe, geen overvloed aan keuzes gewoon met één druk op de knop één product die het aanbiedt.

Een aantal bedrijven gebruiken z’n product al. Evian heeft via een Wifi-koelkastmagneetje z’n one touch wonder op de markt gezet. Hiermee kun je met 1 druk op de knop makkelijk water bestellen. Dit wordt uiteindelijk thuis afgeleverd op een datum en tijdstip wanneer het hun uitkomt.

Red Tomato Pizza uit Dubai bedacht ook z’n apparaat. Met één druk op de knop wordt je favoriete pizza gemaakt en even later bij jou aan de deur gebracht. Het product is echt te bestellen. Het schijnt een groot succes te zijn.

Nanny App
De consument waardeert langzamerhand steeds meer producten en diensten die hen helpen zicht beter te gedragen of presteren. Informatie hoe je dit kan doen kun je makkelijk vinden op het internet, maar echt iets doen hiermee is een ander verhaal.  De LUMOback is daar een voorbeeld van. Dit apparaat en app houdt met behulp van kleine sensoren je lichaamshouding in de gaten. Je bewegingen worden realtime gecontroleerd en door middel van trillingen wordt je eraan herinnerd om weer rechtop te gaan zitten.  Het kan zelfs controleren of je een goeie slaaphouding gebruikt.

Nike + Fuelband
Dit nieuwe Nike + product is een armband die je bewegingen registreert, de tijd die aan een activiteit wordt besteed en het calorieverbruik. De drager stelt van te vore zijn of haar doelen op en de lampjes laten zien in hoeverre de doelen zijn behaald. Het besturen van de armband doe je wederom weer met je computer of smartphone/iPod.

Er zijn natuurlijk veel meer producten die het leven gemakkelijk of aangenaam kan maken. Ik heb deze gebruikt omdat ik ze nog niet kende en het producten vind die erg handig kunnen zijn voor mijn dagelijkse dingen. Deze producten of diensten zijn natuurlijk wel van korte duur, de Nike + Fuelband is een soort vervolg of verbetering op de eerste Nike + series.  En zo zie ik ook niet voor me dat je koelkast zo meteen met 30 ‘one touch’ apparaten vol hangt. Het klinkt allemaal erg handig, maar een groot risico is dat je er makkelijk misbruik van gemaakt kan worden.

Dit zijn microtrends omdat deze producten inspelen op de behoefte van de consument en waarschijnlijk maar een aantal jaren mee zullen gaan. De daarop volgende maxitrend is de behoefte om verlangens en gewoonten van de consument te verbeteren. De megatrend hierop kan zijn technologie, want het kan gaan om digitale producten die hulp bieden voor het makkelijker maken van handelingen die de mens vergeet te doen.
Worden wij gewoon lui of hebben we er gewoon maling aan dat alles door computers overgenomen wordt?

Bron: http://www.trendwatching.com/nl/trends/minitrends/

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. 21 februari 2013 om 10:09

    Technologische producten zijn bijna nooit voor de sier of voor de heb, maar dragen bijna altijd een bepaalde functie met zich mee. Om diensten over te nemen of om het ons makkelijker te maken, gaan ontwikkelaars érg ver.
    Van de producten die je noemt, vind ik zelf de ‘One touch wonder’ een interessant product. Dit laat namelijk zien hoe lui de mens eigenlijk wordt, en dat even een telefoontje plegen of via het internet bestellen al te veel moeite is. Één druk op de knop, meer moeite willen we niet besteden aan het regelen van ons eten.
    Wel vraag ik me af waarom dit alles met een tastbare knop moet, en niet gewoon kan doormiddel van een app of widget op je telefoon; op deze manier hoef je niet steeds naar de koelkast te lopen, gaan kinderen er niet uit nieuwsgierigheid op drukken en scheelt het je de vraag of het nou eigenlijk werkt of niet.
    Ook als ik kijk naar mijn eigen reactie, kunnen we dus best concluderen dat we echt lui worden.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: