Home > Uncategorized > Betere tijden

Betere tijden

Wayfarer zonnebril, Fiat 500, Gameboy Iphonehoesje, Mini, SMEG koelkast, Vespa scooter. Retro is nu. In een tijd waarin te technologie zichzelf bijna inhaalt schieten de retroproducten als 8-bit mario paddenstoelen de grond uit. Hoe is die hang naar het verleden te verklaren?

We leven in een tijd van recessie. Het besef dat we nu in een slechtere periode van ons bestaan leven wekt automatisch nostalgische gevoelens op. Want vroeger was alles immers beter. In tijden dat het slecht gaat hunkert men naar oude beelden, want toen hadden we het pas echt goed.
Onze tijd kenmerkt zich ook door een ongekende technologisering. Het ene product is nog niet van de fabrieksband gerold of het volgende vernuftige product dient zich al weer aan. We kunnen dat maar nauwelijks bijbenen en sommigen onder ons ervaren de ontwikkelingen als bedreigend. Vooral mensen van voor de generatie X (de generatie na de Babyboomers) kunnen niet meekomen. Met dat gevoel van snelheid en de weerstand die men ervoor heeft komt men al snel tot de conclusie dat vroeger alles beter was, want beter behapbaar.
Ook kan men de moderne wereld als nep en plastic ervaren. Als reactie op dat gevoel kan men zeggen dat vroeger alles veel robuuster en duurzamer was. En dat de producten van vroeger een grotere mate van authenticiteit hadden. Een andere reden voor de hang naar retro producten kan zijn dat mensen zich graag weer jong willen voelen. Zo kan ik me voorstellen dat als je eerste auto een Fiat 500 was, je de gevoelens die je toen had graag zou willen herbeleven. Daarbij biedt de nieuwe Fiat 500 dan de looks van vroeger, gecombineerd met de techniek van tegenwoordig.
Niet alleen ouderen zijn gevoelig voor deze trend. Retro producten hebben ook hun aantrekkingskracht op de jongere generaties. Producten met een retro-look worden als hip en cool gezien door de jeugd van tegenwoordig.
Een niet mis te verstane factor die meespeelt bij het succes van retro producten is ook de veronderstelde duurzaamheid ervan. We leven in een tijd waarin het besef van de kwetsbaarheid van onze aarde tot eenieder is doorgedrongen. We moeten zuinig zijn op onze aarde en daar horen geen producten bij die snel stuk gaan. Een kleine kanttekening die ik hierbij wil maken is wel dat we naast de megatrend van duurzaam denken ook te maken hebben met de megatrend van consumentisme. In mijn ogen kan het besef van het belang van duurzaamheid het nog niet winnen van het almaar aanhoudende consumentisme. Kon het dat wel dan kan het nog wel zo zijn dat producten vroeger langer meegingen, de retro producten van tegenwoordig hebben een net zo korte levenscyclus dan ieder ander modern product. Die vlieger (van duurzaamheid dus) gaat in mijn ogen niet op.
Ik wil met jullie nu graag de discussie voeren of we de megatrend ‘retro’ moeten uitbuiten in ons voordeel door voortaan weer duurzame producten (daarmee doel ik vooral op gebruiksvoorwerpen met een levensduur van 5/10 jaar, zoals tv’s/computers/koelkasten/auto’s etc.) moeten gaan produceren en ons ook niet meer moeten laten verleiden tot consumentisme.

Voordelen in mijn ogen zijn:
• geen onnodige uitputting grondstoffen
• geen massaproductie om de vuilnisbelt te spekken
• geen oervervelende reclames meer (MEDIAMARKT!!!)

Nadelen:
• wereldeconomie stort in door afgenomen consumptie. (zover hebben we onszelf naar de afgrond geduwd. Top!)
• Technologisering stagneert door afgenomen aftrek nieuwe producten. (we gaan nu in sneltreinvaart maar kan dat niet wat langzamer?)
• De marcom man/vrouw van MEDIAMARKT wordt werkloos. (ahhhh)

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. 21 februari 2013 om 10:10

    De retrotrend is inderdaad erg groot tegenwoordig, en ook erg interessant. Naar mijn idee is de retrotrend juist erg levend onder jongere mensen, en niet zozeer onder ouderen. De producten die je noemt zijn eigenlijk allemaal nieuwe producten, met een uiterlijk wat geïnspireerd is op de oudere versies van het product. Naar mijn idee maken retro-producten qua duurzaamheid absoluut geen verschil met andere nieuwe producten. Een smeg koelkast verbruikt even veel stroom als een willekeurige samsung, en een fiat 500 verbruikt even veel als een Peugeot 107.
    Wat ik me afvraag, is waarom jongeren die nooit te maken hebben gehad met de oude producten, wel helemaal gek zijn van die retro trend. De Wayfarer komt uit 1956 en de Fiat 500 werd voor het eerst in 1957 geproduceerd. Waarom is het dan zo populair onder jongeren? Ze hebben er nooit eerder zelf mee te maken gehad.
    Deze retrotrend is constant in beweging, en het meest opvallend in de mode. Kijk naar de plotse populariteit van jaren 50 kapsels, zonnebrillen en op de jaren 50 en 60 geinspireerde kleding en dit blijft constant wisselen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: