Home > Lifestyle > Koffie van nu

Koffie van nu

Iedereen is wel bekend met Senseo, het staat voor ‘het’ koffie zetten van nu. Bijna ieder huishouden heeft der een. Het makkelijke apparaat waardoor je met een druk op de knop een of meerdere koppen koffie zet. Het doorslaand succes van de Senseo zorgde er natuurlijk voor dat de consument al snel iets anders wilde dan alleen maar ‘normale’ koffie zetten. Er werden allerlei verschillende koffie smaken op de markt gebracht om aan de vraag van de consument te kunnen voldoen. Maar daar blijft het niet bij, want de consument wil meer. Het concept wordt totaal benut in zijn levensduur en tegenwoordig kun je er zelfs thee en warme chocolademelk mee zetten. Er zijn sinds de lancering in 2001 al 3 generaties geproduceerd. Met de nieuwste Senseo (4e generatie) opkomst kun je vanaf nu bepalen hoe vol je kop koffie wil hebben. Er worden ook producten omheen gecreëerd zoals de koffiemelk maker die onlangs geïntroduceerd is.

 

Hoe is dit succes ontstaan:

Zoals vele concepten is de Senseo ontstaan door behoefte van de consument en de ontwikkelingen in de maatschappij. Individualisering is dan ook één van de megatrends waardoor dit concept is ontstaan. Door de individualisering van de samenleving en het drukke bestaan is er bij de consument behoefte aan gemak en eenvoud in het dagelijks leven, zo ook bij het koffiezetten. Als individu zit je namelijk niet te wachten op een volle pot, maar snel een lekker bakje koffie. Op deze trend heeft Philips in samenwerking met Douwe Egberts (co-branding) op ingespeeld door een uniek concept in de koffie markt te zetten, de “Senseo”. Gelanceerd in 2001, brak de Senseo de reeds verzadigde koffie markt open en met succes. In de eerste 4 jaar werden 15 miljoen Senseo’s verkocht. Het concept speelt in op de behoefte van de consumenten vanwege het gemak en de eenvoud waarmee je met dit product een kopje koffie zet binnen een minuut. Het apparaat onderscheid zich middels het gemak van koffiepads, de tijdwinst van watertoevoer onder druk, en een vrij stevige schuimlaag. We kunnen zeggen dat dit concept een succes is geworden en een innovatie op het gebied van koffiezetten.

 

De Senseo speelt in op de normen en waarden van de consument. Het heeft de consument laten zien dat we vanaf nu eenvoudig en snel een bak koffie kunnen zetten. Sinds de introductie in 2001 waren er in de eerste 4 jaar al 15 miljoen apparaten verkocht. Philips brengt dit jaar alweer de vierde generatie van ‘Senseo’ uit. De behoefte om makkelijk en snel een bak koffie te zetten blijft aanzetten. Ze zullen de hoeveelheid verkochte apparaten in de eerste vierjaar niet kunnen evenaren, maar je zult bij bijna iedereen tot de dag van vandaag een Senseo apparaat kunnen vinden.

 

En concurrenten spelen hier graag in mee, zo heeft Ahold de PuC uitgebracht, maar doordat het flopte is de productie in 2009 gestopt. Een andere concurrent met een grote markt is Nespresso, zij hebben door een sterk concept de Nespresso exclusief gemaakt. Op dit moment probeert Starbucks ook deel te nemen in de oorlog van de single-cup koffiezetapparaten. Zij bieden ook pads aan zoals Nespresso, hun poging om op te vallen is de toegevoegde functie van verse melk pads.

 

De Senseo zal nog lang te vinden zijn in de keukens van de consument. Senseo zal daarvoor nieuwe dingen bedenken waardoor mensen het willen proberen. De grote verovering van de markt zoals in de begin periode zal waarschijnlijk niet meer voorkomen. Het is onduidelijk wat de toekomst zal brengen.

 

Wat vindt jij van Senseo en wat zal de toekomst bieden?

 

Bron:

http://trendsenconcept2009.blogsnel.nl/

http://renaterpronk.blogspot.com/2008/10/goede-conceptlancering-senseo.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Senseo

http://1cca.blogspot.nl/2009/12/concept-van-nu-senseo.html

Categorieën:Lifestyle
  1. Thijs Buijs
    17 oktober 2012 om 13:12

    Zelf ben ik geen koffie drinker en dus ben ik nou niet echt de aangewezen persoon om te oordelen over koffie. Het is het juist wel grappig om te zien hoe Nederland gek is van koffie. Als je alleen al door de stationshal van Utrecht loopt zie je om de paar meter wel een kraampje staan waarin er koffie wordt verkocht.

    In Italië gaan mensen echt nog even zitten voor een kopje koffie en genieten ze er ook van. In Nederland lijkt het wel alsof de kwaliteit er niet meer zo toe doet, als er maar koffie gedronken kan worden zonder hier al lang op te hoeven wachten. Koffie uit een cupje klinkt nou niet echt als kwaliteit, maar klaarblijkelijk werkt dit wel en is het nog lekker ook. Het drukken op een knopje en enkele seconden later aan een ‘verse’ koffie zitten is een mooi concept waar Senseo goed op in heeft gespeeld.

    Persoonlijk denk ik dat meer en meer mensen de koffie zullen gaan beoordelen op de kwaliteit hiervan. Dit komt mede door de vele concurrenten en prijzen die je nu overal tegenkomt. Vroeger was een kopje koffie drinken even zitten en uitrusten om bijvoorbeeld de dag te bespreken. Tegenwoordig schiet dit er meestal bij in en is het meer iets voor onderweg. Het zou goed kunnen dat er weer meer mensen de tijd zullen gaan nemen voor een kopje koffie, en dat kwaliteit weer een grote eigenschap zal gaan worden in de keus van waar de koffie gekocht zal worden. Wel vraag ik me af waarom een keten als Starbucks hierin zo vooruitstrevend kan zijn.

  2. 17 oktober 2012 om 22:33

    Als je ziet hoe de Starbucks ketens eruit zien en hoe een normale Kiosk op het station eruit ziet. Zou ik ook eerder naar Starbucks gaan. Het geeft je een bepaald gevoel, iets degelijk wat je in je handen krijgt. Er zijn zelfs mensen, hier in Nederland, die een half uur eerder met de trein naar het station gaan om in de rij te staan van een Starbucks koffie. Maar waarom?

    Ik drink zelf af en toe koffie. En als ik ‘S ochtends op mijn werk kom pak ik altijd 2 bekers koffie om mee te nemen in mijn werkauto. Die automaat waar ik het van krijg vindt ik zo slecht. Elke week smaakt het weer anders. Maar ik moet toch iets. Mijn bedrijf haalt onder andere koffiezetapparaten op bij koffie winkels, waarbij ik af en toe een vers kopje mee krijg. Van die koffie kan ik echt genieten. Het smaakt 10x beter dan dat prutje uit onze automaat.

    Wat ik wil zeggen is dat je geconfronteerd moet worden met het feit dat er iets beters bestaat dan koffie zoals Senseokoffie. Het is een prima bakkie waarin cafeïne in zit, dus iedereen zou ermee vooruit kunnen. Maar als je weet hoe echte verse koffie smaakt doormiddel van vers gemalen koffiebonen, denk je wel even anders over Senseokoffie. Natuurlijk speelt bij Starbucks ook mee dat het erg populair is en iedereen het erover heeft. Waardoor anderen het ook willen proberen. Het is ook maar net waar je van houdt.

  3. 18 oktober 2012 om 01:06

    Uiteindelijk zal het toch om de kwaliteit van de koffie draaien. Zelf drink ik soms 5 keer koffie op één dag van verschillende koffiezetapparaten. In de ochtend een bakkie van m’n Senseo apparaat, s’middags een bakkie uit de automaat van school, een bakkie van Stef’s en een grote bak koffie bij de kantine (die telt voor twee).

    Als koffieliefhebber proef je het verschil overduidelijk tussen een bakkie pleur en een kopje van een goede koffieketen of barista. Een kopje koffie kan wel koffie zijn voor een hele grote groep, maar kan voor een andere groep juist weer totaal niet als koffie beschouwt worden.
    Sommige mensen trekken zelfs een vies gezicht als ik zeg dat ik thuis een Senseo apparaat heb. “Dan kan je net zo goed water drinken.”

    De sensatie die Senseo is, speelt in op de behoefte van koffie en niet in op de behoefte van ‘goede’ koffie. De groeiende trend van de thuis barista laat zien dat mensen toe zijn aan meer dan alleen een kopje Senseo koffie. Uiteraard heeft Senseo hier zelf op ingespeeld met haar verbeterde uitvoering van de Senso Original, namelijk de Senseo Sarista.

    De Senseo Sarista zorgt er namelijk voor dat je versgemalen koffiebonen worden omgetoverd tot een heerlijk warm bakje koffie. Een koffie waar je van kunt genieten.
    Omdat Senseo nu een apparaat heeft dat inspeelt op efficiëntie (Senseo apparaat) en op kwaliteit (Senseo Sarista), denk ik niet dat we nog veel kunnen verwachten van Senseo.
    Toevallig zag ik dat ze al koffiebonen aanbieden die de smaak (sfeer) geven van plaatsen als Rio, Vienna en Sevilla. Ik denk daarom ook dat de volgende stap in koffie niet ligt in de koffiezetapparaten maar in de smaken. Hoe haal je een stukje ‘italie’ in je huiskamer.
    Hoe haal je die belevenis in huis en hoe deel je die met je vrienden.

    Bron: http://www.senseo.nl/senseosarista

  4. eelkeverboom2
    21 oktober 2012 om 15:03

    Leuk artikel wat oproept tot reacties. In mijn optiek is de oude Senseo een apparaat wat je over vijf jaar behalve bij kringloopwinkels weinig gaat zien bij mensen thuis. Toch is het concept erg goed en de koffie niet perse slecht, het commentaar op de Senseo is vaak vooral misplaatst. Het is logisch als je pads van euroshopper haalt dat de kwaliteit koffie laag zal zijn, dit heeft niks met het apparaat te maken. Als je er gewoon douwe egberts of fairtrade pads in stopt is de koffie al een stuk beter.

    Bij Senseo staat kwantiteit alleen boven kwaliteit. Ik sta alleen na één kopje Senseo vaak al te stuiteren van de grote hoeveelheid cafeïne die erin gestopt wordt, wat bij een goede espresso of cappuccino veel lager is. Zelf drink ik op een dag meestal niet meer dan 2 a 3 kopjes koffie, meer vind ik ook echt niet lekker. Koffie is lekkerder als er tijd in is gestoken.

    Zelf denk ik dat de ambacht van koffie maken een nieuwe trend gaat worden. Net als de trend slow cooking, komt slow coffee in. Zelf fiets ik elke week naar Simon Leevelt voor een pakje verse bonen, puur omdat de kwaliteit van deze bonen veel beter is dan de supermarkt koffie. Dit is iets wat denk ik steeds meer koffie liefhebbers gaan doen. De algemene koffiekwaliteit gaat buiten de huishoudens om namelijk ook steeds verder omhoog.

  5. 22 oktober 2012 om 21:04

    Zelf ben ik groot fan van koffie, dus dit is een artikel dat me erg aangaat.

    Om eerlijk te zijn drink ik nog maar een paar jaar koffie dus ik weet niet precies hoe het vroeger was. Ben bijna opgegroeid met een Senseo automaat. De grote koffie kan is mij gelukkig gespaard gebleven.

    Wat ik merk is dat de koffie in een snelvaart kwalitatief beter is geworden en dat mensen hier ook beduidend meer geld voor willen betalen. Ze blijven dit ook betalen ondanks de crisis. Als je er vanuit gaat dat een kopje filter koffie wel 6 keer zo goedkoop is als een Nespresso kopje moet deze toch ook wel veel lekkerder zijn.

    Zelf denk ik dat Nespresso koffie inderdaad lekkerder is maar ik denk dat het gevoel bij koffie nog een veel grotere rol speelt. De hele sfeer die om een lekker bakje koffie heen hangt is namelijk gewoon heerlijk.

    Zelf vind ik dat ze dat bij veel meer producten zo om gegaan moet worden, laat het product een verhaal vertellen en laat mensen er van genieten.

  6. 31 oktober 2012 om 14:49

    Ik denk dat de Senseo zoals die al 10 jaar een succes is op zijn retour is. Destijds moest alles snel en was de Senseo een top uitvinding. Tegenwoordig merk je dat net als in Italie koffie drinken meer een speciaal moment is geworden. De speciaalzaken voor speciale koffies schieten als paddestoelen uit de grond. Ook de verkoop van luxere nespresso en koffiezetapparaten voor thuis worden goed verkocht.

    Een grote groep mensen wil weer genieten van hun koffie en wil daar ook best voor betalen. Je merkt dat Senseo dit nu ook door heeft en slim inspeelt met hun nieuwe product. De Senseo Sarista. Dit nieuwe apparaat stapt af van de coffeepads en biedt kant en klare verpakkingen met koffiebonen aan. Ik denk alleen dat Senseo hier net te laat mee is. Erg jammer want dit had erg aan kunnen slaan. De ouderwetse Senseo met de coffeepads verdwijnt langzaam uit de Nederlandse keukens.

  7. 14 december 2012 om 12:30

    Senseo is zeker heel innovatief geweest met het feit dat je zo snel een bakje koffie kan zetten. Door deze verandering in het koffie landschap zijn er denk ik wel mensen die stil zijn gaan staan over de kwaliteit van koffie. Zo is de kwaliteit van koffie ook belangrijker geworden en lopen de koffie speciaalzaken zoals Simon Levelt extra goed. Apparaten als de Senseo zullen blijven verkopen omdat het goedkoop is in vergelijking met de echte ‘boon-crunchers’. Er ontstaat langzamerhand een steeds grotere groep die kwaliteit van koffie belangrijk vinden en daar zal een Senseo apparaat niet in het huishouden terecht komen.

    Ik denk dan ook niet dat het Senseo aparaat op zijn retour is (@Luuk) maar er juist een tegentrend ontstaat (Kwaliteits koffie). Senseo speelt hier inderdaad ook op in door zijn verpakkingen en formules aan te passen, echter de koffiekenners weten wel beter!

  8. 7 januari 2013 om 15:53

    Ik vind het persoonlijk dus helemaal niks. Ook al doe je er wel goede pads in zoals Eelke zegt. Het smaakt niet naar een lekkere sterke bak koffie zoals deze bedoelt zijn. Het is vooral de kwantiteit van DE die jarenlang de boventoon heeft gehad. Te weinig koffie in de pads. Inmiddels heeft het bedrijf een nieuwe visie (gelukkig) daarop.

    Ik blijf van mening dat als je goede koffie wilt niet een Senseo kopje moet zetten. Net als Starbucks bijvoorbeeld. Zo goed is de koffie helemaal niet. Wel typisch Nederlands, de rest volgen.

    Voor een goede bak koffie neem je de tijd en ga je even zitten. Daar mag je best wat meer voor betalen. Goede koffie zet je immers met een espresso apparaat waarbij veel druk opgebouwd wordt. Hoe beter de druk, hoe beter de koffie. Het ligt niet alleen aan de bonen. Dit is ook de rede waarom een senseo apparaat nooit top koffie zet. Het is een apparaat voor het grote publiek, relatief weinig geld voor snelle koffie.

  9. timvanbreda
    13 januari 2013 om 18:06

    Ik ben van mening dat de Senseo momenteel juist geen trend meer is. Koffie drinken des te meer maar met de nieuwe Senseo Sarista hebben ze een negatieve machine neergezet die in vele opzichten niet doet wat de consumenten willen. Ook hoor ik steeds vaker dat mensen Senseo helemaal niet te drinken vinden. Ik ben daar 1 van. \
    Als NespressoMedewerker word ik bijna wekelijks geconfronteerd met de koffietrends, dit is momenteel verse bonen en goedkope machines. (biologisch en keuze hebben – economische crisis). Wat ik echter interessant vind is de snelheid waarmee mensen bepalen wat voor koffiemachine ze willen. 7/10 consumenten koopt de machine zonder te proeven, vreemd vind ik dat. Hoe kun je een machine waaruit je dagelijks iets gaat drinken aanschaffen zonder te testen, laat staan de werking te snappen. Ik krijg regelmatig mensen met vragen over werking, koffie en smaak. Wat ik ook leuk vind om te merken is het feit dat mensen denken dat de machine het belangrijkste is wanneer je koffie gaat zetten terwijl de algemene werking van welke machine dan ook het zelfde is. Het is de koffie die je erin doet die de smaak maakt. Terugkomend op de onwetendheid van mensen, ik zie dus soms personen een automatische bonenmaler van 1500 euro de winkel uit zien slepen met een zakje euroshopper bonen in de hand. Hoe gestoord is dat!?

  10. deniseannahauser
    25 januari 2013 om 12:18

    Wat ik mooi vind aan het merk Senseo, is dat zij heel goed inhaken op de trends binnen de koffiemarkt. Een trend op dit moment is slow coffe. Dan spreken we over een speciale slow coffee zetmethode. De snelle manier van koffie zetten met pads verdwijnt en Senseo haakt hier nu al goed op in om de Sarista machine op de markt te brengen.

  11. charlottebomon
    27 maart 2013 om 11:27

    Bij mij thuis wordt er ’s ochtends een ouderwetse kan koffie op tafel gezet, later op de dag pakken we tussendoor de Senseo. Ik ben sinds kort ook een koffiedrinker geworden, voor een beginner vind ik in de Senseo dus een prima kop koffie.
    Ik heb zelf bij een koffietentje gewerkt waar de bonen nog werden gemalen en de druk van het apparaat prima geregeld was. Het leuke waren de verschillende mensen die er kwamen. Sommigen zagen het als een ontmoetingsplek, een plek om bij te kletsen en de tijd te nemen voor elkaar en de koffie. Anderen zochten een plekje om even bij de komen van het shoppen, en gingen daarna met hun shot cafeïne vrolijk verder. Dan waren er nog twee vaste klanten, de één kwam met zijn boek naar binnen en bezette makkelijk een uur een tafeltje en twee koppen koffie of thee. De ander kwam in het weekend 3x per dag, ja je leest het goed 3 keer, een espressootje halen.
    Ik denk dus niet dat Senseo dé trend is maar onderdeel van de trend koffiedrinken. Senseo heeft de weg vrij gemaakt voor verschillende vormen van koffie, en dan heb ik het niet over de toevoeging van een scheut karamel. Ik bedoel het multifunctionele gevoel wat iemand heeft bij koffie. Ik zie koffie als een relax momentje, of als ik heel moe ben om wakker te worden. Mijn vader ziet koffie als drinkwater en mijn moeder als een averechts slaapmiddel. Voor iemand is snelle koffie de enige manier om een dag door te komen, voor de ander om de hele nacht van wakker te liggen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

