Home > Uncategorized > Sharing is caring

Sharing is caring

“Ik ken iedereen die mijn vriend is op Facebook”.

Het is een zin die ik vaak heb gehoord. Ik zal het toegeven. Ik ken niet iedereen in mijn Facebook vriendenlijst. De meeste van mijn ‘vrienden’ heb ik in ieder geval 1 keer ontmoet en gesproken maar ik durf toch eerlijk te zeggen dat ik ze niet allemaal echt ken. Toch zijn er heel wat mensen die ik jaren niet heb gezien of gesproken waarvan ik toch een redelijk beeld heb van hun dagelijkse bezigheden. Deze mensen hebben Facebook opgenomen in hun dagelijks leven en houden hun Facebook vrienden op de hoogte van de gang van zaken gedurende de dag of week. Er zijn mensen die je dus vrijwillig laten binnendringen in je privé leven. Iedereen mag weten wat ze doen, met wie ze omgaan, waar ze uithangen en wat hun visie is op bepaalde onderwerpen. Ook mensen die social media slechts beperkt gebruiken geven een deel van hun privacy vrij en op deze manier verschuift de grens van privé naar openbaar.

Van een rage is geen sprake omdat social media al een langere tijd populair is. Een hype is het in het begin misschien geweest omdat er ook vanuit de media veel aandacht voor was maar uiteindelijk is het een ware trend geworden. Social media is een onderdeel geworden van een levensstijl en is populair onder een zeer grote groep mensen.

Megatrend socialisering

Socialisering is een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. Mensen hebben steeds meer de behoefte om overal in contact te staan met anderen. Veel mensen checken meerdere keren per dag hun email, bellen vrienden en familie op als er iets ‘anders’ is gebeurd en spenderen aardig wat tijd aan chatten, sms’en of whatsappen met bekenden.

Deze megatrend is ontstaan als tegentrend op de individualisering. Mensen kregen na het gevoel van individualisme de behoefte om weer bij elkaar te zijn en hun dagelijkse leven met andere te delen. Het onderscheidende werd minder belangrijk dan het bindende en mensen gingen op zoek naar de visies en meningen van anderen.

Mesotrend continu contact

De ontwikkelingen in de socialisering gingen snel en er ontstond een trend die inspeelde op het continu contact. Mensen willen constant bereikbaar zijn en in staat zijn altijd contact te kunnen zoeken met familie, vrienden en zakenrelaties. Bij bedrijven en organisaties kwam het constante contact ook opspelen. Het was handig om grote groepen mensen in een keer te kunnen bereiken en om snel en makkelijk contact te zoeken met klanten en collega’s. Social media bood hier de perfecte uitkomst.

Microtrend social media

Social media is een trend waar iedereen gebruik van kan maken en een trend waar ongelooflijk veel mensen ook daadwerkelijk gebruik van maken. Social media is niet alleen handig voor bedrijven maar ook voor consumenten. In 2004 ontstond Facebook. Inmiddels maken miljoenen mensen gebruik van het sociale netwerk en is het ook een veel gebruikte media binnen bedrijven en organisaties. Vooral het contact met de consument wordt hierdoor onderhouden. Social media bied de uitkomst voor de megatrend socialisering en de behoefte om altijd, overal in contact te staan met anderen.

Levenscyclus

De social sharing trend is al een hele tijd aan de gang. In welke fase van zijn levenscyclus hij zich bevind is niet geheel duidelijk. Trendwatcher Bakas zegt dat de trend ten einde begint te komen. Volgens hem vinden mensen het onderhouden van hun social media te veel tijd kosten en het maakt ze eenzamer. De digitalisering zal anders benut worden maar social media zoals we het nu kennen zal afnemen en mensen worden selectiever. Mensen willen toch weer een meer persoonlijke benadering.

Of social media geheel zal verdwijnen weten we niet maar zoals veel microtrends zal ook deze verschuiven.

Tegentrend

Er is een tegentrend te zien die inspeelt op het delen van persoonlijke informatie. Op het internet en vooral door middel van social media is veel persoonlijke informatie zichtbaar voor een groot publiek. Sommige mensen kiezen hier bewust voor maar het gebeurt vaak dat informatie zich verder verspreid dan gewenst (denk aan project X in Haren). Er is een groep mensen die zich dus bewust afsluit van alle openbaarheid op het internet. Er komen steeds meer cyber thiefs en grote databases op internet worden gehackt. Je ‘persoonlijke’ informatie is al lang niet meer zo veilig als het ooit zou moeten zijn geweest en de tegentrend is dan ook te zien in mensen die zich afkeren van social media en online verkeer en terug gaan naar een minder sociaal leven online.

Social media heeft dus een enorme ontwikkeling doorgemaakt in de afgelopen jaren. Het is bijna niet meer uit ons leven weg te denken maar hoe lang zal dit nog duren? Wordt de drang naar meer privacy uiteindelijk zo groot dat we social media weer gaan vervangen voor een meer face to face benadering?

 

Bronnen:

http://www.dmmediaplein.nl/tips-and-tricks/item-1491-adjiedj-bakas-einde-privacy–papier-keert-terug/

http://www.searchenginejournal.com/social-sharing-trend-numbers-of-2011-infographic/37772/

http://www.mediapost.com/publications/article/163463/social-sharing-trends.html

http://dmem1a04.blogspot.nl/2011/01/trendpiramides.html

http://arxiv.org/pdf/1003.5699v1.pdf

 

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. 15 oktober 2012 om 20:14

    Social media heeft dus een enorme ontwikkeling doorgemaakt in de afgelopen jaren. Het is bijna niet meer uit ons leven weg te denken maar hoe lang zal dit nog duren? Wordt de drang naar meer privacy uiteindelijk zo groot dat we social media weer gaan vervangen voor een meer face to face benadering?

    Ongeveer 11 miljoen Nederlanders zijn actief op social media. Dat is ongeveer 96 % van de internetters. Je kunt dus zeggen dat social media al goed in onze wortels zit. Bijna iedereen heeft een social media account en deelt zijn leven op internet.

    Eén van de redenen waarom social media zo succesvol is, komt door het feit dat het een communicatie medium is. De behoefte om te communiceren is minstens net zo sterk als je dagelijkse levensbehoefte om te eten en drinken.
    De populariteit van social media is dus eigenlijk niet eens zo vergezocht.

    Ik denk dat privacy in social media niet zal shiften en alleen maar transparanter wordt. Het lijkt me dat mensen het zat worden om verschillende accounts te hebben voor elk social media kanaal. Eén account voor al je communicatie behoefte zal alles een stuk gemakkelijker maken. Deze transparantie is niet alleen handig voor je vrienden maar ook voor bedrijven. De geschatte waarde van Facebook is 100 miljard dollar. De 800 miljoen Facebookleden zijn dus ieder ongeveer 100 dollar waard. Voor bedrijven zou het dus erg slecht uitkomen als iedereen zijn privacy hoog in het vaandel heeft. Elke klik is namelijk geld waard.

    Bovendien denk ik dat meeste gebruikers niets te verbergen hebben. Ookal weet bijna iedereen dat verschillende partijen je profielpagina bekijken.
    Mensen willen met elkaar communiceren en de beste manier daarvoor is Facebook. Zoals al vaker is gezegd: De Facbookwall is de nieuwe digitale waterput.

    Ik zie social media nog niet weg gaan, het lijkt me namelijk dat deze zich steeds meer gaat evolueren tot een beter medium. Face to face benaderingen worden minder belangrijk. Hiervoor heb je namelijk al je ‘Facebook’.
    Misschien dat Facebook in de toekomst Skype zal omkopen, zodat zij kan inspelen op face to face behoeften. Zoja, lijkt het me dat er een grote groei in ‘face to face’ benaderingen wordt ontwikkeld. Gelukkig is het nog niet zo ver en gaan mensen liever echt afspreken dan op een videochat.

    bron: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/detail/article/iedere-klik-is-geld-waard/

  2. 17 oktober 2012 om 15:19

    Je ziet ook dat mensen een soort verslaafd raken aan Social Media zoals Facebook. Zodra je bijvoorbeeld in de les zit en iedereen hun laptop aan zet is vrijwel de eerste actie de link naar Facebook. Even kijken of een reactie heb, even kijken wat mijn ‘belangrijke vrienden’ zeggen, even kijken wat er op de wall staat. Onbewust of je nu druk bent of midden in de les zit, bezoek je gauw even social media zoals Facebook.
    Je kunt gewoon niet meer zonder, zoals Sjors zegt de mens wil communiceren. Ik vind wel dat het escaleert naar een verkeerd niveau. Sommige mensen, of ‘vrienden’ zullen we maar zeggen, willen alles wat ze doen mededelen via social media. Ze laten nog net niet weten dat ze naar de wc gaan. Is dit waar we naartoe willen in de toekomst?
    Ik denk dat social media zoals Facebook er voorlopig nog tientallen jaren zal zijn, maar dat het gedrag anders zal zijn. Door middel van social media wordt nieuws sneller verspreidt en kunnen dingen zoals ‘Project X Haren’ bereikt worden, dat zal voorlopig gebruikt worden.

    Iedereen heeft de macht om via dit medium iets te bereiken, zoals Project x, dit opent weer nieuwe deuren. Hierdoor zou het wel kunnen dat mensen leven via social media en niet meer echt zichzelf zijn. Kijk naar bijvoorbeeld Farmville of role playing games. Uiteindelijk hoop ik dat mensen weer de behoefte krijgen om weer op een normale manier te communiceren. Niet via Facebook, Whatsapp, etc. Waarmee je de emoties van iemand niet kan zien of waarnemen.

  3. 21 oktober 2012 om 17:21

    Zelf denk ik dat sociale media nog maar in de kinderen schoenen staat. Dit komt vooral door het feit dat het nog zo nieuw is en er nog zoveel meer mogelijkheden mee zijn. Het klinkt misschien heel vergaand maar ik heb het idee dat mensen in de toekomst een online identiteit krijgen die gelijk staat aan je “echte” identiteit.

    Dan kunnen we natuurlijk de discussie aangaan wat is dan je echte identiteit, gaan we niet doen.

    Dat je online en oflline identiteit straks 1 zullen worden gaat komen doordat we steeds meer apparaten gaan gebruiken die verbonden zijn met internet. Die apparaten kunnen dat vast leggen wat je doet en omdat dit er zoveel zullen zijn word die informatie steeds betrouwbaarder.

    Vaak komen er klachten dat het te ver gaat of dat de privacy geschonden wordt. Ik vind zolang je zelf aan kan geven dat je iets wel of niet wil we niet moeten zeuren. Je bent dan tot niks verplicht.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: