Home > Uncategorized > Onbewust asociaal

Onbewust asociaal

Onbewust asociaal, zo luidt de nieuwe campagne van SIRE. De campagne richt zich op iedereen in Nederland en heeft als doel om mensen bewust te maken van hun gedrag. Iedereen gedraagt zich wel eens asociaal zonder dat zij het door hebben. Met de campagne worden voorbeelden getoond zoals het bellen bij de kassa en niet opstaan in de bus. SIRE wilt met deze campagne de mensen een spiegel voor houden zodat zij hun eigen gedrag kunnen zien. Hopelijk zet het mensen aan het denken over hun gedrag en zullen ze er voortaan bewuster bij nadenken.

We worden misschien niet meteen allemaal asociaal, wel is het zo dat we allemaal eerst aan ons zelf denken. Het individu gaat voor de groep, individualisering is dan ook de megatrend van de samenleving. Het is een megatrend omdat iedereen in de maatschappij er mee te maken heeft. De individualisering komt onder andere doordat we tegenwoordig steeds minder afhankelijk van elkaar zijn. Zowel mannen als vrouwen maken carrière. In tegenstelling tot vroeger, toen waren de rollen nog duidelijk verdeeld en de vrouwen financieel afhankelijk van de mannen. Nu zijn zowel de mannen als vrouwen beide financieel onafhankelijk. Deze financiële onafhankelijkheid leidt tot het groeiende aantal van alleenstaande en gezinnen die bestaan uit niet meer dan 1 ouder. Doordat de mannen en vrouwen niet meer van elkaar afhankelijk zijn bestaat er ook niet meer de druk om te trouwen en te zorgen voor een goede toekomst. Tegenwoordig is het iedereen voor zich en als je daarbij een juiste levenspartner hebt gevonden is dit mooi meegenomen.

Doordat er een hogere onafhankelijkheid is, is ook het aantal scheidingen hoger doordat het gemakkelijker is om te scheiden. De microtrend hierbij is het lager wordende gemiddelde van het aantal kinderen per gezin. Doordat er een steeds groter aantal gezinnen bestaand uit 1 ouder zijn ontstaan is ook het aantal kinderen verminderd. Waar een vrouw in 1900 gemiddeld nog 4 kinderen kreeg ligt het gemiddelde nu op 1.7 kind per vrouw.

Maar wat doet deze individualisering met ons als persoon zelf? De individualisering heeft geen rechtstreekse invloed op de individuatie. De individuatie is een biologisch gegeven dat iedereen vanaf de geboorte ondergaat. “Individuatie is het op weg gaan volledig jezelf te worden, en dat doe je door volledige integratie van alle deel complexen in je psyche” volgens psycholoog Jung. Het onderscheidt het ene individu van het andere individu. Niet zozeer de individu van de samenleven samenleving. Het individuatie proces is biologisch gezien onvermijdelijk. Cultureel gezien zijn er bepaalde verschillen die het proces vorm geven en zo de identiteit bepalen. Zo hanteren bijvoorbeeld Marokkaanse ouders een collectief mensbeeld: hoe het hoort volgens de islamitische moraal. Terwijl in Nederland de ouders vooral individualistische waarden meegeven: het voor zichzelf opkomen en niet afhankelijk zijn. Vandaag is individualisering een norm geworden en velen zijn bang van een teveel.

 

Minke Kroon                                |                             1587571                               |                        09-10-2012

 

 

Bronnen;

Bekeken op 9-10-2012, http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/sire-begint-campagne-onbewust-asociaal/

Bekeken op 9-10-2012, http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/faq/specifiek/faq-hoeveel-kinderen.htm

Bekeken op 9-10-2012, http://participatiewiki.be/wiki/index.php/Individualisering,_sociale_integratie_en_burgerschap

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. 19 oktober 2012 om 11:47

    Ik volg je argumentatie in grote lijnen. Ik vind het een goede zaak dat SIRE de samenleving attendeert op de toegenomen asocialiteit. Dat we met zijn allen steeds asocialer zijn geworden is in mijn ogen echter niet een direct gevolg van toegenomen individualisering. Als individu kun je aanstoot nemen aan het asociale gedrag van een ander. Tot zover klopt je argumentatie nog, omdat er uitgegaan wordt van de persoonlijke ergernis van iemand. Wat die persoon er vervolgens aan doet heeft niets te maken met individualisering maar met normen en waarden. De trend die SIRE wil tegengaan zijn de weggezakte normen en waarden. Iemand zou wat van het asociale gedrag kunnen zeggen, maar doordat niemand er meer iets om geeft laten we het gebeuren.
    Je argument van de grote gezinnen volg ik in zekere zin ook, maar ik denk dat er nog een andere reden is voor het kleiner worden van gezinnen dan individualisatie. Namelijk de ontkerkelijking en ontzuiling van Nederland. Vroeger waren de gezinnen groter omdat de katholieken in getalen groter wilden zijn dan de protestanten en vice versa.
    Verder vind ik het een prima stuk. En ook goed om te zien dat er ook eens een ander thema wordt aangesneden dat technologisering!

  2. eelkeverboom2
    21 oktober 2012 om 16:03

    Zelf heb ik altijd al vraagtekens bij het effect van de Sire commercials. Het is tenslotte zo dat we gedrag kopiëren van mensen in onze omgeving, maar dus ook van voorbeelden in commercials. Het principe hiervan is spiegelneuronen, die gedrag van mensen in je omgeving opvangen en gaan reflecteren. Een goed voorbeeld is de reclame van Sire over agressie in het verkeer, waarin in slow motion mensen in beeld worden gebracht door gedrag van andere mensen in het verkeer. Bij het zien van deze commercial wordt de agressie bij de ontvanger ook verhoogt, kortom: je bereikt het tegenovergestelde effect.

    Verder leuke insteek voor een artikel over individualisering. Wat interessant is bij dit artikel te pakken zijn de vijf dimensies van Hofstede. één van deze dimensies is individualisme tegenover collectivisme, en dit per land bekeken. Zo is goed te zien dat de westerse landen hoog scoren op individualisme, terwijl oosterse landen zeer collectivistisch zijn. Maar is het zo dat in collectivistische landen mensen eerder voor elkaar opstaan in de bus of elkaar eerder voorrang geven? Ik denk zelf dat individualisme een trend/ontwikkeling is die niet direct asociaal gedrag tot gevolg heeft. Eerder zie ik dat bijvoorbeeld machtsafstand (één van de dimensies van hofstede) een grotere oorzaak is voor deze verschuiving in gedrag. De vijf dimensies zijn zeer de moeite eens door te nemen, ze maken bijvoorbeeld ook begrijpelijk waarom reclame ook zeer cultureel gebonden is.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hofstede%27s_cultural_dimensions_theory

  3. 14 april 2013 om 15:11

    Leuk dat je individualisatie en het asocialer worden van de maatschappij tegen elkaar afzet. Ik heb het zelf nooit eerder op deze manier bekeken. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je jezelf individualistisch opzet je op andere mensen als ascociaal over kan komen.

    Ik vind de campagnes van SIRE over het algemeen erg sterk. Hoeveel ze ermee bereiken is een andere kwestie maar het initiatief en de uitwerking zijn wat mij betreft goed. Vooral wanneer het gaat om iets kleins als het vertonen van bepaald (asociaal) gedrag is het handig dat SIRE je hiervan bewust maakt.

    Ik denk dat heel veel Nederlanders niet goed door hebben dat we soms heel asociaal overkomen. We zijn tegenwoordig dan ook met veel andere dingen bezig dan met elkaar. Je telefoon checken doe je juist op de momenten waarop je denkt dat je even alleen bent. Echter is dan alleen zijn vaak wel in publieke ruimtes. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: