Home > Business > Cheques, pinnen en smsen.

Cheques, pinnen en smsen.

Lang lang geleden toen de gulden ons betaal middel was, deden we onze betalingen door middel van cheques uitschrijven. Meestal ging dit om grote bedragen en was het moeilijk om contant geld van je bankrekening op te nemen.  Met de komst van de pinpas in 1988 werd het opnemen van contant geld makkelijker. Daardoor daalde het gebruik van cheques en nam het aandeel in contant geld aan de kassa toe. Pas vanaf 1992 konden consumenten de pas steeds vaker gebruiken als betaalmiddel. Hiermee is er een megatrend ontstaan. De pinpas vergemakkelijkte de betalingen van de consument. Ook zijn er in heel de maatschappij veranderingen te zien in het gebruik en omgang van geld. Het aandeel van pinnen bij de kassa is toegenomen tot bijna 55 procent in 2008. Het pinnen ging ten koste van de cheques en het contant geld.

Steeds meer wordt er gepind. Het aantal pinautomaten bij de kassa is elk jaar toegenomen met 4 tot 8 procent. De markt voor pinbetalingen is nog niet helemaal verzadigd. Wanneer er een toeslag in rekening wordt gebracht voor het pinnen, betaald twee derde van de concument liever contant. De pinpas maakt het betalen voor de consument makkelijker, maar ook het bedrijsleven bespaart kosten wanneer de consumenten pinnen. Doordat er steeds minder contant geld in de kassa’s ligt zijn overvallen minder interessant geworden voor dieven. Door  de campagne ‘Klein bedrag? PINnen mag!’ wordt de consument meer gestimuleerd om met de pinpas te betalen, zonder extra kosten.

Door de komst van de pinpas, en de campagne, wordt er steeds meer met de pinpas betaald. Er is steeds minder contant geld in omloop. Maar niet voor iedereen is dit een pluspunt. Namelijk niet voor alle hulporganisaties. Zij krijgen een groot deel van hun donaties binnen door middel van collectes. Voor hen is het een ramp dat mensen steeds minder contant geld in huis hebben.

Na de aardbeving in Haïti kwam er een nieuwe manier van collecteren in het nieuws. Mobiel doneren, door middel van een smsje geef je geld aan het goede doel. In Nederland is het zo dat het bedrag wat je betaalt per sms vast staat. Je betaald 3 euro waarvan er 2.61 euro naar het goede doel gaat. Er worden bij mobiel doneren wel kosten gerekend voor het versturen, en het bedrag dat je doneert staat vast. In tegenstelling met hoe het in Amerika gaat. Daar gaat het allemaal net wat makkelijker. In Amerika kies je namelijk zelf het bedrag dat je wilt doneren. Langzamerhand wordt er in Nederland meer reclame gemaakt voor het mobiel doneren. Maar de organisaties kunnen de colectes nog niet loslaten, ook zij lopen nog langs de deuren.

Minke Kroon    |    1587571     |    10-10-2012

http://www.mobillion.nl/fondsenwervers/service/geef-sms?gclid=CLXhorzdvrICFYZa3godUHUA7A

http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/11426

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bedrijven/publicaties/artikelen/archief/2009/2009-2971-wm.htm

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/inkomen-bestedingen/publicaties/artikelen/archief/2009/2009-2682-wm.htm

Categorieën:Business
  1. 18 oktober 2012 om 02:06

    Misschien handig om een pinautomaat mee te nemen tijdens het doneren. Als mensen geen kleingeld bij heeft, gewoon gauw doneren via pinbetalingen.
    Ik vindt pinnen zelf heel gemakkelijk. Zo kom ik nooit geld te kort als ik ergens moet afrekenen. Ik heb weleens meegemaakt dat ik te weinig los geld bij had tijdens het winkelen. Met de pinpas hoef ik daar geen rekening mee te houden. Het enige nadeel vindt ik dat ik elke keer op het internet moet om te kijken hoeveel geld ik nog op mijn rekening heb staan. Het is z’n gedoe. Hierdoor heb ik vaak geen idee hoeveel geld ik nog heb en geef ik het geld gewoon uit. Als je gewoon geld op zak hebt of in je spaarpot kun je gauw even bekijken hoeveel geld je nog hebt.
    Die doneer acties vind ik maar niks! Kijk hoeveel geld we opgehaald hebben voor Haïti, na een aantal jaar werd er ineens gezegd dat pas 45% van het opgehaalde geld was uitgegeven. Waar gaat het andere geld naartoe dan, bij Jan in de zak? Nee ik vind het allemaal ‘to much’ worden. Ik heb meer het idee dat we betalen voor de campagne om geld in te zamelen dan dat er daadwerkelijk iets gedaan wordt.

  2. kazpaul
    18 oktober 2012 om 13:20

    De pinbetalingen zijn ideaal! Zoals al werd aangegeven zorgt het er altijd voor dat je voldoende geld tot je beschikking hebt, mits het op je rekening staat. Maar daarnaast heb je een kleinere portemonnee nodig en hoef je geen minuten naar kleingeld te vissen. Omdat het ook steeds vaker gratis is, is het voor de consument alleen maar makkelijker. Enige nadeel is wel dat er bij kleine uitgaven een toeslag wordt geheven, of dat je bij bijvoorbeeld een klein standje niet kan pinnen. Dan heb je toch wel los geld nodig, maar ook dit is geen ramp, aangezien er om elke hoek wel een pin automaat zit. Nadelen van het pinnen zijn daarbij wel dat je steeds vaker hoort dat er wordt geskimmed (http://nos.nl/op3/artikel/313284-nog-snel-even-skimmen.html). In het eerste deel van 2011 is er in Nederland alleen al ongeveer 14,7 miljoen euro van rekeningen gekaapt. Een ander nadeel van pinnen kan zijn dat je pasje niet overal werkt, of als het kapot gaat je zonder geld zit.

    Om terug te komen op het doneren in Nederland, tegenwoordig komt de KWF langs de deuren met een mobiel pinautomaat (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/09/03/even-geen-kleingeld-voor-een-collecte-aan-de-deur-pinnen-mag/). Nu het KWF deze barrière heeft doorbroken, zullen er vele andere instanties volgen. Dit kan een voordeel zijn voor de mensen, omdat ze dan altijd kunnen doneren, maar het is ook wel vrij opdringerig naar de klanten zijn. Klanten moeten nu dus nee gaan verkopen aan de collectoren. En ook de skim bendes liggen al op de loer met nep collectoren en een pinautomaat dat geld rechtstreeks doorsluist naar een andere rekening.

    Pinnen heeft zo zijn voordeel, maar er liggen altijd gevaren op de loer.

  3. 12 april 2013 om 15:12

    Ik ben een groot voorstander van pinnen en mobiel kunnen betalen. Ik zit zelf bij de ING en was helemaal enthousiast over bijvoorbeeld hun app waarmee ik kon mobiel kon bankieren. Toevallig ligt de ING deze week flink onder vuur door de verschillende cyberaanvallen die er zijn gedaan. Ik heb dan ook aan den lijven ondervonden dat alles wat mobiel en online is gevaren met zich mee brengt. De eerste keer dan ING een storing had was ik er nog niet van op de hoogte toen ik mijn saldo wilde checken, ik schrok me een hoedje toen ik mijn (verkeerde) saldo informatie zag staan. Van andere mensen hoorde ik dat ze de boodschappen ineens niet meer konden betalen. Op dat moment ben je ineens wel heel afhankelijk van dat plastic pasje en de techniek van tegenwoordig.

    De campagne van ‘klein bedrag? pinnen mag’ vond ik een hele sterke. In kan me voorstellen dat het voor veel winkels fijn is dat ze niet veel geld in kluizen en kassa’s hebben zitten. Wat betreft de goede doelen, ik vind het goed dat ze met de tijd mee willen gaan. Al zijn er ook zat andere zaken waar ze zich op kunnen concentreren. Dat er ook via het sturen van een sms gedoneerd kan worden, waardoor meer mensen gaan doneren is op zich heel positief. Jammer wel dat er weer kosten aan gebonden zijn. Of er ooit mobiele pinautomaten lang de deur zullen gaan betwijfel ik, zoals ik eerder al aan geef: alles wat mobiel of online is brengt gevaren met zich mee. Als het om geld gaat, kan je niemand vertrouwen 😉

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

