Home > Lifestyle > Repair Café

Repair Café

Onze samenleving is er een van consumentisme. Dat houdt kort door de bocht in dat we al onze vrije tijd invullen met het aanschaffen van producten of diensten.

Voordat wij in deze consumptiemaatschappij terecht kwamen kocht men alleen maar wat men echt nodig had. Denk daarbij aan levensmiddelen zoals eten, drinken maar af en toe ook nieuwe kleding. Een trui werd doorgegeven aan een jonger broertje of neefje en zonodig gerepareerd. Tegenwoordig is een trui geen warm kledingstuk meer maar een onderdeel van je imago. Eten en drinken dient niet meer als voeding maar draagt bij aan jouw lifestyle. Je drinkt geen bier maar Vedette of Jupiler. En dat doe je omdat dat merk bij jou past. Er wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat bier gewoon bier is.

Veel mensen nemen het gegeven van consumentisme voor lief en denken niet na over de betekenis, laat staan over de gevolgen. Feit is dat voor al de producten die wij consumeren grondstoffen nodig zijn die niet onbeperkt op onze planeet aanwezig zijn. Met die gedachte in het achterhoofd is het vreemd om te constateren dat de levensduur van producten tegenwoordig niet meer van belang zijn. Als je telefoonabonnement na twee jaar verlopen is ‘mag’ je een nieuwe, ondanks het feit dat je oude telefoon het nog prima doet. De toenemende technologisering dwingt ons praktisch tot overconsumentisme.

Gelukkig is er ook een grote groep mensen die wel het besef hebben van de ernst van de situatie. Je zou het de Slow beweging kunnen noemen. Zo kwam er midden jaren tachtig een tegenbeweging voor fastfoodketens zoals MacDonalds tot stand onder leiding van Carlo Petrini. De Slow Food beweging pleit voor eerlijk, schoon en goed eten.
In datzelfde rijtje zou je Repair Cafe kunnen plaatsen. Repair Cafe is een initiatief van journaliste Martine Postma en sustainability accelerator Peter van Vliet. In 2009 organiseerden ze de eerste editie. Het idee is een laagdrempelige ontmoetingsplaats waar buurtbewoners hun eigen kapotte spullen kunnen (laten) repareren, onder deskundige begeleiding en een ontspannen sfeer. De eerste editie was een doorslaand succes en anno 2012 zijn er repaircafes door het hele land te vinden. Achterliggende gedachte is mensen dichter bij elkaar brengen door in buurthuizen reparatiemiddagen te organiseren. De belangrijkste reden is echter om bij te dragen aan het bewustzijn van mensen ten opzichte van hun consumptiegedrag.
Het is duidelijk een tegentrend, maar ik hoop van harte dat er een verandering in mentaliteit komt ten opzichte van consumentisme. Ik hoop dat de tegentrend de volgende maxitrend wordt. Dus van minitrend Repair Cafe naar maxitrend bewust consumeren. Er is in ieder geval al heel wat internationale aandacht voor het Nederlandse concept. De NY Times wijdde er een lang artikel aan dat je hier kan lezen.
Een interessante afsluiter is het volgende kunstproject. Dat vat in mijn ogen precies samen hoe consumentisme in elkaar zit. Zoals ik in het begin al zei kopen wij producten om ons imago te verbeteren. Maar wat doen we met de plastic zakjes waar die producten in zitten?

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. jornekats
    28 september 2012 om 12:00

    Jorne Kats
    28 september 2012

    Crisis of niet, we blijven nieuwe spullen kopen, al zou je elke maand in de min staan, die nieuwe shirt heb je toch nodig. Zal je dan toch die shirt van je broer overnemen? Dacht het niet.

    Vroeger was dit een heel ander verhaal, je kocht pas iets als je het echt nodig had. Dit komt ook doordat de mensen het vroeger een stuk minder hadden. Je was blij als je wat brood te eten had. Maar ook de instelling was gewoon anders. Je kocht pas echt iets wat strikt nodig was. Deze instelling was niet alleen omdat je het anders niet kon veroorloven, ook de rijkere onder de samenleving hadden geen consumentisme levensstijl. Waarom deden ze dit vroeger niet en nu wel? Het heeft ermee te maken de normen en waarde van de godsdienst domineerde, je kreeg van de kerk mee dat je niet meer moest uitgeven dan nodig. Je werd door het dorp niet raar aangekeken als je met vage kleding rond liep. Wel werd je raar aangekeken als je zondag niet in de kerk aanwezig was. Mijn opa en oma waren echt niet streng christelijk, toch moest mijn vader vroeger s’ochtends en s’avonds naar de kerk. Ook kan een reden zijn, dat de mensen vroeger veel meer spaarden dan nu. Je kocht wat je nodig had en de rest spaarde je voor later. Op dit moment zijn de merken, zoals Apple of Adidas kerken van de 21ste eeuw.

    http://www.retailnews.nl/rubrieken/consument/consument-in-beeld/22492/consumentisme-zal-altijd-blijven.html

    http://www.inspirerendleven.nl/blog/geloven-kan-ook-een-merk

  2. 7 oktober 2012 om 21:40

    We leven inderdaad in een totaal andere tijd dan onze ouders en grootouders. Identificatie en individualisme zijn de norm geworden van dit digitale tijdperk. Zoals Jorne al omschreef: conceptbands zijn de nieuwe kerken. In een tijd waar religie vergeleken wordt met merken, is het voor de consument alleen maar moeilijker om haar weg te vinden. Je wilt jezelf identificeren als individu. De beste manier hiervoor is het kopen van merkproducten, die ‘bij jouw’ passen.

    Een gebrek aan schaarste voor de gemiddelde Nederlander zorgt ook voor een behoefte aan consumptie. Het kopen van spullen, die je eigenlijk niet nodig hebt, is normaal geworden. Het om de 2 jaar wisselen van mobiel, het kopen van een nieuwe gameconsole zijn enkele voorbeelden die ons laten zien hoe graag wij ons als consument willen gedragen.
    Wij willen kopen, kopen en nog eens kopen.

    Blijkbaar zijn wij steeds minder tevreden met de spullen die we al hebben.
    We denken dat we het nieuwste van het nieuwste nodig hebben, terwijl dat helemaal niet nodig is. Bewuster consumeren is de overkoepelende trend die repair cafe’s mogelijk maakt.
    Langzaam maar zeker beginnen meer en meer mensen in te zien dat ze eigenlijk al goede spullen hebben. Een stereo set van 4 jaar geleden is minstens even goed als een stereo set van nu. Wanneer deze kapot is, hoef je dus niet per se een nieuwe te kopen, maar kan je gewoon naar een repair cafe gaan.

    Ik vermoed dan ook dat bewuster consumeren meer gaat aanslaan. Ecologisch leven, gezonder leven zijn twee trends die zich afspelen onder de consument. Deze groeiende trends dragen bij aan het bewuster consumeren en de bewustheid van de consument. Men krijgt meer respect voor de spullen die zij kopen en op die manier ook meer respect voor de spullen die ze al hebben.Een bewuste aankoop is meer dan alleen maar consumeren, het wordt langzamerhand een way of life.

    bronnen:
    http://repaircafe.nl/info/

  3. Remyvankats
    17 oktober 2012 om 21:19

    Ik kan mij nog herinneren dat ik vroeger vaak in de kleren liep van mijn broers. Mijn oudste broer kreeg een trui, groeit daaruit en draagt hem over aan mijn middelste. Die is er een paar jaar later ook te groot voor en je raad het al: het 3e hands vod is voor mij bestemd. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar maakt wel duidelijk dat er heel wat verandert is. Kleding leent zich dan ook niet zo goed voor onderling ruilen al diensten dat doen.

    Het repaircafe is wat dat betreft een goede ontwikkeling. Wat Sjors hier boven mij ook al opmerkt: een stereo of radio van een paar jaar geleden is echt niet veel minder dan degene die nu op de markt zijn. Ikzelf heb ook nog een radio die ik kocht van praktisch mijn eerste bij elkaar geharkte spaargeld en die doet het nog steeds (Panasonic, Ideas for Life!). Kanttekening die je hierbij wel kunt maken, is dat sommige producten nu eenmaal sneller erop vooruitgaan dan anderen. Een stereo is een stereo. Maar de telefoonevolutie gaat zo hard, dat je model na 2 jaar alweer antiek lijkt. Dan is het vaak toch fijn om (gratis) over te stappen naar een beter model.

    Als je het op de man af zou vragen, zou waarschijnlijk het grootste gedeelte tegenstander zijn van de consumptiemaatschappij of zeggen dat het anders zou moeten. Maar hoezo blijven we dan toch massaal kopen? Waarschijnlijk is het net als met alles zo: een verandering begint bij jezelf. Denk gewoon eens na als je iets gaat aanschaffen: heb ik dit eigenlijk wel nodig?

  4. nikkivanoutheusden
    18 oktober 2012 om 14:31

    Bewust consumeren is denk ik al een nieuwe trend te noemen, zoals Sjors al zei. Zo zijn bijvoorbeeld vintage spullen niet meer weg te denken uit de maatschappij. ‘Vlooienmarkten’ worden tegenwoordig massaal bezocht, en dit niet langer alleen maar door mensen die niet anders kunnen betalen. Mensen vinden het leuk om iets tweedehands te kopen en dit dan op te knappen en eigen te maken.

    Een ander voorbeeld leuk voorbeeld van bewust consumeren is de site eerlijkwinkelen.nl Op deze site kun je per stad een winkelroute vinden die langs alle eerlijke winkels gaat in de gekozen stad. Deze winkels zijn onderverdeeld in 3 categorieën:

    1. Fairtrade
    2. Biologisch
    3. Tweedehands

    De doelstelling van de site is om: ” consumenten kennis te laten maken met ‘eerlijker’ en milieuvriendelijker consumeren. Eerlijker in termen van fatsoenlijke arbeidsomstandigheden voor arbeiders (dit betekent normale lonen, arbeidsrechten e.d.). Een combinatie van beide is natuurlijk ideaal, maar het moet vooral fun zijn!” De site spoort bezoeker van de site dus aan om bewust te consumeren op een leuke, luchtige manier.

    Bronvermelding:
    1.http://www.eerlijkwinkelen.nl/Over+EerlijkWinkelen/default.aspx

  5. laurenceloo
    19 januari 2013 om 00:26

    Leuk artikel. Helaas denk ik dat de tegentrend slechts van korte duur zal zijn. Natuurlijk denkt men tegenwoordig steeds meer na over het aanschaffen van producten. Bijvoorbeeld de keuze tussen biologisch of niet. Allen denk ik dat het aantal producten dat aangeschaft wordt niet zal minderen, ook al zijn ze biologisch. Een grote groep wil bewust minder consumeren, maar een nog grotere groep heeft daar maling aan.

    Winkels doen ook niet echt veel positiefs om het consumeren te verminderen. BTW-korting, kiloknallers, megadeal, voordeelpakkers. Enkele termen waarmee winkelketens klanten naar hun winkels lokken. ‘Zo veel mogelijk voor zo’n min mogelijk geld’. In tijden van economische crisis ook niet heel gek dat mensen vallen voor koopjes in de winkels.

    Toch hoop ik dat de groep mensen die zich inzetten voor vermindering van consumptie steeds groter gaat worden. Mensen moeten zich bewust worden waar het anders heen gaat met de wereld. De knop in de hoofden van mensen, moet worden omgezet.

  6. charlottebomon
    27 maart 2013 om 11:59

    Het verminderen van consumeren gaat helaas niet gebeuren denk ik. Er wordt tegenwoord zó veel aangeboden dat het voor consumenten onmogelijk lijkt om überhaupt een keuze te maken tussen dit alles. Bedrijven blijven maar massaproducten produceren om de hongerige consumenten tevreden te kunnen stellen. Dit in combinatie met de drang naar individualisme vind ik interessant. Consumenten kopen geen kwaliteit maar producten die niet lang mee gaan maar wél die op dat moment bij hun visie passen. Daar zit het probleem denk ik.. Mijn oma koos toen ze ging trouwen voor een volledig interieur, eentje waarvan de helft nu nog in haar kamertje in het rusthuis staat. Onze maatschappij bestaat helaas uit een wegwerpmaatschappij. Je sprokkelt je interieur bij elkaar, spullen waarvan je weet dat ze niet langer dan 5 a 10 jaar mee zullen gaan. Na die tijd is het ‘hoognodig’ tijd voor iets anders. Misschien heeft het wel te maken met de individualisering, je leven verandert zo snel en zo veel dat je behoefte hebt aan spullen die bij die tijd horen. Een manier waarop we het beter kunnen aanpakken is wat we doen met de overgebleven spullen die je kwijt wilt. Een repaircafé vind ik een super tof idee! Mensen komen vaker tot de conclusie dat ze misschien anderen blij kunnen maken met hun oude troep. Het zou beter zijn moesten bedrijven en merken zelf met initiatieven komen in plaats van de consument te laten zitten met de troep. Een beetje verantwoordelijkheid is wel op zijn plaats vind ik, het is altijd het makkelijkst om anderen de schuld te geven. De vraag die je jezelf moet stellen vind ik dus niet: Heb ik dit wel echt nodig? maar Wat ga ik er mee doen als ik het zat ben?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: