Home > Mobiliteit > Riemen vast? Bieden maar!

Riemen vast? Bieden maar!

Door: Laurence van der Loo

27-09-2012

Als het aan een aantal luchtvaartmaatschappijen ligt zullen stewards en stewardessen straks meer werkzaamheden uitvoeren dan alleen rondgaan met eten en drinken in het vliegtuig. Want er is een nieuwe trend op komst: lege business-class stoelen die niet zijn geboekt zullen tijdens de vlucht geveild worden. Stewards en stewardessen zullen straks ook nog als veilingmeesters te werk gaan.

Het idee om business-class stoelen te veilen dateert eigenlijk al uit december 2011. Luchtvaartmaatschappij Ari New Zealand bood passagiers de mogelijkheid om van te voren op lege business-class stoelen te bieden. Passagiers konden op de website van Air New Zealand zien of er voor hun vlucht nog lege business-class stoelen te verkrijgen waren. Door middel van een groene en rode stoel kon de passagier zien of de kans groot was dat hij of zij de stoel ook daadwerkelijk toegewezen kreeg bij een goed bod (ad.nl, 2011).

Air New Zealand is al vaker vernieuwend geweest. In 2010 introduceerde de maatschappij de ‘cuddle seats’: van drie economystoelen naast elkaar wordt één bed gemaakt. Twee passagiers betalen dan ieder hun eigen stoel en ze betalen de derde stoel voor de helft van de prijs. Daarnaast is de instructievideo over noodgevallen niet een saaie video, maar laat fitness-goeroe Richard Simons je zien hoe je je riem dicht maakt en waar de nooduitgangen in het vliegtuig zijn (ad.nl, 2011).

De allernieuwste trend die luchtvaartmaatschappijen willen realiseren is het bieden op business-class stoelen tijdens de vlucht. Als er stoelen vrij zijn in business-class roept een stewardess die de intercom om hoeveel stoelen er vrij zijn. De andere stewardessen lopen door de gangpaden om de biedingen op te nemen.

Luchtvaartmaatschappijen proberen op deze manier extra geld te verdienen aan stoelen die anders toch leeg zouden blijven. Voor passagiers is het een leuke ervaring om eens te reizen in de business-class, in plaats van altijd maar met je knieën tegen de stoel te zitten van de passagier die voor je zit. Hoeveel de stoelen zouden moeten opleveren na zo’n veiling is nog niet bekend. Een Canadese luchtvaartmaatschappij begint binnenkort met dit soort veilingen. Daarnaast zijn ook twee Chinese luchtvaartmaatschappijen van plan om de vliegtuigveilingen in te voeren (telegraaf.nl, 2012).

Deze trend kun je nog niet een langlopende trend noemen, aangezien de luchtvaartmaatschappijen nog niet zijn begonnen met de veilingen. Het staat dus echt nog in de kinderschoenen. Toch denk ik dat hier veel gebruik van gemaakt zal worden in de toekomst. Dit alles heeft te maken met de tijd waarin we leven. Mensen willen in luxe leven en willen daarvoor flink in de buidel tasten. Kijk naar wat voor luxe artikelen men tegenwoordig aanschaft alsof het boodschappen zijn. Tablets, smartphones en andere artikelen op het gebied van media verkopen erg goed. En dat terwijl we in een economische crisis leven.

De trend op niveau ziet er volgens mij als volgt uit:

Minitrend: bieden op business-class stoelen

Maxitrend: in luxe leven ondanks crisis

Megatrend: welvaart

Vind jij het raar of logisch dat er ondanks de economische crisis (waarin we nog steeds zitten) er op zo’n grote schaal luxe artikelen en/of diensten worden verkocht?

Bronvermelding

Websites:

Ad.nl, Passagier Air New Zealand kan bieden op business-stoel (December 2011), geraadpleegd op 27-09-2012, http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3085851/2011/12/21/Passagier-Air-New-Zealand-kan-bieden-op-business-stoel.dhtml

Telegraaf.nl, Bieden op business class, (Juni 2012), geraadpleegd op 27-09-2012, http://www.telegraaf.nl/reiskrant/12338713/__Bieden_op_Business_Class__.html

Advertenties
Categorieën:Mobiliteit
  1. orlandokievit
    3 oktober 2012 om 11:02

    De cuddle seats van Air New Zealand heeft erg veel kritiek ontvangen. Zo zou een gemiddeld mens daar niet rechtuit in kunnen liggen en moet je altijd dus je benen in trekken als het ware. Daarnaast lijkt het me ook niet fijn liggen, als je wilt slapen vlieg dan business of first class. Verder vind ik de ontwikkeling van een veilingsysteem voor lege vliegtuigstoelen geen goed idee. Het veilen in het vliegtuig lijkt me al een erg raar idee, en iemand die in business class zit heeft hele andere behoeften dan iemand die in de toeristische klasse zit. Als jij druk aan je werk bezig bent wil je natuurlijk niet gestoord worden door luidruchtige vakantiegangers die toevallig een plekje hebben verkregen door op de veilig te bieden. Daarnaast vind ik dat iedereen hetzelfde moet betalen. Zo betaalt iemand in first class misschien 1500 euro, en de persoon die naast hem zit betaalt 700 euro voor dezelfde mate van luxe. Dit kan je als vliegtuigmaatschappij toch niet verantwoorden of wel?

    Wat betreft de luxe artikelen, die zullen we altijd kopen. Nederland is van nature een erg rijk land en smartphones en tablets zijn slechts nieuwe innovaties. Vroeger had ook iedereen een telefoon en in plaats van een tablet gebruikten we nog een laptop. En je hoeft ze niet te kopen 😛

  2. 18 oktober 2012 om 01:02

    De cuddle seats vind ik een beetje vaag. Zoals Orlando zegt de ruimte in een vliegtuig is erg minimaal, door een stoel extra te krijgen zou je er echt niet kunnen slapen. Je zou eventueel je voeten kunnen plaatsen bij de 2de stoel. Bij sommige vliegtuig, heb ik meegemaakt bij Ryanair, was het vliegtuig niet helemaal vol waardoor sommige mensen uitgebreider konden zitten. De elleboog steunen konden zelfs omhoog waardoor je geliefde tegen je aan kon liggen. Maar dan moet je wel dat geluk hebben dat het vliegtuig niet vol geboekt is.
    Het veilen van vliegtuigstoelen vinden ik wel een leuk idee. Zoals je zelf benoemd, waarom zou je niet voor wat extra’s te bieden ook bij de businessklas kunnen zitten. Als je rust wil dan moet je dat gewoon aangeven aan de medepassagier naast je. Waarschijnlijk zullen weinig mensen meebieden want vaak ga je met meerdere personen op vakantie. Als je dan kunt bieden op 1 stoel heeft dat weinig zin.
    Wij Nederlanders zijn zuinig. Wij denken steeds meer na als we iets aanschaffen. Maar sommige artikelen hebben we gewoon af en toe nodig. Het wordt sowieso wel gekocht. De een wil een goed product dat 10 jaar meegaat waardoor je 10 keer meer betaald.

  3. 19 oktober 2012 om 12:03

    Ik vind het raar dat er op grote schaal geld uitgegeven wordt aan luxe artikelen, mits ervan uitgegaan wordt dat men het geld er niet voor heeft. Met jouw stelling dat mensen luxe artikelen kopen alsof het boodschappen zijn ben ik het helaas eens. Het consumentisme dat zich na de industriële revolutie is gaan ontwikkelen kan volgens mij geen halt meer worden toegeroepen. Zelfs niet in tijden waarin we eigenlijk wat minder te besteden hebben. Het vervelende is dat onze economie (die nu dus op zijn gat ligt) draait op het vertrouwen van de consument. Is dat vertrouwen er niet dan spat de luchtbel uiteen. We hebben onszelf dus in een vicieuze cirkel geholpen met ons gedrag. Helaas!

  4. everthu
    18 januari 2013 om 17:30

    Ik denk dat je dit soort bewegingen en veranderingen kan zien als een tegentrend van de economische crisis. Mensen zijn alleen maar aan het bezuinigen en hebben af en toe wel behoefte om even die crisis te vergeten en even lekker gek te doen.
    En als mensen gek gaan doen krijg je dit soort taferelen. Ik denk dat het wel goed is om het standaard protocol een beetje te doorbreken.
    Ik zou ook wel een keertje in de businessclass willen zitten en die zakenmannetjes eens lekker lastig vallen. Daarnaast kan dit het probleem van overboekingen tegengaan.
    Kortom ik ben wel blij dat mensen af en toe gekke dingen proberen. Even lekker de boel op stang jagen.

  5. oliviakadarman
    18 januari 2013 om 21:42

    Het is inderdaad raar dat mensen in dit soort tijden veel geld uitgeven aan dit soort goederen/diensten, maar wel waar. Zelf vond ik dat Rijkenberg wel gelijk had tijdens zijn presentatie (december, 2012) dat de westerse landen nu steeds meer verschuiven in de piramide van Maslov naar het bovenste gedeelte, de zelfontplooiing. Je zou denken dat men niet meer zo de behoefte heeft aan het materialisme, maar doet dat nog wel. De een alleen meer dan de ander.
    Maar op deze manier, dure businessclass stoelen veilen, is een leuke oplossing om alsnog genoeg mensen mee te laten vliegen. Want als we toch al de boel flink gaan vervuilen met die vliegtuigen, dan maar ook lekker vol doen i.p.v. met lege plekken. Trouwens, van mij mogen ze de business class stoelen zeker met 50% reduceren, de service en het eten is niet heel veel beter dan in de economy class. (so I’ve heard..)

  6. 19 januari 2013 om 17:45

    Raar is het niet dat mensen ondanks de crisis van luxe houden. Logisch is het wel dat wanneer je minder te besteden hebt je wel gaat nadenken hoe je het geld gaat besteden. Maar helaas zit de mens niet zo in elkaar. Ik denk ook dat voor een groot deel de mensen gewoon niet aan de buitenwereld wil laten zien dat ze last hebben van de crisis en zo het deze manier camoufleren.

    Ik denk ook dat het wanner je altijd gewoon de dingen kan kopen die je wilt, dat het niet eenvoudig is om opeens de stap te maken om anders te gaan leven. Soms kan je niet zonder een bepaalde dienst en blijf je daarvoor gaan ondanks de crisis. Maar dit is wat ik denk.

    Donny van Aalten

  7. 27 maart 2013 om 02:09

    Ik vind het een logische stap van het vliegtuig maatschappij. Wanneer de stoelen leeg blijven verdienen ze er toch niks aan. Waarom niet proberen ze te veilen en nog een beetje geld eraan te verdienen? Dit zelfde is zo bij kleding artikelen, wanneer er nog een laatste beetje over is dan gaan ze in de uitverkoop. Zo kan de kledingwinkel er toch nog wat geld aan verdienen. Wel zijn kledingstukken voor een langere periode dan vliegtuigstoelen. Ik denk dat het veilen van vliegtuig stoelen daarom alleen ‘handig’ is wanneer het om een langere vlucht gaat. Voor een vlucht van 2 uurtjes is het niet handig. Wanneer je dan net de veiling gewonnen hebt en op je nieuwe plaats zit, kan je alweer bijna gaan klaar maken op uit het vliegtuig te stappen.
    Naast dat de veiling voor het vliegtuig maatschappij geld oplevert en de business class een leuk uitje is. Is het nog maar de vraag of de vaste reizigers van de business class zitten te wachten op hun rustige verblijf als toeristische attractie.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: