Home > Lifestyle > “Ik kies bewust” voor een gezonde levensstijl

“Ik kies bewust” voor een gezonde levensstijl

STEPHANIE PIËT                            27-09-2012

“Ik kies bewust” voor een gezonde levensstijl

“Ik heb geen tijd” is de uitspraak, die je de laatste tijd vaak hoort: “Ik heb geen tijd, om te sporten, te ontspannen en gezond te eten. Maar iedereen wil wel fit, energiek, gezond en jong blijven. Doordat mensen geen tijd hebben om lekker te koken kregen mensen een steeds slechtere levensstijl, dit leidt tot een toename van gezondheidsklachten. De trend is om gezond en bewust te eten en drinken. Bewust eten is een maxitrend in de westerse landen. Bijvoorbeeld bij Coca Cola Light, de Sonja Bakker boekenreeks en het “ Ik kies bewust” logo zijn producten, die hierop inspelen. Je hoeft maar in de supermarkt te kijken en je herkent deze trend. Helpt bijvoorbeeld het “ik kies bewust” logo en worden mensen bewuster van het maken van gezonde keuzes of is dit maar voor even?

De microtrend “ik kies bewust” is bij bijna iedereen bekend. Door de grote vraag naar gezonde producten is, “ik kies bewust” ontstaan. Het logo staat op producten die minder zout, suiker of verzadigde vetten bevatten. Je hebt het groene logo “gezondere producten”: de gezondere keuze binnen de basisproducten, zoals groente en fruit en je hebt producten met het blauwe logo “bewuste keuze”: de gezondere keuze buiten de basisproducten om, zoals snacks. Door deze logo’s weet de consument wat hij/zij moet kopen om een gezonder voedingspatroon te hebben.

Om het logo te mogen gebruiken moeten sommige producten worden aangepast. Het product moet namelijk aan bepaalde eisen voldoen. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit bleek dat de productgroepen die zijn aangepast, maar ook de nieuwe ontwikkelde producten minder zout, suiker of verzadigde vetten bevatten. Het logo van “ik kies bewust” heeft dus effect. Het aantal producten met een kies bewust logo startte in 2007 met 105 producten en dit is gestegen naar een aantal van 6600 producten in maart. Hiervan is rond de 1500 producten vers fruit en groente. Door deze grote stijging in 3 jaar wordt deze trend ook erg duidelijk. Er is meer vraag naar en wordt ook meer gecreëerd.

De trend gezonde levensstijl worden in de volgende punten ook goed zichtbaar. Allereerst heb je veel diëtisten, die een boek uitbrengen, zoals Sonja Bakker. Deze boeken verkopen heel erg goed en de trend van het bewust omgaan met eten en afvallen is hier goed zichtbaar.

Ook hebt je producten als Coca Cola, die zich aanpassen aan deze trend, zoals Coca Cola Light en Coca Cola Zero. Alleen wat je ziet bij Coca Cola is dat bijvoorbeeld bij Light een ander product toegevoegd wordt wat ook heel slecht is voor de mens. Het verschil tussen Coca Cola Light en “ik kies bewust” is dus dat Coca Cola niet getest wordt op de gezonde levensstijl en het “ik kies bewust” wel.

Er zijn steeds meer consumenten die naar het logo “Ik kies bewust” kijken en hun boodschappen hierop aanpassen. Dit zijn volgers van een bewust gezonde levensstijl.

De vraag is, waarom veranderen ze niet elk product naar een bewuste keuze? Iedereen wil toch graag gezond, jong, fit en energiek blijven? Zo zorgen we voor minder gezondheidsklachten en voor een gezondere levensstijl!

Bronnen:

Websites:

Ik kies bewust (Ik kies bewust, het vinkje, gezonder leven), geraadpleegd op: http://www.ikkiesbewust.nl/

Trends in de wereld (2007), Wat eten we vandaag? Een vette hap vs. Een gezonde hap, geraadpleegd op: http://cv203aherkansing.blogspot.nl/2007/05/wat-eten-we-vandaag-een-vette-hap-vs.html

Blog:

Renate Pronk (2008), Trend uit het heden: gezond leven, verkregen van: http://renaterpronk.blogspot.nl/2008/09/trend-uit-het-heden-gezond-leven.html

Myrte de Haan (2009), Trend van nu, verkregen van: http://hbostudenten.blog2blog.nl/47516/Trendanalyse+-+Myrte+de+Haan.html

 

Categorieën:Lifestyle
  1. 28 september 2012 om 10:12

    Samgar Turkenburg
    27 september 2012

    Ik denk dat het een heel mooi streven is naar een ideaal dat erg moeilijk te realiseren is. Ook al brengen diëtisten als Sonja Bakker boeken uit over gezonder leven, in haar boek beschrijft ze ook dat je best wel kunt snacken maar dat je dat dan moet compenseren.
    Ook zie je tegenwoordig de reclames dat je door de weeks een shake moet nemen zodat je in het weekend bijna alles kan eten wat je wilt.
    Mensen zitten dus wel te wachten op een gezondere levensstijl maar willen daar niet al hun ondeugende lekkere snacks voor opofferen.

    Dit is ook waarom ik denk dat mensen niet zozeer volledig zullen overstappen op de “ik kies bewust” producten.
    Er is naar mijn mening een grotere kans van slagen door andere manieren te vinden om de huidige “slechte snacks” te verbeteren zonder de smaak aan te passen.
    Ook dit traject kan erg lang duren voordat het een grote plaats op de markt heeft als vervanger. Hoewel de consument het misschien niet proeft dat er minder zout in zijn kroket zit zal het vaak “tussen de oren” blijven dat de smaak verschilt.
    Daarnaast denk ik dat veel bedrijven ook moeite zullen hebben om hun producten “verantwoorder” te maken.
    Iedereen kent natuurlijk de lekkere snacks van “Mora”.
    Als ze ineens aankomen met nieuwe producten die allemaal verantwoord zijn door minder zout en vet, zal dat hun imago kunnen schade voor de consument.

  2. orlandokievit
    3 oktober 2012 om 11:13

    De vraag is, waarom veranderen ze niet elk product naar een bewuste keuze? Iedereen wil toch graag gezond, jong, fit en energiek blijven? Zo zorgen we voor minder gezondheidsklachten en voor een gezondere levensstijl!

    Een gezonder, jonger en fitter lichaam begint natuurlijk bij jezelf. Geen tijd hebben is nummer 1 van slappe excuses waarna ik ben moe het op de voet volgt. Natuurlijk ben je moe , iedereen is moe maar van sporten krijg je energie. Ja, dat is bewezen. Natuurlijk begin je in het begin meer moe maar naar verloop van tijd begin je steeds meer energie te krijgen en jezelf fitter te voelen. Geen tijd hebben vind ik daarnaast ook maar een zwak argument. Iedereen heeft wel tijd om een of ander slecht programma op televisie te kijken, op de bank , onderuitgezakt met een zak chips in de ene hand en cola oid in de andere hand. Maar die tijd kan je ook inruilen om even naar de sportschool te gaan of niet soms? Er zijn ook sportscholen die 24/7 per dag open zijn, dan slaap je maar een uurtje minder.

    Het punt is gewoon dat veel mensen geen doorzettingsvermogen hebben. Situatieschets; ik ga naar de McDonalds en ik neem mee; een driedubbele quarterpounder met 5 bakjes fritesaus en 2 grote friet. Maar omdat ik op dieet ben neem ik maar een light cola. Dat compenseert natuurlijk!

    Daarnaast is niks goed, als je teveel fruit eet wordt je ook dik omdat daar verzadigde vetten inzitten die je lichaam opslaat, maar je krijgt wel weer je vitamientjes binnen. En of ik Kies bewust betwijfel ik ook , als ik iets koop, koop ik omdat het lekker is en als er ik kies bewust op staat is het mooi meegenomen en een leuke reminder dat ik toch gezond bezig ben. Maar of dat ik speciaal een speurtocht ga houden in de supermarkt naar ik kies bewust producten, nee daar pas ik voor.

    en een gezonde levensstijl is voor vele al erg eenvoudig , stop met roken, krijg je nog extra tijd voor terug ook. Besteed die weer aan sporten en win=win

  3. 6 oktober 2012 om 21:51

    Ik ben het eens met Orlando. Mensen zijn gewoon te lui en gemakkelijk betreft hun eigen lichaam en gezondheid. Even naar de Mac als je honger hebt, een pizza bestellen als je geen zin hebt om te koken, niet sporten omdat je geen zin hebt, het is ons allemaal maar te makkelijk gemaakt. En gemakzucht is vetzucht.

    Ik vraag me daarom ook af of ‘iedereen’ wel graag gezond, jong, fit en energiek wil blijven. Weinig mensen nemen namelijk de ‘moeite’ om hun levensstijl aan te passen. Een logo op een product in de supermarkt laat mensen zogenaamd verantwoord eten. Een doodskop op een pakje sigaretten laat mensen zogenaamd twee keer nadenken over het kopen van tabak. Een bewuste keuze van vergelijkbare producten wordt weliswaar gekozen, maar heeft uiteindelijk vrij weinig invloed op je levensstijl en manier van doen voor de consument zelf.

    Je zou zelfs kunnen zeggen dat in plaats van gemakzucht onze keuze wordt bepaald door genotzucht. Wij als consumenten begeren genot. Genotsmiddelen, als slecht eten, roken, lui zijn, etc, zorgen uiteindelijk voor een ongezonde levensstijl. Een levensstijl die wij niet willen aanpassen. Dit aanpassen kost ons blijkbaar zo enorm veel moeite, dat wij liever producten kopen met verantwoordelijkheid logo’s erop.

    Daarom geloof ik niet dat het veranderen van elk product naar een bewuste keuze het antwoord is voor de consument. Een gezondere levensstijl begint bij jezelf en niet bij de producten die je koopt. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat wanneer alle producten in een bewuste keuze zijn veranderd, de consument zijn levensstijl adapteert aan de hand van deze verandering en op die manier dus ongezonder gaat leven. Al het eten wat te koop is, is namelijk gezond en goed voor je. Consumenten zullen waarschijnlijk meer gaan roken en minder gaan sporten, omdat ze al zo ‘gezond’ en ‘verantwoord’ bezig zijn.

  4. janseniris
    17 oktober 2012 om 16:08

    Elk product een bewuste keuze? Het zou natuurlijk heel goed zijn als we met zijn allen gezonder zouden eten. En als alle producten gezonder zouden zijn zou dit een hoop gezondheidsproblemen oplossen. Maar los van of het beter zou zijn denk ik dat veel mensen dit simpelweg niet willen.
    Het ‘ik kies bewust’ logo kan hier alleen helaas ook niet veel aan bijdragen. Het lijkt dan wel alsof je de beste keuze maakt zodra je een product met het logo verkiest boven een product zonder dit logo maar dit is toch niet altijd het geval. Het ‘ik kies bewust’ logo is bedacht door een van de grootste voedingsmiddelenproducenten van Nederland. Zij zijn de eigenaar van veel van de A-merken die (o.a.) in de Nederlandse winkels liggen. Het is dus ook zo dat het logo alleen op producten van dit bedrijf staat en dat je dus alleen de bewuste keuze hebt tussen producten van deze producent. Er zijn ook andere merken die het logo kunnen voeren maar helaas moeten zij hier wel geld voor betalen. En als ik het zo bekijk zal dit bedrag niet gering zijn. Het bedrijf dat het logo in zijn bezit heeft is erg slim geweest. Zij laten de klant geloven dat hun producten de producten zijn die gekocht moeten worden. Of ze nou hip, het lekkerst of gezond zijn het moet altijd de beste keuze zijn.
    De consument denkt dus dat zij een ‘keuze’ maken maar eigenlijk trappen ze in een zeer goed uitgedachte reclametechniek.

    Als een dergelijk ‘bewust’ logo zou worden uitgegeven door de overheid zou het zeker wel kunnen werken want dan kies je daadwerkelijk uit de gezondste producten. Nu kies je voor de gezondste producten binnen het productenscala van de producent van het logo en degene die hiervoor wilden betalen.
    Maar er zou een fabrikant kunnen zijn die hetzelfde soort product maakt wat eigenlijk gezonder is dan anderen soortgelijke producten maar die niet wilde betalen voor het gebruik van het ‘ik kies bewust’ logo. De meest bewuste keuze is dan al snel niet meer van toepassing.

    Bronnen:

    Geraadpleegd op 17 oktober, http://plazilla.com/ik-kies-bewust
    Geraadpleegd op 17 oktober, http://www.hetvinkje.nl/nieuws/pg1275485809

  5. 18 oktober 2012 om 00:41

    Ja het blijft natuurlijk oorlog! Een bedrijf met de meeste macht en de naam heeft om een product duur aan te prijzen wil natuurlijk winnen van de kleintje. Zoals je beschrijft Iris pakken ze het zeer slim aan. Ze laten je het gevoel geven dat je echt bewust een keuze maakt, maar dat is gewoon een verkooppraatje om mensen jouw product te laten kopen.

    Wat mij opvalt is dat mensen niet meer weten hoe ze moeten koken. Of nemen er de tijd niet meer voor, wat eigenlijk helemaal niet veel tijd in beslag zal nemen. Als je gewoon verse producten koopt zoals groenten en aardappelen in plaats van voorgesneden nasi mix uit een zakje ben je toch al bewuster bezig! Die producten die je koopt zijn toch goed voor je, dat weet iedereen. Maar omdat alles uit een pakje of blikje komt heeft het een ik kies bewust logo nodig omdat het niet helemaal vers is. Het lijkt allemaal zo gemakkelijk om zulke producten te kopen, maar het is net zoveel werk als echte verse producten kopen. Een kant en klare pizza mag dan op de doos vers zijn maar hoe weet je dat nou. Omdat het er staat? Probeer zelf eens een pizza te maken met je eigen ingrediënten, pruts daar eens mee en eet hem eens lekker op op de bank. Das nou vers.

  6. 14 december 2012 om 12:51

    De consument heeft tegenwoordig steeds meer keuze in het aantal producten, daarbij spelen prijs en kwaliteit nog een heel belangrijke rol in, het bewuste is redelijk nieuw nog en het zal geleidelijk een rol gaan spelen in de keuze van een product.

    Biologische en ecologische producten zijn bijvoorbeeld nog best prijzig in de schappen, een student of een bijstandsmoeder zal dan eerder voor het goedkoopste product kiezen i.p.v een bewuste keus te maken. De gezonde producten moeten dus goedkoper worden wil het een grotere groep bereiken.

    Daarnaast is het logisch dat niet alle producten het ‘ik kies bewust’ logo handhaven, het logo is namelijk een initiatief van een aantal grote voedselproducenten waaronder Unilever en Campina. Zo kunnen ze hun concurrentiepositie verbeteren.

  7. deniseannahauser
    25 januari 2013 om 13:22

    De trend gezond leven wordt door verschillende individuen goed uitgebuit. Zo heb je bijvoorbeeld Sonja Bakker die een heel boek met allerlei diëten heeft geschreven die als zoete broodjes over de toonbank gaat. Ook multinationals spelen op deze trend in. Neem bijvoorbeeld Coca- Cola. Met sluwe product innovaties als Coca Cola light en Coca Cola cafeïnevrij spelen zij makkelijk in op de vraag naar een gezonde levenstijl. Vandaag de dag wordt je overspoeld door van alles wat goed maar ook vooral slecht voor je is.

    Het kies bewust logo is een mooie manier om elke consument bewuster te laten zijn in wat ze kopen en eten. De bekendheid van het gezondheidslogo ‘Ik Kies Bewust’ onder consumenten is vrij hoog maar het gebruik om een gezondere keuze te maken is volgens mij beperkt, met uitzondering van consumenten die al geïnteresseerd zijn in gezondheid.

  8. charlottebomon
    27 maart 2013 om 16:51

    Ja iedereen wil gezond, jong, fit en energiek blijven. Maar als iedereen dat zo graag wilt, waarom zijn er dan nog zoveel mensen met overgewicht? Sommige voedingswaren kunnen gewoon niet gezond gemaakt worden, of dat wordt niet geaccepteerd als ze het gezonder maken. En of iets gezond is vind ik ook afhangen van de mate waarin je het eet. Paprika is gezond, maar zodra je het elke dag eet kom je andere vitaminen te kort die in andere groenten zitten. Mensen moeten meer hun eetgewoontes aanpassen, en dat gaat niet gebeuren met alleen het ‘Ik kies bewust’ logo. Wel een heel mooi initiatief! Ik wist het verschil tussen de blauwe en de groene nog niet echt goed, maar nu dankzij dit artikel wel! Als ik boodschappen let ik er niet echt heel erg op, het zal niet mijn merkkeuze bepalen. Ik vind het wel handig en ik ben altijd trots op mezelf als ik met mijn mandje vol gezonde voeding bij de kassa aan kom. Ze zouden nog iets moeten verzinnen op de schijf van 5, iets wat bijhoudt wat je koopt en je inzicht geeft in belangrijke vitamines die je nog mist in je karretje. Een app is misschien niet handig, maar het zou wel ingebouwd kunnen worden op de zelfscanners die je nu vaker in de winkels tegenkomt.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

