Home > Media > Real World Liking

Real World Liking

Tim Wolters 1577053                                                                                     26 September 2012

Real World Liking

Een nieuwe en toch wel bizarre trend. Real World Liking, maar wat wordt hiermee bedoeld? (bijna) Iedereen kent natuurlijk Facebook. Het sociale netwerk waarin je bevriend kan worden, statussen kan lezen en natuurlijk dingen leuk kan vinden. Dit gebeurd doormiddel van de knop “vind ik leuk”. Als iemand een foto plaatst of een reactie kan je doormiddel van deze knop aangeven dat je dit item leuk vind en dit kunnen de rest van jou vrienden ook weer direct zien. Een leuke interactieve mogelijkheid om te zien wat jou vrienden interesseert.

C&A

Real World Liking is eigenlijk hetzelfde principe alleen dan in het echte leven. Het wordt al in een aantal media uitingen gebruikt. Onlangs heeft de C&A een test uitgevoerd. De C&A heeft een aantal kleding hangers uitgehangen met daarop een aantal artikelen speciaal uit de nieuwe Moederdag collectie. Op de facebook pagina kon je een “like” geven voor welk product je het leukste vond en elke keer als iemand een “like” gaf, ging de teller van de kledinghanger met 1 omhoog. Zo konden klanten in de winkel direct zien welk product het meest gekocht werd. Een ontzettend leuke interactieve manier en hierdoor werden mensen weer uitgenodigd om ook naar de facebook pagina van de C&A te gaan en op hun favoriete artikel te stemmen.

 

 

Coachella Festival

Een ander mooi voorbeeld is het Coachella festival. Bij aanmelding van dit festival krijg je een “encrypted” polsbandje inplaats van een ticket. Dit polsbandje wordt gekoppeld aan jou identiteit. Bij binnenkomst kan je het bandje laten scannen bij een speciaal station dat is aangemaakt  en deze update automatisch je facebook status om aan te geven bij welke band je bent geweest. Hierop kunnen jou vrienden dan weer klikken en zo kom je weer verschillende nieuwe bands tegen. Tevens kun je ook mensen ontmoeten door de kijken wie er nog meer bij deze locatie aanwezig waren.

Walibi Connect

Eigenlijk hetzelfde principe als Coachella Festival is het nieuwe Walibi Connect. Dit is ook een bandje die je krijgt bij binnenkomst en deze kan je bij attracties in laten scannen om aan te geven dat je in een bepaalde achtbaan bent geweest. Zo kan je bijvoorbeeld laten zien in hoeveel attracties je bent geweest aan je vrienden en deze kunnen hier weer op reageren. Daarnaast kan je ook bepaalde titels winnen om zo de koning te worden van een bepaalde attractie of gewoon om aan te geven dat je hier bent geweest.

 

 

Real World Liking Trend

Real world liking is zich steeds meer aan het ontwikkelen en daarnaast is het ook een ontzettend leuke trend. Het is een mooie samenvoeging van online en offline communicatie. Zo kun je heel passief zonder dat je je mobiele telefoon hoeft te pakken aangeven waar je bent of bent geweest en hier kunnen andere mensen dan weer jou op aanspreken. Zo ontstaat er dus veel sneller communicatie tussen mensen. Het is dus een leuke toevoeging die langdurig kan blijven bestaan (zolang we nog gebruik maken van sociale media)

Wat vinden jullie van dit soort ontwikkelingen?

 

Microtrend: Polsbandje

Maxitrend: Kennis verbreding

Megatrend: Socialisering

Bronnen:

http://marijn23.wordpress.com/2012/09/04/real-world-liking-facebook-likes-direct-te-zien-in-de-winkel/

http://trendwatching.com/briefing/#worldliking

Advertenties
Categorieën:Media
  1. orlandokievit
    26 september 2012 om 12:41

    Ik vind dit leuk! haha net zoals de welbekende Facebook knop. Ik weet niet precies de doelgroep van de C&A maar of die samenvalt met veelvuldig social media gebruik daar twijfel ik over. Daarnaast denk ik ook niet dat het echt toepasbaar zal zijn vanwege de kosten, als er gemiddeld zo’n 2000 kledingstukken hangen in een winkel wordt het namelijk een dure zaak. Daarna worden ze misschien ook nog wel eens gestolen wat het helemaal niet waar maakt. Buiten dit om denk ik niet dat mensen iets willen kopen wat iedereen leuk vindt, je eigen stijl is denk ik belangrijker.

    Maar ik vind het sowieso allemaal maar niets. Al die bedrijven passen alleen social media toe om zichzelf te promoten, hoe jij er mee vooruit gaat is slechts bijzaak. Daarnaast laten weten op je facebook in welke attractie je bent geweest? Dat boeit niemand toch 🙂

    ps. misschien kunnen we wel een trendboek maken want zo´n 200 artikelen ° 200 pagina´s, wat mooie plaatjes en het geld stroomt binnen.

  2. 26 maart 2013 om 22:23

    Deze ontwikkeling bij bijvoorbeeld de C&A vind ik maar niks. Ik hoef niet te zien hoeveel andere mensen dat ene truitje leuk vinden, of hoeveel mensen dat truitje gekocht hebben. Dan wordt naar mijn idee alleen maar bevestigd dat je een massaproduct koopt. Dat je één van de vele bent met dat zelfde truitje. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

    Deze ontwikkeling in combinatie met Walibi World vind ik ontzettend leuk! Walibi is van zich zelf niet heel goedkoop. Je kan er wel 3 keer per jaar heen gaat maar er veranderd vrij weinig, op de speciale feestdagen na dan. Door eigenlijk een online game competitie erin te gooien geef je een extra waarde aan je pretpark. Zo is het misschien ook nog leuk als je alleen naar Walibi gaat, om je eigen records te verbeteren.

  3. 12 april 2013 om 15:13

    Ik vind de voorbeelden die je geeft in dit artikel heel erg leuk! Ik vind het goede concepten. Ze gaan mee met de tijd en geven er een eigen draai aan. Dat gezegd hebbende moet ik eerlijk toegeven dat ik persoonlijk een beetje moe word van alle vind-ik-leuks op het internet. Dat dit liken nu ook nog word teruggebracht naar de offline wereld. Of beter gezegd, dat je kunt liken en actief op Facebook bent terwijl je niet eens achter de computer zit of je smartphone in je hand hebt vind ik bizar.

    Wat mij betreft gaat alles een beetje te veel om Facebook draaien. Natuurlijk heeft Facebook hele handige voordelen maar er zijn grenzen. Steeds vaker wanneer ik op Facebook zit klik ik de pagina geïrriteerd weg. Vooral omdat de laatste tijd het, naast het liken, ook sharen en daarmee winnen helemaal hip is. Terwijl ik door mijn newstream scroll vraag ik mezelf steeds vaker af wat ik met al die informatie moet.

    Daarbij vind ik het liken steeds oppervlakkiger worden. Het is zo niet zeggend om bij de eerste de beste foto van een vriendin van jou op die verleidelijke knop te drukken. Je weet per slot van rekening niet eens het verhaal achter de foto. Misschien is dat nog wel veel leuker, en wat moet je dan. Kortom, ik zou het heel leuk vinden als het wat minder zou draaien om al dat liken.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: