Home > Business > Cash-less:

Cash-less:

Door: Joost van der Goot 

Het zal voor iedereen wel duidelijk zijn dat er steeds minder cash geld in omloop is. Sinds 1995 zijn er al veel trendwatchers die zeggen dat cash helemaal zal verdwijnen en dat uiteindelijk alle betalingen elektronisch zullen gaan. Het is natuurlijk nog lang niet zover dat iedereen volgend jaar massaal zijn cash geld inlevert en geheel overgaat op elektronisch betalen. Je kan wel zeggen dat er een verschuiving gaande is.

Het begon eerst allemaal met de pinpas, mensen konden geld uit de muur trekken door middel van een pasje in de muur te stoppen en een code in te typen. Hier werd op het begin erg argwanend naar gekeken maar is later massaal omarmd door het publiek.

Hierna kwam het dat je in de winkels kon pinnen, dit betekende dat je dus helemaal geen geld meer nodig had op zak. Toch bleek dat veel mensen het nog altijd handig vinden om cash geld op zak te hebben. Het is iets tastbaars, iets dat je vast kan houden en iets dat een gevoel geeft dat het echt waarde heeft.

Tegenwoordig wordt de consument aangemoedigd om met de pinpas te betalen. Kijk maar naar de reclame`s iedereen is de zin wel bekend: “klein bedrag pinnen mag”. Dit komt ook omdat het voor de winkeliers veiliger is om weinig cash geld in huis te hebben. Minder cash geld in de kassa betekent namelijk minder overvallen.

Nu komt er een volgende stap namelijk het betalen met de mobiele telefoon, grote bedrijven als Google en MasterCard komen volgend jaar met de mogelijkheid om te betalen via de mobiele telefoon. Je hoeft alleen nog maar te swypen met je mobiele telefoon en je hebt betaald. Veel consumenten zal dit aantrekken door het gemak, er zullen ook veel mensen zijn die dit niet zien zitten. Maar zoals je eerder kon lezen had je dat ook met het pin automaat, dit is later ook een succes gebleken.

Deze nieuwe manier van betalen zal uiteindelijk resulteren in een geheel nieuw, datagedreven systeem van beloningen, aanbiedingen en eerdere aankoopgegevens.

Een paar voorbeelden van CASH-LESS-initiatieven om in 2012 in de gaten te houden:

  • In oktober 2011 is Google Wallet, Google’s gratis mobiele betalingssysteem met NFC, bij een aantal Amerikaanse winkelketens ingevoerd. Met dit systeem, op basis van gelicenseerdeMasterCard PayPass-technologie, hoeven shoppers alleen maar hun mobieltje bij de betalingsterminal in de winkel te houden om af te rekenen. In de deelnemende winkels kunnen zij ook nog speciale kortingscoupons krijgen, meedoen met uitverkoopacties of loyaliteitspunten verdienen, als ze maar met Google Wallet betalen.
  • In juni 2011 heeft de Amerikaanse online betalingsdienst PayPal een mobiele betalingsapplicatie voor Android-toestellen gedemonstreerd. Gebruikers installeren de app, activeren de PayPal-widget en kunnen vervolgens geld overmaken naar of ontvangen van andere gebruikers. Door de NFC hoeven twee gebruikers alleen maar hun mobieltjes bij elkaar te houden om direct geld van de een naar de ander te sturen.
  • Square is een elektronisch betalingssysteem, waarmee gebruikers creditcardbetalingen kunnen ontvangen. Ze moeten daarvoor een draagbaar, vierkant scanapparaatje op hun iPhone, iPad of Android-toestel aansluiten. Zowel het apparaatje als de app zijn gratis, wel berekent Square een provisie van 2,75% per betaling. Het systeem werkt direct na installatie.Richard Branson en Visa zijn in november 2011 als investeerders in Square gestapt. Nog in diezelfde maand kwam Square met een update van de app, zodat het ook mogelijk was om helemaal ‘handsfree’ te betalen, simpelweg door gebruikers hun naam hardop te laten zeggen.
    In Zweden is in juni 2011 iZettle geïntroduceerd, een soortgelijk apparaat waarmee mensen onderweg creditcardbetalingen kunnen accepteren. De draagbare chip en pinlezer moeten worden aangesloten op een iPhone of iPad, waarop ook de iZettle-app is geladen. Daarna kunnen kaarttransacties worden gedaan. Via het toestel kan ook een rekening worden voldaan of geld worden overgemaakt. Er is ook een mogelijkheid om een betaling te ‘taggen’, van foto’s of opmerkingen te voorzien en dan op Facebook of Twitter te plaatsen om zo een bepaalde aankoop direct met vrienden te delen.
  • Het Duitse spoorwegbedrijf Deutsche Bahn heeft in november 2011 zijn Touch&Travel-dienst uitgebreid naar alle 320 stations. Passagiers kunnen nu met NFC betalen of een barcode scannen bij het binnengaan of verlaten van een station
  • Afbeelding

Bronnen:

http://trendwatching.com/nl/trends/12trends2012/?cashless

Categorieën:Business
  1. 26 september 2012 om 18:10

    Leuk onderwerp. Het cash geld zal natuurlijk nooit helemaal verdwijnen denk ik. Maar de diensten die jij hier benoemt maken het betalen wel een stuk gemakkelijker.
    Ik zelf ben wel een fan van het digitaal betalen. Zo hoef je niet met een portemonnee vol munten en briefjes rond te lopen. Ik ben benieuwd wanneer deze dingen echt in Nederland door zullen breken.

    Het mobiel betalen is dus wel erg handig al zal het ouderwetse geld nooit verdwijnen omdat dit bij het invoeren van de pinpas ook niet het geval was. Doordat het mobieltje een alleskunner wordt hoef je dus minder spullen bij je te hebben om een aankoop te doen. Een nadeel is echter wel dat je een groot probleem hebt als jij je mobiel kwijt raakt.

  2. 17 oktober 2012 om 20:20

    Aan jou laatste zin zat ik ook te denken Joost! Wanneer je je mobiel kwijtraakt of gestolen wordt kunnen anderen toch met jou gegevens betalen? Gewoon simpel de gevonden telefoon langs de scanner houden en je hebt betaald. Evenals de OV Chipkaart waar iedereen nog moeite mee heeft en hekelt. Die is ook niet goed beveiligd, je kunt zelf het pasje hacken waardoor je gratis kunt reizen.
    In hoeverre zal z’n telefoon te hacken zijn? Op het internet en nieuws wordt elke week wel gespeculeerd dat mensen geen idee hebben dat er virussen op je telefoon kunnen komen of gehackt kan worden.
    Ik ben wel een voorstander van het idee, als het er nu al was had ik het ook gebruikt. Maar is het al wel goed doordacht allemaal qua veiligheid. Eveneens dat Square een provisie vraagt van 2,75% is echt waardeloos. Weinig mensen zullen daarin trappen denk ik. Het zou makkelijk zijn als ik mijn portemonnee niet mee hoef te nemen. Maar als de kosten of veiligheid niet deugen neem ik liever mijn platte portemonnee mee waarin alleen mijn pasjes in zitten.
    In de toekomst zal alles natuurlijk mogelijk zijn en heeft het een watervast plan. Zo zal er gebruik gemaakt kunnen worden van Vingerafdruk scan of iets dergelijks.

  3. 19 oktober 2012 om 12:40

    Ik vind jouw gekozen onderwerp erg interessant. Zonder cash zou alles een stuk sneller en veiliger gaan. Mensen geven als argument tegen bijvoorbeeld pinnen dat ze dan geen goed overzicht meer hebben van hun uitgaven. Die vlieger gaat tegenwoordig eigenlijk niet meer op. Iedereen kan op zijn telefoon of computer binnen een mum van tijd zijn saldo checken. Ook vind ik het een slap argument, omdat het veronderstelt dat men zichzelf niet in de hand heeft met bijvoorbeeld boodschappen doen. Als je je aan je uitgavenpartroon houdt is er geen enkele reden om je zorgen te maken dat je meer geld uitgeeft als je pint. Daarnaast kun je ook altijd nog een bonnetje vragen als je zo nodig je uitgaven bij wilt houden. Voor mensen die nog niet gewoon zijn met het pinnen of online betalen is het echter wel een probleem. Er zijn nog veel ouderen die bijvoorbeeld niet internetbankieren. Zij hebben geen computer of vinden de procedure te ingewikkeld. Zij zijn echter een uitstervend ras en daarom denk ik dat we uiteindelijk ons cash geld vaarwel kunnen zeggen. Hoe vervelend dit ook is voor mensen die hun transacties in het criminele circuit willen maken!

  4. charlottebomon
    28 maart 2013 om 11:38

    Ik vind dat je artikel een interessante invalshoek heeft. Ik heb bijna nooit cash geld in mijn portemonnee, en als ik het wel heb is het nooit langer dan een week. Niet omdat ik zoveel geld uitgeef, puur omdat ik alleen maar geld pin als ik ga stappen. Ik haal alleen maar geld uit de pin automaat als ik het op korte termijn nodig heb of om bijvoorbeeld bij een cadeautje te stoppen. Ik heb namelijk het gevoel dat ik meer controle over mijn uitgaven heb als ik het op mijn rekening heb staan dan cash in mijn portemonnee. Ik kan gelijk zien waaraan en hoeveel geld ik heb uitgegeven en kan makkelijk zien wat ik nog over heb. Ondanks dat ik dit veel fijner vind en altijd pin, denk ik niet dat het cash geld gaat verdwijnen. Ik vind het nog steeds veel leuker om in een envelopje geld te vinden met mijn verjaardag dan dat ik het ineens op mijn rekening zie staan, ik vind het nog steeds wat persoonlijker. Betalingen met de telefoon ben ik nog wat voorzichtig mee, ik heb wel mijn Rabo-app maar ik doe eigenlijk geen transacties met mijn telefoon. Ten eerste omdat ik het nog wat onwennig vind (maar het stiekem ook wel makkelijk lijkt) en ten tweede omdat ik me zorgen maak over de veiligheid. Wat als je mobiel inderdaad wordt gestolen?! Ik ben iemand die van mening is het beter is om je spullen op verschillende plekken te bewaren in plaats van één plek. Ik denk dat het bij mijzelf wel wat langer zal duren voordat ik alles op mijn mobiel ga doen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

