Home > Mobiliteit > De elektronische fiets:

De elektronische fiets:

Door: Joost van der Goot

Laten we beginnen met het feit dat Nederland het fiets land is bij uitstek. Nederland kent meer fietsen dan mensen en is daarmee een uitzondering in de wereld. In Nederland wonen momenteel +/- 16.700.000 mensen maar er zijn wel 18.800.000 fietsen. Dit zijn aantallen waar je wat mee kan. Toch is er wel een verandering aan het plaats vinden onder het fiets gebruik de elektronische fiets is steeds meer in opkomst.

De elektronische fiets is al langere tijd aan een opkomst bezig maar vroeger dacht men dat deze fiets alleen voor ouderen was weg gelegd. Tegenwoordig wordt de elektronische fiets steeds meer geaccepteerd en zie je hem steeds meer in het straat beeld. Dit heeft de elektronische fiets ook wel verdiend want hij heeft vele voordelen, hij is snel duurzaam en erg makkelijk in gebruik.

Dat de elektronische fiets nog niet eerder een succes was komt doordat de accu`s nog niet sterk genoeg waren. Hierdoor waren de batterijen te zwaar of te groot en dus niet aantrekkelijk. Als men toch koos voor kleinere batterijen werd de actie radius kleiner en was het ook niet interessant. De accu heeft in de 21e eeuw een snelvaart gemaakt in de ontwikkeling en is daardoor nu uitermate geschikt voor de fiets. De nieuwste techniek op accu gebied is de Lithium ion (Li-ion)-accu dit is een lichte accu met een grote capaciteit.

Tegenwoordig  is China de grootste producent van elektrische fietsen. Gebaseerd op de cijfers van de China Bicycle Association, een door de Chinese overheid ingestelde industriële groep, verkochten Chinese fabrikanten in 2004 7,5 miljoen elektrische fietsen over de hele wereld. Dit was het dubbele aantal van de verkoopcijfers van 2003. In 2005 steeg de verkoop tot zo’n 10 miljoen stuks en zo’n 16 tot 18 miljoen stuks in 2006

Nederlanders pakken vaak de fiets voor kleine afstanden, als we even naar de supermarkt moeten of naar school. Maar zodra de afstand wat groter wordt zijn we toch geneigd snel de auto te pakken. Het kantel punt hiervan zit ongeveer bij 8,6km. Dus tot 8,6km wil men nog wel fietsen hierna pakt men snel de auto.

De elektronische fiets werkt op normale spier kracht, deze spierkracht wordt alleen bij gestaan door een elektromotor. De fiets is hierdoor ideaal als je bijvoorbeeld zware boodschappen hebt of kinderen achterop. Ook voor het werk is de elektronische fiets een ideaal vervoersmiddel je zweet namelijk ook een stuk minder dit omdat er veel minder inspanning van je wordt geëist. De maximumsnelheid van de elektronische fiets ligt rond de 25km per uur

Naast dat de elektronische fiets heel makkelijk en efficiënt is in gebruik is die ook nog is heel zuinig. Als je de elektronische fiets vergelijkt met een auto in bezine equivalent zal die 1 op 455 rijden. Waar wel opgepast moet worden is dat niet iedereen op de elektronische fiets overstapt dit simpelweg omdat men zelf ook nog wel fit genoeg is om te fietsen op een normale fiets.

Bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_fiets

http://www.degroenewebsite.nl/index.php/duurzame-trend-elektronische-fietsen/

Advertenties
Categorieën:Mobiliteit
  1. orlandokievit
    26 september 2012 om 12:07

    Wat is er gebeurd met “15 miljoen mensen op het hele kleine stukje aarde”. Nostalgie. Ik zie zelf persoonlijk het nut niet in van een elektrische fiets. Oke voor oudere mensen die moeilijk ter been zijn, kan het een optie zijn om afstanden te leggen. Maar van oorsprong is de “fiets” bedoeld als een goedkope vervoersmiddel. Ik zie over twintig jaar geen junkies bij de gracht elektrische fietsen verpatsen voor 15 euro’s. Daarnaast worden de mensen steeds luier tegenwoordig, en is fietsen zo’n beetje hun enige momentje van beweging in de dag. Als men ook nog eens elektrisch wordt geholpen dan kunnen ze net zo goed met de auto gaan. Qua mileuvriendelijkheid is dat natuurlijk minder, maar fietsen moet op 0% co2 emissie blijven, elektrisch fietsen is dat niet want die elektriciteit moet toch ergens vandaan komen.

    En elektrisch fietsen heeft daarnaast een slecht imago, de lokale jeugd zie ik namelijk niet op een fiets voor “bejaarden” rijden. Dan maar de scooter!

  2. jornekats
    28 september 2012 om 12:30

    Jorne Kats
    28 september 2012

    Ondanks dat we in de recessie zitten, blijkt het fiets gebruik alleen maar toe te nemen. Het blijkt dat wij Nederlanders, niet alleen fietsen uit economische overwegingen. Negen van de tien Nederlanders stapt op de fiets omdat het ‘gezond voor je is’.

    De gemiddelde fietsers legt meer dan dertig kilometer per week af, dit zijn veelal Nederlanders die fietsen tussen huis en werk. Het is algemeen bekend dat als je fietst, je 50% minder risico op het krijgen van hart- en vaatproblemen hebt. Ook wordt er vaak voor een fiets gekozen omdat de persoon in kwestie wilt afvallen. Dit geld voor de gewone fiets.

    Bij de elektronische fiets blijkt dat het ook een positief effect heeft op je gezondheid. Verder geeft het een positieve gedachten, door op de electronische fiets te zitten geeft je tijd om te ontspannen, frisse neus te halen en de problemen op je werk even te vergeten.

    Een exact calorieverbruik op de elektrische fiets is vooralsnog niet bekend. Wat ook aan het opkomen is, is de mogelijkheid om je eigen fiets om te bouwen tot een elektronische fiets. Er zijn nu al kits te koop, waar ze zonder enige kennis je fiets kunt ombouwen. Deze zijn vanaf 500 euro te koop.

    http://www.fietsenpagina.nl/weblog/elektrische-fiets/hoeveel-calorieen-verbruik-je-op-een-elektrische-fiets/

    http://www.fietsenpagina.nl/weblog/elektrische-fiets/zelf-een-fiets-ombouwen-tot-elektrische-fiets/

  3. Thijs Buijs
    17 oktober 2012 om 12:16

    De feiten vliegen me om de oren, vandaar dat ik deze er ook nog maar eens bij gooi: Nederland is plat! geen bergen, en de eerste heuvels die je tegen zult komen zijn pas richting Limburg, en daar hebben ze de elektrische tractor waarschijnlijk al volop in het gebruik.

    Persoonlijk denk ik dat de elektrische fiets niet echt zal aanslaan bij een hele brede doelgroep, het idee dat er meer fietsen zijn als inwoners zegt mij meer dat niet iedereen zuinig is op dit vervoers middel. Wanneer mijn fiets gejat word heb ik binnen no-time weer een nieuwe fiets. De elektrische fiets is toch meer vervoersmiddel met een waarde en status die je kan vergelijken met een auto. De fiets bestaat al zolang dat mensen dit niet zomaar willen vervangen voor een duur en hightech apparaat in ruil voor hun oude barrel dat overal neergezet kan worden.

    Het idee dat er straks een junkie een elektrische fiets aanbiedt voor 10 euro klinkt mij wel als muziek in de oren. Niet meer hoeven trappen na het uitgaan zal een hele uitkomst zijn. Alleen ben ik bang dat dit er voorlopig nog niet in zal zitten en ik gewoon mijn oude vertrouwde 6e hands fiets zal moeten gebruiken.

  4. eelkeverboom2
    6 januari 2013 om 20:28

    Ondanks het gemak van een elektronische fiets denk ik niet dat ik een dergelijk apparaat aanschaf voor mijn 65e. Dit omdat een fiets het ultieme voorbeeld is van een gebruiksvoorwerp, een voorwerp wat op kwetsbare plekken terecht komt en daarom niet kwetsbaar moet zijn. Het is als het waren een product wat buiten de categorie fiets valt, maar ook buiten de categorie brommer. Daardoor is het lastig de toegevoegde waarde te zien, behalve het feit dat het met de wind tegen wat makkelijker en lichter fietst. Toch denk ik dat de mensen die echt voor comfort willen kiezen direct naar een brommer gaan, wellicht elektrisch. Bij het pakken van de fiets zal ik nooit in overweging nemen of ik misschien te uitgeput zou raken door de fietstocht. De fiets is bedoeld als een goedkoop transport middel, en moet daarom niet deze waarde los willen laten. Daarom snap ik ook niet dat mensen een fiets van 600 euro kopen, terwijl er een grote kans is dat deze binnen een jaar ineens weg kan zijn. Al met al verwacht ik dat behalve oude mensen en mensen buiten de stad niet voor de elektrische fiets zullen kiezen.

  5. 7 januari 2013 om 13:52

    Tot tegenstelling van de rest denk ik juist wel dat het aanslaat. Nederland heeft geen bergen lees ik? Nee, alleen hebben wij wel altijd tegenwind. En een hoge brug op fietsen om het kanaal over te komen zie ik nou ook niet altijd zitten. Zeker niet als het weer eens regent. Als er dan een fiets iets die mij over dit vervelende punt heen helpt is mooi mee genomen.

    De prijs is wel een nadeel. Nu zijn de meeste fietsen niet echt goedkoop. Maar zeker in de stad zullen mensen denk ik niet geneigd zijn om een nieuwe fiets te kopen en eerder voor een tweede hands versie te kiezen.

    In de dorpjes waar men sowieso meer afstanden moeten afleggen omdat het eigendorp geen middelbare school, bieb of sportclub heeft daarin tegen juist wel. Kinderen die elke dag 15 a 25 km rijden zullen er denk ik ook wel tevreden mee zijn.

    Dit zou best eens kunnen aanslaan, zeker als de prijs daalt.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: