Home > Business > Serious games: een serieuze zaak

Serious games: een serieuze zaak

Door: Laurence van der Loo

25-09-2012

Nederland kun je misschien wel het land der Serious games noemen. Wat zijn serious games en waarom zijn ze in trend in werkend en studerend Nederland? Nou, daar hebben we een antwoord op.

In tegenstelling tot de focus van “traditionele games” op entertainment, ligt de nadruk van serious games meer op de nuttige toepassing van gaming (marketingfacts.nl, 2007). De belangrijkste rol van serious games zijn dus niet op de eerste plaats entertainen. Door serious games te spelen moet je vooral iets leren. Dat het  in de vorm van een spel is maakt het spelen ervan des te leerzamer en leuker. Daarnaast hoeven niet alle serious games op echte computergames te lijken. Ook rollenspelen vallen onder de categorie serious games.

Door het gebruik van serious games is het leren van een bepaalde stof of het uitoefenen van een bepaalde taak makkelijker op te nemen in je hersenen. Maar wat zijn nog meer voordelen van serious games?

1.     Gaming is ‘fun’

Iedereen speelt op z’n tijd wel eens spelletjes. Gamen is dus altijd een goede manier omdat het veel plezier oplevert.

2.     Daagt uit tot leren

Doordat gamen voor veel fun zorgt is het een goede manier om mensen iets te leren of ergens voor te activeren.

3.     Is flexibel inzetbaar

Serious games kun je op verschillende manieren toepassen. Online, maar ook in de vorm van apps. Voor elk doel is er een gewenste vorm van de game.

4.     Lagere kosten

Serious games zijn minder duur dan saaie cursussen of lesprogramma’s. Hierdoor zijn ze aantrekkelijk voor bijvoorbeeld overheid instanties.

5.     Game op maat gemaakt

Doordat de games op maat worden gemaakt kun je als bedrijf precies aangeven wat je wil bereiken. Je bent dus niet gebonden aan een standaard game.

6.     Competitie verband

Een belangrijk element van serious games is het competitie verband. Het is leuk om ergens de beste in te zijn en bijvoorbeeld je collega of buurman te verslaan.

7.     Verschillende niveaus mogelijk

Serious games kun je op elk gewesnt niveau spelen. Of dat nu is voor een MBO-leerling van een logistieke opleiding, of een geneeskunde student aan de universiteit: een serious game biedt vele kansen.

In Nederland lopen we echt voorop als het om serious games gaat. Zo is er de afgelopen jaren een groot onderzoeksproject geweest genaamd GATE dat ervoor heeft gezorgd dat Nederland aan de mondiale top van de wereld terecht is gekomen qua gametechnologie (dub.uu.nl, 2011). Ook heeft het Nederlandse bureau RANJ, gespecialiseerd in serious games, al vele prijzen gewonnen (ranj.com, 2011). Serious business dus! Enkele voorbeelden van succesvolle serious games zijn OTIB’s Pool Paradise en het GIDZ-project (Gaming in de Zorg).

De trend van serious games is al wat langer aan de gang. De term ‘serious games’ krijgt voor het eerst grote bekendheid op en door het ‘Serious Games Initiative’ in 2002 (organisatiegames.nl, geen datum). De serieuze toepassing van computerspellen was tot die tijd grotendeels beperkt tot het onderwijs. Steeds meer bedrijven zijn daarna gebruik gaan maken van serious games. Serious games blijven dus terugkomen en zijn niet maar een tijdje ‘in de mode’.

De trend op niveau kun je als volgt zien:

Minitrend: bedrijven gebruiken steeds meer serious games

Maxitrend: De drang naar op nieuwe manieren iets leren

Megatrend: ontwikkeling/educatie

Denk jij dat serious games de toekomst hebben? Denk je zelfs dat serious games meer invloed gaan krijgen in het hedendaagse lesaanbod?

Bronvermelding

Serious games uitleg, Serious gaming kans voor Nederland? (2007), Staal (M.), geraadpleegd op 25-09-2012, http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070328_serious_gaming_kans_voor_nederland

GATE-project, Hoe booming is de business van serious games, (2011), van Dongen (E.), geraadpleegd op 25-09-2012, http://www.dub.uu.nl/artikel/hoe-booming-business-serious-games.html

Prijzen RANJ, geraadpleegd op 25-09-2012, http://www.ranj.com/content/standaard/awards

Geschiedenis serious games, geraadpleegd op 25-09-2012, http://www.organisatiegames.nl/templates/mercury.asp?page_id=1480

Advertenties
Categorieën:Business
  1. Remyvankats
    18 oktober 2012 om 21:16

    De trend van games met andere functie dan puur entertainment is al een aantal jaar aan de gang. Ik denk dat het moment van doorbraak bij het grote publiek kwam rond de tijd van Brain Training op de Nintendo DS (al kwam dit later uit dan 2002). Dit spel, waarin men aangeraden werd om dagelijks puzzels op te lossen, was ook gericht op een geheel andere doelgroep dan de traditionele jongeren waar een gemiddeld schiet- of vechtspel zich op richt. Vooral mensen van middelbare leeftijd werden getrokken naar deze dagelijkse training van de hersenen. Vooral met de toevoeging van bewegingsensoren en touchscreens zijn de toepassingen voor serieuzere spellen toegenomen.

    Ook in de wetenschap zijn serious games een nuttige toevoeging. Gister nog zag ik op televisie een jongen die met behulp van een spelelement opnieuw leerde lopen in een revalidatiemachine. Door een beloningssysteem toe te voegen (pak de munten, haal het doel) wilde deze jongen meer energie steken in een anders vrij saaie aangelegenheid. Naast het leren van nieuwe vaardigheden of onderhouden van het brein, kan deze trend dus ook ingezet worden om saaie processen leuker te maken en zo het resultaat te versnellen.

    Ik denk zeker dat serious games een toekomst hebben. Het heeft genoeg voordelen ten opzichte van oude manieren of voegt genoeg toe om dingen makkelijker en leuker te maken. In hoeverre deze nu al ingezet worden in het hedendaagse lesaanbod op scholen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat in de nabije toekomst er veel applicaties hiervoor ontwikkeld zullen worden. Veel zullen schoolboeken doen kunnen verdwijnen.

  2. janseniris
    19 oktober 2012 om 15:25

    Ik denk dat serious games voor een bepaalde groep mensen zeer effectief zijn. Het is gebleken dat op middelbare scholen veel te algemeen les wordt gegeven. Sommige leerlingen hebben behoefte aan andere lesmethoden dan anderen maar hier is geen geld en ruimte voor. Om elke leerling hetzelfde soort onderwijs aan te bieden is dus helemaal niet de beste manier van effectief lesgeven. Serious gaming kan een (klein) deel van dit probleem aanpakken. Onderzoeken wijzen uit dat serious gaming de effectiviteit van het leerproces vergroot. Het is een meer individuele manier van de trend zelfontwikkeling. Serious gaming blijkt uitdagend en verhogend voor het leerproces. Ik denk dat serious games zeker een groter aandeel gaan krijgen in het onderwijs. Ik denk wel dat er nog veel onderzoek gedaan moet worden naar de effectiviteit voor bepaalde groepen leerlingen. Ik kan me voorstellen dat het namelijk niet voor elke leerling even effectief is. Het is wel een goede methode om leerlingen met verschillende dingen om te leren gaan zoals samenwerking, feedback, complexiteit. Al met al denk ik dat serious gaming een groot aandeel in de toekomst zal hebben en dat ze in ieder geval een aandeel gaan hebben in het lesaanbod. Hoe groot dit aandeel zal zijn is afwachten.

    Bronnen:

    http://www.ranj.com/nl/content/serious-gaming
    http://www.syntens.nl/Artikelen/Artikel/Serious-gaming-groeit.aspx

  3. everthu
    18 januari 2013 om 17:22

    Serious gaming heeft twee kanten. Het is een handig hulpmiddel om kinderen spelender wijs iets te leren, maar het is ook een makkelijke oplossing voor het probleem om kinderen beter te laten leren.
    Als kinderen alleen maar leren door middel van serious gaming, leren ze niet meer de discipline die ze leerden met bijvoorbeeld het woordjes stampen. School is alleen nog maar spelletjes spelen. Daarnaast is de vraag of bij serious gaming alle stof net zo effectief blijft hangen als bij het droog leren van de stof.
    Ik denk dat serious gaming kan worden ingezet bij de eerste groepen op de basisschool om bijvoorbeeld te leren over pesten of andere normen en waarden. Ik denk niet dat het goed is dat serious gaming wordt gebruikt voor het leren van de schoolvakken.
    Er zijn natuurlijk kinderen die niet kunnen omgaan met hoe wij nu dingen leren op de scholen, maar hiervoor is het speciaal onderwijs bedacht. Hier leren ze op andere manieren en dat heeft positieve resultaten.
    Serious gaming is een leuke toevoeging voor het onderwijs, maar niet voor het echte leren van vakken.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: