Home > Media > Sharing = caring

Sharing = caring

Social media, het is een term die veel mensen al helemaal de neus uit komt. Maar voor velen onder ons juist niet en moet de top nog komen. Wat nu de echte kracht van social media is, is dat je heel makkelijk heel veel mensen kan bereiken. In goede zin, maar soms ook in iets minder goede zin, zoals de bekende “Project X” feestjes.

Wat is social media

Social media is een erg ruim begrip, maar staat nog niet in de van Dale, in tegenstelling tot “whatappen”. Eigenlijk is social media een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen), maar ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media websites. Met andere woorden, social media staat voor ‘Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt’ (bron: social-media.nl). Enkele voorbeelden van social media zijn: Facebook, Hyves, YouTube, Twitter, LinkedIn, Wikipedia en ga zo maar door.

Hoe werkt social media

Bij sociale media draait desbetreffende website om de rol van de bezoeker. De bezoeker zorgt voor de inhoud van de website en niet de aanbieder van de website zelf. Een voorbeeld hiervan kan Facebook zijn. Facebook geeft nul informatie, maar laat alle leden er alles op delen. Hetzelfde geldt voor YouTube, Wikipedia en alle andere social media websites. De inhoud van de website die door de gebruikers wordt gepubliceerd wordt ook wel “User generated content” genoemd.

De websites geven vaak ook aan wat het meest interessante voor de gebruiker is. Dit gebeurt onder andere door verbanden te leggen in muzieksoorten die je bijvoorbeeld luistert op YouTube, maar ook bij bijvoorbeeld Facebook, daar krijg je de laatste updates van vrienden die je het belangrijkste vindt. Natuurlijk kan je dit ook allemaal uitzetten, maar dat terzijde. Zoals het woord social media al doet vermoeden, is het een netwerk van sociale contacten en vindt er veel interactie plaats. Sociale groepen praten over wat zij belangrijk vinden en reageren weer op elkaar.

Het wilt overigens niet zeggen dat als je in een bepaalde groep zit, jouw berichtje alleen maar een bepaalde groep bereikt. Behalve als je dit aangeeft. Enkele voorbeelden hiervan zijn de Project X feesten die menige landen nu wel bekend is. Ook kan er via YouTube heel snel een hit ontwikkelen, of via Facebook een foto vliegensvlug over heel de wereld gaan.

De kracht van social media

De kracht van social media is verschillend voor mensen als voor bedrijven, maar over het algemeen kan er gezegd worden dat mensen of bedrijven heel snel heel bekend kunnen worden. Nationaal of internationaal. Nationaal als we het hebben over bijvoorbeeld een Sparta fiets campagne via Facebook of een Project X feestje. Internationaal als we bijvoorbeeld kijken naar Kony 2012. Kony, inderdaad. Dit was even een hype, maar is waarschijnlijk nu alweer vrij erg op de achtergrond getreden en misschien al wel vergeten. Dat is ook de keerzijde van social media, maar dat later.

Natuurlijk kan je via social media snel of langzaam veel mensen bereiken, persoonlijke contacten leggen – met bekende, dan wel onbekende mensen – en jezelf op de kaart zetten. Social media is wel alleen krachtig als je nog relatief een van de eersten in desbetreffende branche inspringt. Doe je dat te laat, dan loop je met de rest mee en zal jouw campagne veel minder goed lopen. Organisaties moeten dus blijven zoeken naar de “Blue Ocean Strategy” (W. Chan Kim and Renée Mauborgne, 2005). Voor individuen is het vaak een ander verhaal, die hoeven zich niet te profileren en te zorgen dat ze zichzelf heel erg promoten. Behalve als je bijvoorbeeld willen doorbreken met zingen en er een liedje van jou heel snel wordt verspreid.

Naast deze punten is social media eigenlijk altijd actueel. Er zijn altijd wel mensen actief die ergens als eerste bij zijn en het meteen posten of updaten op social media. Denk bijvoorbeeld aan rampen, maar ook als er iets gebeurd in de stad of het dorp waar je woont. Ook is de inhoud op social media meestal objectief, vele mensen hebben een opinie en willen deze laten horen en door de objectiviteit komt social media vaak hoog in zoekmachines.

De mindere kanten van het media

Mensen en bedrijven kunnen alles over elkaar zeggen, terwijl dat in wezen helemaal niet zo hoeft te zijn. Zo kan ik bijvoorbeeld Campina melk niet te drinken vinden, maar iemand anders zweert erbij. Iedereen heeft een mening en dat kan voor zowel positieve als negatieve publiciteit zorgen. Ook al zeggen ze dat elke publiciteit publiciteit is, wil je sommige toch beter niet hebben als bedrijf of persoon zijnde. Vooral bedrijven zorgen ervoor dat er een soort van gedragscode moet zijn, bij met name de medewerkers.

Social media is ook helemaal niet zo betrouwbaar en objectief als wel eens wordt gedacht. Zo kunnen en geruchten en andere dingen de wereld in gebracht worden die maar deels of helemaal niet kloppen.

Trends en levenscyclus

Dat social media een trend is, daar mogen we niet over twijfelen. Bijna iedereen is er mee bezig en je kunt het internet niet meer op zonder op social media te komen, of er mee in aanraking te komen. Iedereen zit op social media, van kinderen die even een YouTube filmpje op willen zoeken, tot jongeren op Facebook, tot zakelui op LinkedIn en ouderen op nuJIJ.nl. In welke levenscyclus het zit is erg moeilijk te zeggen. Misschien is het al wel op zijn retour, maar eerlijk gezegd denk ik dat het alleen nog maar meer wordt.

Trends

Social media is een trend op consument niveau. De overkoepelende trends kunnen onder andere technologisering en individualisme of collectivisme zijn. Als zou je er theoretisch heel veel maatschappelijke trends overheen kunnen hangen. De minitrends zijn alle losse social media, zoals Facebook, Twitter, YouTube en alle anderen.

Oja! Vergeet vooral niet te sharen ;).
Sharing = caring

Meer lezen:

Marketingfacts.nl http://www.marketingfacts.nl/berichten/20101018_de_kracht_van_social_media_marketing_integratie_in_functie_van_men

De jaap:
http://wetenschap.dejaap.nl/2012/01/30/de-echte-kracht-van-social-media-wordt-meestal-vergeten/

Trouw:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/3321304/2012/09/24/Project-X-is-voor-dorpen-juist-een-mooie-pr-kans.dhtml

“Blue Ocean Strategy” (W. Chan Kim and Renée Mauborgne, 2005)

Dutch Comboys:

http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia

Social-media.nl Gemaakt door Kaz Paul

Advertenties
Categorieën:Media
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: