Home > Lifestyle > Het “nieuwe” shoppen

Het “nieuwe” shoppen

Sinds internet veel toegankelijker is geworden zien steeds meer mensen in dat het ook wel heel erg makkelijk is om online te shoppen. Het is niet erg moeilijk en het kan dus bijna overal. Een reden hiervoor is dat mensen het steeds drukker hebben met bijvoorbeeld hobby’s en werk. Een trend is dus om online te gaan shoppen. Het aanbod van producten op internet is zeer groot en met het grootste gemak kan je nu allerlei leuke dingen importeren uit verre landen.

 

Voordelen
Online winkelen is vaak goedkoper en soms heb je speciale aanbiedingen die alleen in de online shop gelden. Een reden waarom het online soms goedkoper is omdat een internetwinkel minder kosten heeft dan een gewone winkel kunnen de prijzen daarop doorberekend worden. Er is  namelijk geen pand of personeel wat betaald moet worden. Hierdoor kunnen webwinkels hun prijzen laag houden en is online winkelen in de meeste gevallen dus voordeliger.

Een ander voordeel van het online shoppen is dat je op de website vaak prijzen tussen producten kunt vergelijken. Je kunt op internet beter prijzen vergelijken dan bij normale winkels. Het is niet handig om meerdere winkels in te moeten gaan om te kijken waar het product het goedkoopst is. Bij het online winkelen weet je binnen een paar klikken waar jouw product het goedkoopst is.

Uitleg van het product. In een winkel sta je vaak naar een product te kijken zonder eigenlijk te weten wat het precies doet of wat de extra’s zijn. Je moet dan een bediende erbij roepen om antwoord op je vragen te krijgen. In de webwinkel staat bij het product uitgelegd wat het doet, wat het is en waarvoor het gebruikt wordt.

 

Nadelen
Een groot nadeel van het internetshoppen is dat je niet precies weet wat je koopt. Zo ziet het product er op een foto altijd mooier uit, en als je kledingsstukken bestelt weet je niet precies of het lekker zit en of goed past.

Vaak komen er ook nog hoge verzendkosten bij het online shoppen. Zeker als je alleen maar iets kleins koopt betaal je in verhouding veel verzendkosten. Als je toch iets online wilt kopen, bestel dan meerdere dingen of maak bijvoorbeeld een voorraad voor jezelf. Zo maak je in één keer een grote bestelling en betaal je maar één keer de verzendkosten, in plaats van meerdere keren.

Een andere reden waarvoor steeds meer mensen het zat zijn om naar een winkel te gaan is de drukte. Er zijn echter wel verschillende apps te zien die aangeven hoe druk het is in Amsterdam. Zo kun je dus gaan winkelen als het jou uitkomt en het niet zo druk is (klik).

 

 

Conclusie
Als je kijkt naar de micro trend dan zie je dat online shoppen overal wordt aangeboden. Bijna elke grote winkel keten beschikt over een online shop en het is tegenwoordig voor iedereen toegankelijk.

De maxitrend richt zich op de consument. De consument wil snel gemakkelijk en veilig van alles kopen op het internet. Online shoppen helpt hieraan mee en maakt het voor de consument mogelijk om thuis met een paar klikken van alles te kopen.

De megatrend richt zich op de maatschappij. De maatschappij speelt steeds meer in op het online shoppen. Het wordt ook steeds normaler om maar even je producten via het internet te bestellen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zullen de fysieke winkels ooit gaan verdwijnen?
Ik denk het niet.. want het blijft natuurlijk ook erg gezellig om een praatje te maken met de verkoper en je kledingsstuk te passen voordat je het koopt!

 

 

 

 

Bronvermelding

– leerwiki online shoppen, bekeken op 22 september 2012
http://www.leerwiki.nl/Voor_en_nadelen_van_online_winkelen

– blogspot voor shoppen, bekeken op 22 september 2012
http://toetrees.blogspot.nl/2009/07/trend-online-shoppen-zet-zich-verder.html

– “the crowd” app, bekeken op 22 september 2012
http://www.avoidtheshoppingcrowds.com/

– frankwatching, bekeken op 22 september 2012
http://www.frankwatching.com/archive/2012/06/27/cijfers-trends-en-ontwikkelingen-in-de-online-fashion-branche/

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. stephaniecmd
    6 oktober 2012 om 14:19

    Ik denk dat de fysieke winkels nooit zullen gaan verdwijnen. Veel mensen houden ervan op lekker te gaan shoppen met vrienden of familie en om het te kunnen passen. Als je de voordelen en nadelen, zoals hierboven omschreven, bekijkt, denk ik dat doormiddel van de technologie de online en offline winkels elkaar alleen maar kunnen versterken later. Via internet heb je speciale aanbiedingen, is het goedkoper, kan je prijzen vergelijken, uitleg van je product en heb je geen last van de drukte. Maar via de winkel kan je het voelen en vasthouden/aanpassen en met vakmensen erover praten. Deze twee laatste punten die ik benoem zijn erg belangrijk voor de klanten. Als ze later in de toekomst ervoor kunnen zorgen dat deze twee positieve punten uit de winkel kunnen samenvoegen met de online winkels, kan deze trend nog wel heel lang doorgaan. De offline en online winkels gaan elkaar versterken door bijvoorbeeld een applicatie te ontwikkelen, waarbij je eerst in de winkel kan gaan passen en met vakmensen erover kan praten en dat je dat via die App de kleding (eventueel in kleuren en maten die niet in de winkel zijn) kan bestellen en de volgende dag in huis hebt. Zo voorkom je de druktes en lange rijen, maar heb je wel de voordelen van goedkopere producten, groter assortiment, uitleg van het product en het overleggen met vakmensen.

  2. kazpaul
    18 oktober 2012 om 13:44

    Online winkelen heeft wel degelijk de toekomst naar mijn idee. Maar zoals in voorgaande reactie al werd verteld is dat het waarschijnlijk de fysieke winkel gaat versterken. Even een dagje winkelen met vrienden of vriendinnen doe je niet online. Mensen blijven dus op zoek naar een ervaring en beleving. Daarnaast zie je natuurlijk wel de trend dat mensen vaker eenvoudige dingen online gaan kopen, zoals DVD’s, CD’s, boodschappen, elektronica en noem zo maar op. Reizen worden ook steeds vaker online gekocht, maar toch blijkt het uit onderzoek van de consumentenbond dat er nog steeds een aanzienlijk deel van de mensen naar een fysiek reisbureau gaat. Dat moet ook wel, want waarom zien we er nog steeds zo veel in het straatbeeld? Los daarvan zie je ook vaak dat er mensen eerst in de winkel iets testen en vervolgens het product niet kopen, maar even online op gaan zoeken of ze het voor minder kunnen kopen. Webwinkels kunnen de prijzen aanzienlijk lager houden, vanwege het feit dat ze geen winkelruimte en extra personeel nodig hebben. De enige kosten die ze dan nog hebben zijn de opslagruimte, iemand die orders pikt en eventuele verzendkosten. Online winkelen heeft daarom wel zeker de toekomst, maar zal naar mijn idee de fysieke winkel nooit uit het straatbeeld halen. Maar goed, misschien is het over 100 jaar wel geheel anders.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: