Home > Lifestyle > “SEMBRA UNE VESPA!”

“SEMBRA UNE VESPA!”

STEPHANIE PIET                        21-09-2012

“SEMBRA UNE VESPA!”

 “Het is een moderne mythe, een fashion statement, een persoonlijke uitdrukking. Het is een levensstijl geworden.” Deze woorden staan voor de scooter Vespa. Deze scooters zijn over de hele wereld een trend. In Nederland zijn ze ook heel veel zichtbaar. De meeste Vespa’s zie je in Amsterdam. Voor jongeren en ouderen is de Vespa een “way of life” geworden. Maar hoe kan het, dat deze scooters zo’n trend zijn en zelfs een levensstijl zijn geworden?

Vespa is al meer dan 60 jaar oud. In de Italiaanse fabriek Piaggio is de scooter bedacht. De eerste scooter had de naam MP5 (Moto Piaggio 5), maar was nog niet de scooter die het moest zijn. Na technische verbeteringen, een beter design en een ander model is de Vespa ontstaan. De zoon van Enrico Piaggio riep toen hij op de scooter zat: “Sembra une vespa!” wat Italiaans is voor: “Het is net een wesp”. Het brommende geluid van de scooter, zorgde ervoor dat er in 1946 een nieuw merk was ontstaan, genaamd Vespa.

Bij de Vespa gaat het allereerst om de stijl, de luxe, de smaak en het comfort. Al deze elementen kloppen bij deze scooter, waardoor de gebruikers van de scooter een bepaalde status krijgen. Er wordt vaak door gebruikers gezegd: “Je hebt mensen die op scooters rijden en je hebt mensen die op een Vespa rijden”. Hierdoor zijn er volgers, die deze status ook graag willen hebben, waardoor er een maxitrend ontstaat.

Ten tweede rijden ze veel in de steden, zoals Amsterdam. De reden hiervoor is, dat de benzineprijs vergeleken met een auto veel minder is. Ook kun je je gemakkelijk door een drukke stad verplaatsen en is een parkeerplaats gratis. Deze positieve punten zorgen ervoor dat de scooter een trend is in grote steden. Het fenomeen scooters past in de megatrend lifestyle. Zoals gezegd is het rijden om een scooter een status gevoelige manier van voortbewegen. Je valt op en beweegt je soepel in het verkeer. De aanschaf is voor jongeren duur, namelijk rond de €2500-€3000 euro en past in de stroom van het aanschaffen van dure mobieltjes en kleding.

Willem Holleeder heeft de Vespa nog populairder gemaakt. Deze topcrimineel reed door Amsterdam met zijn zwarte Vespa met scherm. Doordat dit veel zichtbaar was in de media, werd het “Holleeder-scherm” een feit. Hierdoor kwam de Vespa nog meer in beeld en dit zorgde voor een doorzetting van de trend.

De verkoopcijfers van de Vespa stijgen nog steeds. Mensen blijven deze populaire scooters kopen. Als je naar de website gaat van Vespa, kijk je je ogen uit. Je hebt zoveel verschillende scooters: je kunt zelfs je eigen scooter ontwerpen en je hebt zelfs een hele merchandise. Je kunt je lifestyle aanpassen op het merk Vespa. Je kunt er niet alleen op rijden, maar je hebt vesten, truien, T-shirt enzovoort. Het gaat hierbij niet alleen om de scooters, maar het hele gevoel en de sfeer die je krijg bij de scooters.

Maar blijft de Vespa de komende jaren een stijgende lijn houden? Zijn de mensen niet toe aan iets anders? Een nieuwe trend op het gebied van scooters?

Bronnen:

Auto en Vervoer (2008), Het succes van Vespa, geraadpleegd op: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/tweewieler/23209-het-succes-van-vespa.html

Vespa Kopen (2011), Vespa, de meest populaire scooter!, geraadpleegd op: http://vespakopen.com/2011/08/24/vespa-de-meest-populaire-scooter/

Vespatrips (2012), Discover de most beautiful and picturesk places in flanders on a Vespa!, geraadpleegd op: http://www.vespatrips.be/

Zakelijk nieuws (2010), Bromfiets populair bij volwassenen, geraadpleegd op: http://www.z24.nl/economie/nederland/artikel_115660.z24/Bromfiets_populair_bij_volwassenen.html

Vespa website Nederland, geraadpleegd op: http://www.nl.vespa.com/

Blog:

Nienke (2010), Goede conceptlancering, verkregen van: http://damyn.wordpress.com/category/nienke/

Paul Vughts (2007), Iedereen op Vespa door Holleeder, verkregen van: http://www.ondergrond.tv/de_ondergrond/2007/09/iedereen-op-ves.html

Reda Aitihda (2007), Holleeder is big business aan het worden, verkregen van:

http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/article1374333.ece

Renee van der Heide (2011), Spraakmakende conceptlancering: Vespa, verkregen van: http://trendweblogje.blogspot.nl/2011/03/spraakmakende-conceptlancering-vespa.html

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. Thijs Buijs
    17 oktober 2012 om 14:17

    De verkeersprobleem in de grote steden worden steeds groter. De parkeertarieven worden duurder, zeker in Amsterdam en de files en de chaos op de wegen steeds erger. Hierdoor kiezen veel mensen voor een gemakkelijkere en snelle manier van verplaatsing. De fiets of juist in dit geval de Vespa bieden hier een mooie oplossing voor. Daarom denk ik dat deze hype nog wel een tijdje zal blijven voortduren, maar het zal ook ongetwijfeld minder worden in populariteit. Nu bijna iedereen de scooter heeft is het niet eigenlijk al niet meer zo bijzonder en zal er inderdaad een nieuwe manier van transportatie worden gezocht, juist omdat de mensen toe zijn aan iets anders.
    Misschien kan de elektrische fiets wel een nieuwe trend worden in de steden. Toch is er weinig concurrentie op de markt die een tegentrend kan bieden aan de Vespa. Vespa is nu een gehele levensstijl die mensen waarschijnlijk niet snel zullen inruilen voor iets anders. Toch vraag ik dan af, welk belang is er nu groter? De voordelen van de Vespa? Of juist het imago en status die hiermee behaald kan worden?

  2. janseniris
    18 oktober 2012 om 13:26

    Vespa is een sterk gevestigd merk. Ik denk dus ook dat de Vespa voorlopig nog niet zal verdwijnen. Maar met de snelle technologische ontwikkelingen zal het ongetwijfeld zo zijn dat er over een tijd een ander vervoersmiddel komt. De trend rondom de Vespa bestaat al bijna 60 jaar. Dit is niet gering en daarom zal de Vespa denk ik altijd een bepaalde soort status houden. Het merk Vespa speelt goed in op hun doelgroep. Ze houden vooral de trends en het gedrag van jongeren goed in de gaten en zorgen voor constante vernieuwing en productontwikkeling. Hun doelgroep verschuift constant omdat de jongeren hun interesse verliezen zodra ze 18 worden. Toch blijft de Vespa redelijk betaalbaar, praktisch en mooi. Je kan er makkelijk mee door de stad rijden en hem overal parkeren en dat maakt het nou eenmaal een handig vervoersmiddel.
    Er zijn natuurlijk wel steeds meer concurrenten. Veel concurrenten proberen het succes van Vespa te evenaren door hun strategie te kopiëren.
    Omdat Vespa met hun strategie constant inspeelt op de merkbeleving van de consument en de behoeften van hun doelgroep zal het merk het voorlopig nog wel even redden maar eeuwig zal het waarschijnlijk niet duren.
    Ik denk dus dat de Vespa een goed merk is wat behoort tot de levensstijl van een bepaalde groep mensen maar dat deze levensstijl bij een groot deel van deze groep nog kan veranderen omdat er uiteindelijk nieuwe, betere, snellere en hippere vervoersmiddelen komen.

    Bronnen:

    http://auto-en-vervoer.infonu.nl/tweewieler/23209-het-succes-van-vespa.html
    http://marketingcampuz.nl/LinkClick.aspx?fileticket=b5tZUmpS1%2BI%3D&tabid=2882&language=nl-NL

  3. 1 november 2012 om 17:59

    Mijn verwachting is niet dat de Vespa’s gaan verdwijnen uit het stadsbeeld. In een grote stad als Amsterdam is een superhandig vervoersmiddel. Door de drukke wegen en dure parkeren is met de auto reizen geen optie. Voor veel mensen is een Vespa dus een redelijk alternatief. Maar ik denk niet dat verkoopcijfers komende jaren heel erg gaan toenemen. Ik merk om mij heen al dat er een steeds grotere afkeer komt tegen Vespa. Er zijn zoveel mensen die op een Vespa rijden dat het niet bijzonder meer is. Er zijn er gewoon te veel.

    Ik zie ook steeds meer oudere brommers terug komen op de markt. Deze oldtimers zjin relatief goedkoop en hebben dezelfde retro look als de Vespa. Het grote verschil zit hem in de prijs +- 1000 euro. Als je met zo’n oude brommer rijdt ben je verzekert dat er niemand is die precies zo’n zelfde is. Deze brommers zijn in der loop der jaren zoveel veranderd door kapotte onderdelen dat elke brommer/scooter uniek is. Voor deze brommers kan je ook een oldtimer verzekering aanvragen waardoor je bijna voor niets een jaar kan rijden om unieke voertuig. Als je zo’n brommer koopt moet je wel houden van klussen. Want er is regelmatig wat mis met deze voertuigen!

  4. deniseannahauser
    25 januari 2013 om 13:35

    Ik denk dat het merk Vespa zichzelf al zo goed op de kaart heeft gezet dat zij er zelf wel voor zorgen dat deze trend niet zo snel over waait. Doordat de Vespa al 60 jaar bestaat is voor mij wel duidlijk dat dit merk groot zal blijven. Zij zullen er in de toekomst vast wel weer een leuke draai aan geven om het merk populair te houden. Het is een “way of life”. Ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met het merk Apple. Er zijn veel mensen die een Vespa komen om zich te onderscheiden. Dit kan met een vespa goed, omdat een vespa veel geld kost. Ook is het mogelijk om je Vespa naar je persoonlijke smaak aan te passen. Het is natuurlijk niet alleen de vespa wat de trend veroorzaakt. Het gaat erom dat mensen mobiel willen zijn in de stad, dit doordat het heel druk is in de stad en er steeds minder parkeer gelegenheid is.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: