Home > Media > Media macht

Media macht

Jorne Kats – 21 September 2012

De partij van de arbeid was afgeschreven, doordat theedrinker ‘Job Cohen’ veel negatief in het nieuws verscheen. Hierdoor verloor de PVDA steeds meer zetels en moesten ze opzoek gaan naar een oplossing, er werd een nieuwe lijsttrekker gekozen en deze viel in het begin niet echt op.

Tijdens het debat tussen de grote partijen waar om wonderlijke redenen ook de PVDA was uitgenodigd, kreeg lijsttrekker Diederik Samson een kans om zich voor te stellen. Hij nam deze en wist met goede rake uitspraken en door felle en duidelijke taalgebruik goed over te komen op televisie. Hier smulden de kranten en de showwereld van. De volgende dag kwam het gebeuren met grote koppen in de krant en werd gesuggereerd dat het de verkiezingsperiode zal gaan om Rutte tegen Samson. Onderwerpen als wie Samson is, waar hij woont, waar hij boodschappen doet en of hij toevallig ook veel gebruik maakt van het openbaar vervoer deden de ronde. Hij werd uit het niets een veel besproken persoon die ook vaak werd uitgenodigd tijdens televisie uitzendingen. Volgens peilingen zou de verkiezingsstrijd gaan tussen de PVDA en VVD. Waarbij de media suggereerde dat iedereen in Nederland op Samson zou gaan stemmen, de rechtse kiezers in Nederland wilde dit voorkomen en stemden massaal op de VVD. De media heeft gecreëerd dat de verkiezingsstrijd ging tussen de VVD en PVDA.

Het bovengenoemde is een voorbeeld wat goed weergeeft wat de macht is van de media in Nederland. Er wordt een beeld geschetst waarbij er via Twitter of Facebook wordt bepaald wat de trendy onderwerpen zijn. Dit is dus totaal niet het geval; want social media versterkt juist de kracht van de media. Doordat mensen via Twitter en Facebook praten over tv-programma’s en onderwerpen in het nieuws denken mensen dat dit ook echt een trendy topic is.

Deze voorbeelden zijn gericht op Nederland. Ook in ons land moet er goed gekeken worden dat deze macht niet verkeerd wordt gebruikt. Kort gezegd is de macht van de media zo sterk geworden dat het zich in de positie bevindt om ons informatie mee te delen die niet strookt met de werkelijkheid.

Bij andere landen is de relatie tussen de media ook niet helemaal helemaal zuiver. Media bazen denken alleen maar aan het grote geld. In bijvoorbeeld Engeland waren er meerdere keren overleg tussen de beleidsvoerders van het land en de grootste zender van Engeland. Ook een bekend voorbeeld is het opwarmen van de aarde en Al Gore. Via een documentaire laat hij zien hoe het er in de wereld aan toe gaat en dat de opwarming van de aarde een gevaarlijke ontwikkeling is. Hier tegenover was het de media die deze wetenschappelijke artikelen in twijfel trok. Journalisten, die geen wetenschappelijke opleiding hadden gekregen, ontkenden het bestaan van de opwarming van de aarde. Ze trokken wetenschappelijke artikelen, gebaseerd op experimenten, in twijfel en lieten hun persoonlijke mening veelal gelden. Dit werd door de regering natuurlijk flink gesteund want er zou maar eens onrust kunnen ontstaan in het vredelievende Amerika.

Wat mij betreft is dit een trend omdat dit langzaam is gegroeid. Kinderen besteden nu meer aandacht aan de media dan dat ze dat vroeger deden. Dit gaat niet zo snel veranderen. De levenscyclus van deze trend bevind zich in het midden, het is nog steeds aan het groeien en is diep geworteld in de maatschappij.

De vierde macht, namelijk de media, moet goed in de gaten worden gehouden. Heeft de media bewust ervoor gekozen om Diederik Samson binnen een korte periode ontzettend populair te maken?

Links:

http://plazilla.com/het-gevaar-van-de-vierde-macht

http://www.fleetproject.be/nl/trends/beleid/buzzwords/hoeder-van-de-vierde-macht/

Advertenties
Categorieën:Media
  1. 26 september 2012 om 12:53

    Zoals je ziet heeft het wel zeker geholpen voor Diederik SamsoM. Hij is er door zijn goede media optredens vast en zeker in geslaagd om tot de 2e partij van Nederland te worden. Wat mij betreft is dit dus voor de politici zeker ook een trend omdat het voor de politici steeds populairder wordt om aan te schuiven in allerlei programma’s.
    Kinderen besteden nu meer aandacht aan de media dan dat ze dat vroeger deden. Dit gaat niet zo snel veranderen. De levenscyclus van deze trend bevind zich in het midden, het is nog steeds aan het groeien en is diep geworteld in de maatschappij.

    Tijdens het debat tussen de grote partijen waar ook de PVDA was uitgenodigd, kreeg lijsttrekker Diederik Samson een kans om zich voor te stellen. Hij nam deze en wist met goede rake uitspraken en door felle en duidelijke taalgebruik goed over te komen op televisie. Door zijn goede optredens heeft hij dus zeker veel stemmen kunnen winnen.

    Volgens peilingen zou de verkiezingsstrijd gaan tussen de PVDA en VVD. Waarbij de media suggereerde dat iedereen in Nederland op Samsom zou gaan stemmen, de rechtse kiezers in Nederland wilde dit voorkomen en stemden massaal op de VVD. De media heeft gecreëerd dat de verkiezingsstrijd ging tussen de VVD en PVDA. Het werd dus ook als het ware een trend om of VVD of Pvda te stemmen. Ben benieuwd of dat tijdens toekomstige verkiezingen weer het geval is.

  2. Thijs Buijs
    17 oktober 2012 om 14:01

    Ik denk dat de media inderdaad een grote rol speelt en de perceptie van de kijker bij kan stellen. Alles wat gezegd of gedaan wordt kan onder een vergrootglas worden gelegd. Toch denk ik dat het in het geval van Samson nog altijd over de inhoudt gaat en niet door het feit dat hij met het openbaar vervoer reist waardoor hij zo populair kon worden.

    Er zijn verschillende soorten media met zo ook hun verschillende niveaus. Zo zal de telegraaf het nieuws heel anders brengen dan een NRC, maar nieuws zal altijd berust zijn op de feiten, daarvoor is het immers bedoeld. Dat Samson en Rutte veel in het nieuws waren hebben ze deels aan zichzelf te danken, en inderdaad ook deels aan de media die hier groots aandacht aan besteden. Maar aan de inhoudt is niets veranderd, en dit hebben de kiezers later in de stemhokjes ook laten zien. Nieuws verspreidt zich nu eenmaal snel, zeker door bijvoorbeeld mediums als Twitter en Facebook. Niet alles is even betrouwbaar, maar mensen kunnen nu hun eigen nieuwsredactie vormen waardoor het nieuws veel meer objectief zal zijn. Media speelt een grote rol in of iets grote media-aandacht krijgt of juist niet, maar wij als mensen zijn nog altijd de gene die hier op kunnen inspelen door onze eigen media op de social media.

  3. Remyvankats
    18 oktober 2012 om 21:41

    “Think for yourself, question authority”. Een gevleugelde uitspraak van Timothy Leary, beroemd gemaakt door meerdere muzikanten. Ook hier is deze (deels) weer van toepassing. Was het vroeger al een klein wonder als een partij meer dan 3 zetels verschoof bij nieuwe verkiezingen, tegenwoordig slingeren ze constant op en neer.

    Een groot euvel hierbij is denk ik de peilingen die praktisch het hele jaar rond gehouden worden. Ook nu, net NA de verkiezingen kun je in de krant lezen: ‘als er nu verkiezingen waren geweest, zou de VVD nog 2 zetels erbij hebben gehad’. Wat een onzin! Peilingen moeten hooguit 1 of 2 weken voor de verkiezingen worden gehouden en kunnen de rest achterwege worden gelaten. Het gevaar van het behouden van dit systeem is namelijk dat deze peilingen gaan zorgen voor een self fulfilling prophecy. Zegt Maurice de Hond dat de PvdA aan de winnende hand is, dan stemt daar ook een hele groep mensen meer op OMDAT ze aan de winnende hand zijn. Dit zagen we de laatste weken gebeuren door het verval van de SP en de winst van de arbeiderspartij. Ook de debatten hebben hier natuurlijk een grote invloed in gehad. Lijsttrekkers geven zelf al aan dat er simpelweg teveel mediamomenten zijn, maar kunnen niet achterblijven als hun collega wel bij NOVA zit en zij niet. Iedereen probeert dus evenveel publiciteit te genereren, waardoor ze de weken vooraf niet van de televisie te slaan zijn.

    Ik denk niet dat er opzet in het spel is wat betreft het populair maken van Samson. Hij heeft het goed gespeeld, maar zijn winst is dus ook te verklaren aan de oorzaken die ik hiervoor genoemd heb.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: