Home > Lifestyle > 50,- euro voor een date? wie bied?

50,- euro voor een date? wie bied?

Na het lezen van een stuk in de krant over Date4Cash was ik zo verbaasd dat ik de trend binnen dating wel moest onderzoeken. Het concept van Date4Cash is namelijk in mijn ogen te gek voor woorden. Mannen en vrouwen bieden zichzelf te koop aan voor een afspraakje. De hoogste bieder gaat er met de prijs (date) vandoor.  Waar gaat dit heen met de wereld? Zijn datingsites nu veranderd in een marktplaats voor afspraakjes? En hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Datingsites schieten als paddenstoelen uit de grond en het einde is voorlopig nog niet in zicht. De websites worden gerund door grote bedrijven met vaak tientallen medewerkers. Om bestaande klanten te houden en om nieuwe klanten te trekken, zullen datingsites hun diensten steeds verder gaan uitbreiden. Ze zullen zich specialiseren, interactiever worden en onderlinge concurrentie zal groter worden. Mobiliteit zal zich ook verder uit strekken, zodat men overal wanneer zei wil een kijkje kan nemen op de datingsite.

Gebruikers zien door de bomen het bos niet meer. Datingsites worden groter en groter. Een perfecte partner vinden op een grote datingsite met meer dan 250.000 actieve leden is niet makkelijk. Een oplossing voor de concurrent was dan ook om een kleinere datingsite te gebruiken die zich richt op één speciale groep. Op zo’n niche datingsite vind je bijvoorbeeld alleen singles uit een bepaalde leeftijdsgroep, opleidingsniveau of met een bepaalde achtergrond.

Als we alleen al kijken naar de Amerikaanse datingmarkt, met meer dan 1.500 actieve sites en 40 miljoen gebruikers, zien we dat business booming is. Behalve trends die zich afspelen binnen de datingtrend zoals: location based dating, mobile daten ‘on the go’, niche datingsites en dating via social media moeten we vooral kijken naar de trend die dit allemaal mogelijk maakt.

De bigger picture in dit geval is digitalisering. Iedereen zit elke dag bijna wel achter een computer om zijn mail te checken, te browsen of te shoppen. De maxitrend van online winkelen is inmiddels uitgegroeid tot een ware consumenten trend. Deze trend laat mensen makkelijk, thuis achter een beeldscherm producten bestellen. Naar mijn mening heeft deze trend grote invloed op de dating trend en heeft deze zich misschien zelfs mede mogelijk gemaakt tot wat het nu is. Datingsites worden nu namelijk op maat gemaakt. Een date ‘bestellen’ kan nu makkelijk thuis achter de computer wanneer jij het wilt. Eigenlijk hetzelfde principe als het bestellen van een product in een online winkel. Je leest van te voren een review van het product, vergelijkt het met andere producten en bestelt hem zodat je hem binnenkort in huis hebt. Misschien is dit voor sommige wat ver gezocht maar als je er goed over nadenkt wel de logische achterliggende trend. Het profiel dat je aanmaakt op een datingsite laat een geromantiseerd beeld van jezelf zien. Je wilt er op dit profiel beter uitzien dan dat je werkelijk bent, zodat je wordt uitgekozen voor een afspraakje. Je verkoopt jezelf als het ware.

Neem als voorbeeld Date4Cash. Zodra ik een lekker ding zie, doe ik een bod in de hoop dat ik straks met haar op een date kan gaan. Het veilingaspect is toegevoegd aan de ‘datingshops’. Een logische stap voor de consument/datingsite gebruiker. Misschien kun je zelfs zeggen dat wij ons als personen meer als producten gaan gedragen dankzij online shops en datingsites. Of ik dit nu als iets positiefs of negatiefs moet zien laat ik aan jouw over. Het gemak van online datingsites wint het tegenover de traditionele manier van dating. Snel iets zoeken en ‘bestellen’ zit ondertussen al goed geworteld in onze maatschappij. Digitalisering heeft online shopping groot gemaakt, waardoor datingsites veranderen in persoonlijke afspraakjes op maat. Consument wordt product en veranderd daarna weer in consument om vervolgens weer in product te veranderen. Een digitale dating cyclus op maat voor de moderne mens, die op zijn beurt weer behoefte heeft product te zijn. Ja, we leven in een bizarre tijd.

Mijn vraag aan jouw: Vind je mijn theorie te ver gaan of eigenlijk wel logisch?

Literatuurlijst:

http://www.dutchcowboys.nl/online/24680
http://www.dutchcowboys.nl/online/24622
http://www.nytimes.com/2010/07/04/fashion/04date.html?adxnnl=1&_moc.semityn.www=&pagewanted=all&adxnnlx=1348229853-X+u9BnATEAvjYpyps5kgqg
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120201_trends_in_affiliate_datingland
http://www.date4cash.com
krantartikel *
http://www.youtube.com/watch?v=X3HgI5D2cDA

Advertenties
  1. nikkivanoutheusden
    20 oktober 2012 om 13:22

    Eigenlijk vind ik persoonlijk je theorie te ver gaan omdat ik er niet bij kan met mijn hoofd dat het daadwerkelijk tegenwoordig zo werkt in de maatschappij. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt!

    Ik denk dat het alleen soms daarmee het probleem van singels niet gaat oplossen. Ik denk juist doordat we tegenwoordig zoveel keus in alles hebben, en alles tegenwoordig op maat gemaakt kan worden. We gaan streven naar een perfectie ook binnen het daten die er eigenlijk niet is. Ik denk dat niets straks meer goed genoeg is. En mensen altijd meer en beter willen juist door het grote aanbod in keuze wat ook aanwezig is binnen die datingsites.

    Dat je kan bieden op een date vind ik al helemaal bijzonder, een logisch gevolg maar wel bijzonder. Alleen als het idee dat je door middel van geld dus je date scoort het lijkt bijna wel een escort service de hoogste bieder wint. Het maakt niet uit of die gene het beste bij je past maar het gaat erom dat hij of zij het meeste voor je over heeft. Een hele rare bijzondere ontwikkeling naar mijn mening waar ik niet graag onderdeel van zou zijn!

  2. deniseannahauser
    25 januari 2013 om 13:49

    Ik geloof nooit zo in al die dating sites en andere mogelijkheden om geforceerd op zoek te gaan naar een relatie en al helemaal niet als er geld bij komt kijken. We zijn zo verwikkeld in een wereld waar geld, status, imago en omgeving zo belangrijk is geworden dat we het niet meer kunnen onderscheiden van pure emotie. Wij maken op deze manier van onszelf een soort van product die we moeten verkopen. Ik geloof niet dat dit een goede basis is om een relatie te beginnen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: