Home > Lifestyle > Hoeveel weegt een hipster?

Hoeveel weegt een hipster?

Door: Sydney Groot

Juist, een instagram. Met de komst van Instagram is de retro look weer volop aanwezig, mensen posten foto’s van hun ervaringen doen er zo’n prachtig effect over en dumpen het op facebook om zo zoveel mogelijk likes te bemachtigen. Waar komt dit vandaan dat het retro effect zo ongelofelijk hip is de afgelopen jaren?

Door de opkomende digitalisering is het zo ongelofelijk makkelijk geworden om foto’s te maken en op je computer te zetten, echter het bewerken hiervan is nog een kunstje, daarom heeft instagram een paar standaard instellingen gemaakt om het juiste effect aan de foto te geven, het word je hierdoor heerlijk makkelijk gemaakt om een foto de juiste sfeer te geven.

Kleuren kunnen een bepaalde sfeer geven, is het in een koude omgeving zullen al snel blauwe kleuren dit aantonen, een warme omgeving is daarentegen meer rood getint. In dit koude kikkerlandje vinden we het te gek dat je foto’s zo kan manipuleren dat het zomer lijkt terwijl de waarheid echter is dat er maar 1 week zon is per jaar.

Dit retro dingetje uit zich ook in kleding, nog nooit is de retro kleding zo populair geweest als nu, als je in Amsterdam loopt ruik je de jaren 60 zodra zo’n hipstertje je passeert. Hoog opgetrokken spijkerbroeken, legerjassen, gekke haarbandjes etcetera. Behoorlijk retro if you ask me…

Ook in typografie is deze trend te herkennen, sierlijke lettertypes, grauwe kleurtjes, of eigenlijk rauwe kleurtjes! het is niet meer zo supernetjes het moet textuur bevatten. Iets ouds is namelijk unieker dan iets nieuws, ook al fake je het heb je toch het gevoel dat het uniek is en dat is de hele essentie van deze trend. In een wereld waar massaproductie de voorhand heeft is het moeilijk om je nog te onderscheiden. ‘’Wat voor telefoon heb jij? ow Iphone, te gek ik namelijk ook!’’ Maar als je een hoesje om dat apparaatje hebt is het al een stuk unieker, of tenminste dat denk je…

Die retro trend is ook weer te vinden in de hoesjes van de Iphone, je denkt ‘holy shit’ heb je nog een cassettebandje?! wat moet je daar nou weer mee?… blijkt het een iphone te zijn gestopt in een hoesje met een cassettebandje als afbeelding…

De retro trend heeft er ook mee te maken dat mensen hunkeren naar de tijd dat het leven langzamer ging en simpeler was, nu is men volop bezig met technologie en vooruitgang en dat maakt het leven een stuk complexer. Het retro gevoel brengt veel positieve gevoelens bij mensen te boven ook bij mensen die de jaren 60 en 70 niet eens mee hebben gemaakt en dat maakt deze trend tijdloos.

Bronnen:

http://www.warc.com

Categorieën:Lifestyle
  1. Thijs Buijs
    17 oktober 2012 om 11:29

    Ik denk dat je zeker gelijk hebt als je zegt dat vele dingen van vroeger weer terugkeren als tijdelijke trend of misschien soms wel als langdurig. Zo kan ik mij herinneren dat de jaren 70 broekspijpen mij bij op de middelbare school erg hip waren, en dat terwijl ik de jaren 70 zelf niet eens heb meegemaakt. Voor mijn gevoel heb ik nu toch een beetje kunnen proeven aan hoe het vroeger moet zijn geweest.

    Hoe zou dat gaan over 20 jaar? Zullen mensen dan weer grote televisies willen in plaats van de flatscreens, en zullen mensen liever pen en papier gebruiken in plaats van een I-pad? Ik denk het niet, maar sommige aspecten hiervan waarschijnlijk wel. Precies zoals jij omschrijft bij het cassettebandje hoesje voor de I-phone, het roept bepaalde herinneringen op aan een tijd die velen van onze leeftijd nog hebben meegemaakt. Het is tijdloos. Wel vraag ik me af om mensen de technologie en ontwikkeling hiervan niet een keer zat worden en misschien juist terug willen naar de simpele tijden van bijvoorbeeld het cassettebandje.

    De vooruitgang maakt het leven inderdaad een stuk ingewikkelder, als ik mijn opa en oma moet geloven hadden zei vroeger een stuk minder stress, het zou fijn zijn als dit ook teruggehaald kon worden uit de gloriedagen van de jaren 70. Helaas denk ik dat dit geen trend zal kunnen zijn.

  2. nikkivanoutheusden
    20 oktober 2012 om 13:10

    Ik denk inderdaad dat we ons maar proberen vast te klampen aan het verleden om zo maar niet altijd bezig te moeten zijn met dat alles nieuwe beter en sneller moet. Ik denk dat we het soms allemaal fijn vinden om even ouderwets, zonder digitale interactieve tv, naar een film te kijken. Ik denk zelfs dat we deze retrotrend als een countertrend kunnen zien op de trend van technolisering van de maatschappij. Het maakt bijvorobeeld tegenwoordig veel meer indruk om een handgeschreven sollicitatiebrief naar een bedrijf te sturen dan een getypte. Terwijl dit 30 jaar terug de normaalste zaak van de wereld was. En inderdaad meer dan ooit worden er tegenwoordig massal vlooienmarkten bezocht opzoek naar dat ene orginele oude ding!

    Ik denk dat we het allemaal soms fijn vinden om even terug te gaan in de tijd. Naar de jaren waarin er nog niet zoveel stress was en we 24/7 worden getriggerd door apparaten om ons heen. Wat eigenlijk ook heel Nederlands is het is niets voor niets dat in Nederland vaak gezegd wordt doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!

  3. deniseannahauser
    25 januari 2013 om 13:42

    De apps en producten die aansluiten bij de trend nostalgie, vintage, authentiek ploppen als paddenstoelen uit de grond. Retroproducten zijn in. De keramische koffiefilterhouder, een bakelieten telefoonhoorn (die aan te sluiten is op het mobieltje) of een computerfloppy als onderzetter zijn trendy. Producten die er oud uitzien, maar eigenlijk nieuw zijn, zijn helemaal terug. “Vroeger was alles beter”, een uitspraak die steeds meer nageleefd lijkt te worden. Gewoon omdat we in deze chaotische wereld af en toe eventjes terug willen naar het oude vertrouwde. Ik denk eigenlijk dat dit bij alle trends zo werkt. Dingen komen telkens weer terug met een vleugje vernieuwing en dat zorgt er voor dat we toch weer even herrinnerd worden aan die goeie ouwe tijd.

  4. charlottebomon
    28 maart 2013 om 12:23

    Ik zal heel eerlijk toegeven: ik vind het best leuk. Niet omdat ik hunker naar die tijd maar voor mij is het een stukje herkenning. Als alles nieuw en ongemakkelijk is ben ik naar iets opzoek wat ik herken en waar ik herinneringen aan heb. Als dat nou toevallig mijn Furby is die ik achterin de kast tegen kom, tsja.. Ik denk dat mensen opzoek zijn naar herkenning in deze chaos van technologie en razendsnelle ontwikkelingen. Ik denk niet dat ze het allemaal precies willen zoals het vroeger was, het moet wel in deze tijd passen en aangepast zijn. We zullen geen cassettebandjes meer afspelen, maar de vorm en het uiterlijk roept wel herinneringen bij ons op. Dat is wat we zo graag willen. Een trend is het zeker, maar wel een trend die steeds mee verandert. Over 5 jaar zullen we het niet meer hebben over de cassettebandjes maar over de eerste iPod, of de eerste klaptelefoon. Een nieuwe generatie zal naar iets op zoek zijn wat bekend is uit hun jeugd en daar zal de markt op inspelen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

