Home > Media > “ Fear of Missing Out”

“ Fear of Missing Out”

Door: Nikki van Outheusden

Bzzz, tring, bliep overal om je heen hoor je tegenwoordig geluiden van smartphones of je nu in de trein, op straat of op school bent je kan er niet omheen. We leven in een maatschappij waar we tegenwoordig 24/7 met andere willen delen wat we doen en vooral ook met wie. 

Social media
Er is tegenwoordig wel voor iedereen wat wils op het gebied van social media. Twitter, Facebook, Pinterest, Linkedin elk van deze vormen van social media heeft zijn eigen kracht. Zo zijn al geruime tijd geleden de eerste banen vergeven via dit medium en ook huwelijk aanzoeken en het vinden van nieuwe talenten zijn de revue gepasseerd.
Ook foursquare 1) speelt een rol bij het 24/7 op de hoogte houden van je vrienden/kenissen van waar je mee bezig bent. Onder vrienden worden ware wedstrijden gehouden en waardevolle informatie wordt uitgewisseld over nieuwe hotspots.

Tijdsplanning
Dat we tegenwoordig niets willen missen om ons heen zien we ook terug in de nieuwe tijdsplanning die mensen maken voor de dag. Zo ondernemen we steeds meer op een dag waardoor we steeds minder uren slapen. Zo sliep 2) men vroegen gemiddeld 8 a 9 uur per nacht en is dit momenteel nog maximaal 7 uur slaap per nacht.

Trendpiramide
De mesotrend van dit moment op het gebied van media is die van het niets willen missen. het 24/7 bezig zijn met social media, je mail, en je telefoon. Dat is de maatschappij waar wij momenteel in leven. De trend in het kort is dus het niets willen missen. Deze trend speelt de laatste jaren al een grote rol in ons leven en zal dit zeker ook nog een tijd blijven doen.
De megatrend die hieronder staat in de trendpiramide is die van de individualisering het willen uitdragen van jezelf, je zo goed mogelijk presenteren aan de buitenwereld, laten zien dat je er mag zijn.

Countertrend
Er is wel veel weerstand tegen deze mesotrend. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij 3) vele jongeren tussen de 13 en 18 jaar lijden aan “Social Media Stress” (SMS). De Social Media blijken met hun subtiele stimulans zoals geluiden, pushberichten, aandacht en beloningen jongeren in hun greep te houden. Zo willen jongeren niet meer zelfstandig stoppen met social media omdat zij bang zijn buitengesloten te raken. Het is zelf zo dat wanneer deze angst ernstige vormen aanneemt we spreken van FOMO, “Fear of Missing Out”. Om dit tegen te gaan heeft de Academie een campagne op gezet, de ikbenoffline.nl campagne. Bij deze campagne worden jongeren gestimuleerd om ook eens een dagje offline door te brengen. Deze tegen beweging neemt steeds serieuzer vormen aan je zou dus kunnen spreken van een countertrend. Steeds meer mensen kiezen er juist bewust voor om niet alles via social media te delen met anderen.

Discussievraag: Overladen we onszelf niet met informatie en indrukken door ons 24/7 druk te maken over de wereld om ons heen? 

BRONNENLIJST

1 Frankwatching, (2010) Foursquare rules!. Binnengehaald op 14 september 2012, van http://www.frankwatching.com/archive/2010/05/22/foursquare-rules-maar-waarom-eigenlijk/

2 Energy-life, (2012) Slaap om te leven. Binnengehaald op 14 september 2012, van http://www.energy-life.nl/goed-leven/slaap-om-te-leven/

3 Nationale Academie voor Media & Maatschappij, (2012) ‘ikbenoffline-dag’. Binnengehaald op 14 september 2012, van http://www.communicatieonline.nl/nieuws/bericht/nationale-academie-voor-media-maatschappij-organiseert-ikbenoffline-dag/

Advertenties
Categorieën:Media
  1. stephaniecmd
    14 oktober 2012 om 13:34

    De hele wereld is de hele dag bezig met social media. Mensen vinden het fijn om op deze manier zich te presenteren aan de buitenwereld. Aan de ene kant denk ik dat de wereld zonder social media kan, omdat een aantal jaren geleden de social media niet zo populair was als nu en ook alles goed verliep. Aan de andere kant kan de wereld niet zonder social media meer. In deze wereld is social media zo’n trend, dat bijna iedereen er aan mee doet. Even snel kijken op je telefoon gaat nu tegenwoordig zo makkelijk, waarom zou je dan niet mee doen aan de social media?
    Als je niet wilt meedoen aan de social media trend, dat kan ook. Het makkelijke hiervan is dat je gewoon geen account aan maakt of niet op de social media gaat. Daarom denk ik dat we ons niet 24/7 druk hoeven te maken over de wereld om ons heen, maar dat we ons graag bezig houden met de wereld om ons een. Je kunt toch kiezen voor de trend van social media of niet?

  2. Remyvankats
    17 oktober 2012 om 21:44

    ‘De hele wereld’ is natuurlijk wat overdreven. De Westerse wereld en zeker Nederland zijn veruit het meest vertegenwoordigt op de sociale kanalen. Het komt dan ook bijna wekelijks wel voor dat er een Nederlandse term ‘trending’ is op Twitter, simpelweg omdat er hier relatief veel mensen actief zijn op de medium. Hierdoor lijkt het soms alsof ‘de hele wereld’ hieraan deelneemt, maar dat heeft ook te maken met de ‘Mental map’ die men heeft van de wereld. Hoe verder van huis, hoe minder aandacht we ervoor hebben.

    Het is wel een betreurenswaardige ontwikkeling dat termen als SMS en SOMO überhaupt bestaan. Tussen de 13 en 18 zijn relativeren en logisch handelen vaak nog onderbelichte aspecten van het menselijk handelen, dus misschien is het daaraan te wijden. Bang om buitengesloten te worden is op die leeftijd eigenlijk van alle tijden, alleen is er nu met deze mediavormen nog meer aandacht voor gekomen.

    Een onderneming als het hoogstwaarschijnlijk ironisch bedoelde ikbenoffline.nl is wel aan te prijzen. Hou je nog eens tijd over voor andere dingen. Een boek lezen bijvoorbeeld. Zou je zomaar nog wat op kunnen steken ook.

  3. 19 oktober 2012 om 13:11

    Goed onderwerp! Ik maak zelf pas sinds kort gebruik van Whatsapp op mijn telefoon. Daarvoor had ik wel al Facebook en stond ik via mijn laptop in contact met iedereen, maar nu dus ook via mijn telefoon. Ik ben eigenlijk tegenstander van het 24/7 aanspreekbaar zijn. Zeker als het zo inhoudsloos is als blijkbaar op Whatsapp de standaard is. Ik heb het tot nu toe voornamelijk gebruikt om flauwe grappen door te sturen en te ontvangen van mijn vrienden. Ik sta nu dus in constant contact met hen, terwijl ik ze in Real Life niet zo vaak meer zie. Dat vind ik het verneukeratieve aan social media. Je staat wel in contact met elkaar, maar alles wat je communiceert is eenzijdig. In plaats van gezellig in de kroeg met elkaar te kletsen houden we elkaar nu op de hoogte via SM, zodat er eigenlijk nog maar bar weinig te bespreken valt aan de bar. Uit ellende maken we dan maar een foto van hoe gezellig we in het café zitten, om die vervolgens meteen op internet te plempen. Zorgwekkend.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: