Home > Lifestyle > Cloud gaming breekt door

Cloud gaming breekt door

De video game industrie is de laatste 20 jaar gegroeid tot een van de meest belangrijkste entertainment industries,  met een geschatte waarde van 74 biljoen. Deze industrie dankt haar groei niet alleen aan de technologisering maar ook aan de evolutie van de media en platforms, waarop de gaming industrie haar voordeel mee doet. Met de komst van de cloud hebben bedrijven de kans genomen de gaming industrie tot een nieuwe hoogte te brengen. Breedband internet, de komst van de SMART-TV, populariteit van de smartphones, tablets en social networks zullen cloud gaming tot een nieuwe hoogte brengen en beschikbaar maken voor iedereen.

De data wordt verwerkt in de cloud, zodat gamers geen dure hardware meer nodig zullen hebben voor hun games. Deze revolutie zal een hoop nieuwe gamers in de markt trekken, denk bijvoorbeeld aan mensen met een TV, tablet of smartphone. Mensen die zich niet aangetrokken voelde tot een console of dure PC kunnen dankzij cloud gaming dezelfde spellen spelen op het apparaat naar keuze. De gaming industrie heeft met de komst van cloud gaming haar drempel verlaagd, zodat ze niet alleen een bredere doelgroep aanspreken maar ook beschikbaar zijn op bijna elk medium. De groei van de gaming markt zal nieuwe kansen creëren voor in-game marketing en nieuwe uitdagingen brengen voor de entertainment branche. De consument en producent zullen beiden de push geven die deze trend nodig heeft om zich uit te bereiden tot maxitrend.

Technologisering zorgde ervoor dat niet alleen de media zich kan evolueren maar ook alle industries die eraan zijn verbonden, waaronder de gaming industrie. Deze megatrend heeft dan ook een grote invloed op de maatschappij, technologie is namelijk niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Een van de consumententrends die technologisering met zich mee heeft gebracht en helpt aan de revolutie van cloud gaming, is de komst en evolutie van de media en haar platforms. Deze trend maakt cloud gaming namelijk erg populair en toegankelijk voor de consument. De beschikbaarheid van cloud gaming op bijna elk medium en platform, dankt haar groei bijvoorbeeld ook aan de evolutie van de TV naar SMART-TV.
Cloud gaming heeft zich tot heden gevestigd in de markt en kan zich als markttrend binnenkort uitbreiden tot consumententrend die invloed zal hebben op een veel grotere groep mensen en zelfs invloed zal hebben op de lifestyle van deze groep mensen. Iedereen met een tablet, smartphone, SMART-TV of social media account zal namelijk toegang hebben tot de beste games die de game-industrie te bieden heeft.

De trend is erg duidelijk: We zullen steeds meer cloud gaming gaan zien in plaats van traditionele console gaming. Bedrijven zullen overgaan tot cloud gaming willen zei in de race blijven. De games worden toegankelijk gemaakt voor iedereen op elk moment. Men kan via tablet, smartphone, TV of social media een spel naar keuze spelen. Even een spelletje op mijn tablet spelen als ik in de trein zit om vervolgens verder te gaan wanneer ik thuis achter de TV zit, zal in de toekomst als normaal worden beschouwd.

Mijn vraag aan jouw: Denk jij dat cloud gaming een grotere invloed zal hebben op ons dagelijkse leven wanneer deze trend doorbreekt?

Een goed voorbeeld van een cloud gaming service is Onlive. Kijk het onderstaande filmpje om een impressie te krijgen van wat deze service jouw kan bieden.

Literatuurlijst:

http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1737414
http://www.cgconfusa.com/report/
http://www.internetevolution.com/author.asp?section_id=758&doc_id=245858
http://www.onlive.com/

Advertenties
  1. davepostma
    18 oktober 2012 om 08:02

    Cloud is een handig distributie tool om videogames aan de man te brengen. Ik denk alleen niet dat het de markt in z’n geheel zal overnemen, om een aantal redenen. We nemen aan dat de internet service allemaal zo goed is. Het probleem is dat we hier in Nederland er weinig van merken, want Nederland is één van de landen met de beste internet verbindingen. In het buitenland is het internet toch iets droeviger gesteld, neem bijvoorbeeld supermacht de Verenigde Staten, hun internet verbinding is over het algemeen gezien erg slecht.

    Een andere probleem is dat uitgevers DRM proberen aan te smeren, een DRM is een soort van beveiliging maatregel tegen piraterij, de vuile praktijken die zich nu al voortborduren dankzij de komst van cloud services zijn bijvoorbeeld het vereiste van constante internet verbinding. En dat kan nogal een door in het oog zijn als je midden in een videogame zit en je verbinding valt weg, dan heb je geen kans gehad om je voortgang op te slaan. Resultaat: Alles weg. Er is zeker een toekomst, maar er zijn nog behoorlijk wat hindernissen die de pad beslaan van dit fenomeen. En bovendien zijn er genoeg mensen die het liefst iets vast in hun handen willen houden. Een instructieboekje met artwork, een doosje met beschrijving. We hechten er zo meer waarde aan.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: