Home > Business > Big Business – Online shopping.

Big Business – Online shopping.

Big Business – Online shopping.  Door Thijs Buijs

 

Iedereen doet het wel eens, of heeft het wel eens gedaan: Online shoppen. Het kan bijna overal en is niet moeilijk. Vroeger was er alleen de mogelijkheid om te shoppen in winkels. Je moest er echt op uit om te kopen wat je nodig had of om te kijken wat je wilde hebben. Tegenwoordig wordt het winkelen je steeds gemakkelijker gemaakt. Online winkelen wordt steeds populairder! Op internet is bijna alles te krijgen. Zoals kleding, computers, telefoonabonnementen, cd’s en boeken.

Als ik naar mezelf kijk doe ik het ongemerkt toch vaker dan gedacht. Bijvoorbeeld het kopen van vliegtickets, ik zou het mezelf niet meer kunnen voorstellen dit bij een reisbureau zou moeten doen. Ook mijn schoolboeken koop ik al zolang als ik me kan herinneren op het internet. Hiervoor ben ik nog nooit een winkel binnengelopen.

Vele winkeliers halen hun extra omzet uit hun eigen online winkel naast de fysieke winkel. Het kost relatief weinig moeite dit te onderhouden, maar levert juist wel dat beetje extra op in deze tijden van crisis. Dit komt niet alleen door de technologie maar ook, of juist, door de behoeften van consumenten die uit huidige maatschappelijke trends zijn af te leiden. Deze zijn bepalend voor de acceptatie van het online winkelen.

Winkelen via internet lijkt op het eerste gezicht alleen maar voordelen op te leveren: het is snel, gemakkelijk, het bespaart tijd en in sommige gevallen ben je zelfs goedkoper uit dan dat je je spullen in een fysieke winkel aanschaft. Met een druk op de knop heb je binnen een mum van tijd je boodschappen of andere goederen in huis zonder dat je er de deur voor uit moet. Voor de komende jaren wordt dan ook een sterke groei verwacht van de bestedingen via het internet, met name omdat het aantal internetgebruikers in de huishoudens of mensen met een smart Phone groeit.

De microtrend is dat onlineshoppen overal word aangeboden, de reclames van bol.com en mediamarkt komen elke dag via verschillende media aan ons voorbij. De maxitrend is dat de consument graag snel, overal en met gemak wilt kopen op het internet. En de megatrend hierin is dat de maatschappij hier steeds meer op inspeelt. Fysieke winkels zullen altijd blijven bestaan, maar online winkels nemen het beetje bij beetje over. Een klein voorbeeld hiervan is dat aantoont dat dit perfect kan is bol.com. Deze hebben niets anders dan een online winkel waar je veilig en gemakkelijk kan winkelen.

Het duurt niet lang meer of heel Nederland komt nooit meer op straat en zal alles via internet doen. Dit zijn de geluiden die je veel hoort van de al wat ouderen generaties. Maar zullen ze gelijk krijgen? Het is afwachten, maar in die tussentijd winkel ik gewoon nog even verder. Online dan wel!

Bronnen:

http://toetrees.blogspot.nl/2009/07/trend-online-shoppen-zet-zich-verder.html

http://www.leerwiki.nl/Voor_en_nadelen_van_online_winkelen

 

 

Advertenties
Categorieën:Business
  1. stephaniecmd
    14 oktober 2012 om 12:56

    Zoals je in je artikel vertelt is online shoppen steeds populairder. Hierbij gaat het over de voordelen van het snel in huis hebben, snel kopen, overal kopen en het gemak van het online shoppen. Je kan alles krijgen via internet. Maar de vraag is of het online winkelen het over gaat nemen van het offline winkelen?
    Ik denk het niet. Er zijn nog heel veel mensen die een dagje lekker gaan shoppen, ervan genieten en niet alles snel hoeven te doen, maar liever slow. Ook is het zo dat bij offline shoppen je het product kan vasthouden en dit is ook vaak van belang bij de klant.
    Wat jij ook zegt is dat je bij bijvoorbeeld reisbureaus en boeken het positiever is om via internet te kopen, maar ik denk dat er nog vele winkels zijn, waarbij het online shoppen nog niet een groot succes is. Bijvoorbeeld de kleding branche. Veel mensen willen nog passen en kijken hoe het staat. De mix van offline en online shoppen heeft de toekomst. Het passen of vasthouden in de winkels en daarna hetzelfde product via internet bestellen. Hierdoor hoef je niet in de lange rijen te staan en kan je toch snel, bewust en overal kopen. Vaak heb je via internet ook meer kortingen, meer keuzes in mate en kleuren etc..

    Online shoppen gaat het niet overnemen, maar gaat het offline shoppen versterken.

  2. kazpaul
    18 oktober 2012 om 12:51

    Online winkelen heeft wel degelijk de toekomst naar mijn idee. Maar zoals in voorgaande reactie al werd verteld is dat het waarschijnlijk de fysieke winkel gaat versterken. Even een dagje winkelen met vrienden of vriendinnen doe je niet online. Mensen blijven dus op zoek naar een ervaring en beleving. Daarnaast zie je natuurlijk wel de trend dat mensen vaker eenvoudige dingen online gaan kopen, zoals DVD’s, CD’s, boodschappen, elektronica en noem zo maar op. Reizen worden ook steeds vaker online gekocht, maar toch blijkt het uit onderzoek van de consumentenbond dat er nog steeds een aanzienlijk deel van de mensen naar een fysiek reisbureau gaat. Dat moet ook wel, want waarom zien we er nog steeds zo veel in het straatbeeld? Los daarvan zie je ook vaak dat er mensen eerst in de winkel iets testen en vervolgens het product niet kopen, maar even online op gaan zoeken of ze het voor minder kunnen kopen. Webwinkels kunnen de prijzen aanzienlijk lager houden, vanwege het feit dat ze geen winkelruimte en extra personeel nodig hebben. De enige kosten die ze dan nog hebben zijn de opslagruimte, iemand die orders pikt en eventuele verzendkosten. Online winkelen heeft daarom wel zeker de toekomst, maar zal naar mijn idee de fysieke winkel nooit uit het straatbeeld halen. Maar goed, misschien is het over 100 jaar wel geheel anders.

  3. 27 maart 2013 om 01:21

    Of het niet heel lang meer duurt of heel Nederland komt nooit meer op straat en zal alles via internet doen? Dat dit de geluiden van ouderen generaties zijn en of zij gelijk zullen krijgen? Ik ben van mening van niet. Ik denk dat het net zo werkt als met onze media. Met de komst van de televisie, internet en smartphones hebben de oudere media zoals kranten, tijdschriften en radio een andere betekenis gekregen maar deze zijn niet veranderd. Ik denk dat dit voor winkels het zelfde werkt. Misschien daalt het klanten aantal in de offline winkels wel, maar dan zullen deze winkels een andere betekenis krijgen.
    Zelf hou ik ook enorm van online shoppen, toch blijft het een nadeel dat je het niet kan passen. Mocht een kledingstuk dus te groot of te klein zijn moet het eerst weer terug gestuurd worden en dan is het wachten op de nieuwe maat. Maar ook zeker wanneer je een nieuw soort kleding stuk koopt is het fijn om te weten wat een ander vind. Ik denk dat de winkelverkoopster een belangrijkere rol gaat krijgen mocht het aantal klanten afnemen in de offline winkel.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: