Home > Media > Online dating nieuwe media

Online dating nieuwe media

Online dating nieuwe media? Door Thijs Buijs

Op televisie, in de krant, op internet, in bushokjes, wat ik eigenlijk dagelijks wel voorbij zie komen is: online dating, schrijf je nu snel in! Wanneer een date plaatsvindt met voorafgegane elektronische communicatie kun je dit onlinedating noemen. Er zijn genoeg websites die deze diensten aanbieden. Naar schatting zijn er in Nederland en België alleen al zo’n 200 tot 250 datingwebsites. Enkele hiervan zijn Lexa, Parship, Relatieplanet, E-darling enzovoorts, om er maar een paar van op te noemen.

De mensen krijgen en hebben het steeds drukker, hierdoor werken ze en hebben ze in de weekend vaak niet vele zin meer ook nog eens op zoek te gaan naar een partner. Dit is kost teveel tijd, en kan nog wel eens uitlopen op een teleurstelling. Internet is hier de ideale uitkomst voor. Op bijvoorbeeld de bovenstaande datingsites kan men in een aantal stappen een uitgebreid profiel aanmaken. Op deze manier kun je vanaf 1 plek miljoenen mensen aanspreken zonder hier de deur voor uit te hoeven.

De onlinedating trend groeit nog steeds explosief. De bekende internetdating routine (profiel aanmaken, matchen en ontmoeten) wordt nog volop toegepast. Toch is de branche sterk in beweging.
Een aantal trends in de onlinedating zijn:

Trend 1: Location based dating
Je kunt opzoek gaan naar singles in je eigen buurt: check in op je smartphone, kijk wie er is ingelogd dichtbij jou in de buurt en spreek met iemand af. Het ‘regelen’ van een date wordt bijna zoiets als het boeken van een restaurant.

Trend 2: Mobile daten ‘on the go’
Online datingsites worden steeds meer onderweg bezocht, bijvoorbeeld via de smartphone of tablet. Datingsites komen met mobiele versies van hun websites en hun eigen applicaties. De mobiele dating applicaties worden gezien als de belangrijkste ontwikkeling

Trend 3: Niche datingsites
Terwijl de reguliere datingsites blijven groeien is er ook nog voldoende ruimte voor dating communities voor mensen met een specifieke interesses en verschillende culturele, etnische en religieuze achtergronden. Er bestaan niche datingsites voor mensen met de meest uiteenlopende kenmerken en voorkeuren.

Trend 4: Online dating voor senioren
De seniorenmarkt is het snelst groeiende onderdeel van de online daters. Hieruit blijkt ook dat de trend van online dating zich op vele gebieden kan blijven ontwikkelen.
De minitrend hierin is mensen met een profiel op een datingsite, de maxitrend zijn mensen die hier graag gebruik van willen maken en dit ook zeker zullen doen. En de megatrend waar deze onlinedating sites onder vallen zijn dat deze datingsites voor iedereen iets te bieden heeft. Niet zo zeer alleen voor relaties, maar bijvoorbeeld ook mensen die een hobby zoeken en zich graag bij een club willen aansluiten. De eenzaamheid in het echte leven kan via deze websites en applicaties worden onderbroken door nieuwe contacten.
Deskundigen zeggen dat de sites voor succesvolle relaties kunnen zorgen en dat een groot deel van deze koppels zelfs in het huwelijksboodje zullen treden. Er zijn zelfs sites die een Niet goed? Geld terug! Garantie bieden. Is een relatie nu ook al een product aan het worden waar je niet eens meer de deur voor uit hoeft?

Bronnen:
http://www.datingtop5.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onlinedating
http://groep1vt2.wordpress.com/trendanalyse/

Advertenties
Categorieën:Media
  1. 21 september 2012 om 08:55

    Samgar Turkenburg
    20 september 2012

    De mens heeft nu eenmaal behoeftes om bijvoorbeeld geluk te delen. Door deze tijd van individualisme is de mens meer op zoek naar het samenzijn met een partner omdat er minder interpersoonlijk contact is met andere mensen.
    Ik denk dat ons beeld van een relatie bijgesteld moet worden voor de toekomst. Als je kijkt naar de gemakkelijkheid van seks dates via internet denk ik dat straks minder mensen een vaste relatie nodig zullen hebben om hun toch in hun behoeftes voorzien te worden. Omdat de taboe eigenlijk al in de westerse samenleving verdwenen is op dit fenomeen denk ik dat het alleen maar zal groeien.
    Ik denk dat weges de snelheid van ontwikkelingen en de maatschappij de mens minder tijd zal hebben voor een vaste relatie.
    Door deze ontwikkeling zullen ze meer gebruik gaan maken van seks dates om op deze manier zo efficient mogelijk aan hun behoefte toe te geven.
    In principe is een relatie dus al een product maar dat zal alleen nog maar sterker worden. Alleen is het goedkoper dan de traditionele relatie omdat je geen etentjes hoeft te betalen en geen bioscoopkaartjes voor 2 personen af hoeft te rekenen.

    Volgens mij zorgt het individualisme ervoor dat we straks geen traditionele relaties meer kennen. Vaste traditionele relaties zullen namelijk overgaan in behoefte vervulling.

  2. jornekats
    21 september 2012 om 12:59

    Jorne Kats

    Online daten een mooie nieuwe manier om nieuwe mensen te leren kennen. Dit gebeurd niet zomaar nee er wordt precies een plaatje geschetst zoals jij een vrouw/man wilt hebben. Moet ze blauwe ogen hebben, lang, kort en blond? En welke hobbies moet ze hebben? De vrouwe of man wordt inderdaad als een product neergezet. Alsof je in de supermarkt aan het kijken bent naar wat je zal gaan eten.
    Aan de ene kant is dit een positieve ontwikkeling. Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld zijn gescheiden en in een leeftijd zitten waarbij je moeilijk een nieuwe relatie kunt vinden. En wat dacht je dat dit betekend voor degene die heel erg onzeker en verlegen zijn? Die kunnen op deze manier gemakkelijk iemand vinden, je hoeft niet meer je stoute schoenen aan te trekken en iemand in de kroeg aan te spreken. Het ‘Liefde’ is iets wat erg in trek is bij de marketing. Wat denk je van al de programma’s op televisie, zoals All you need is love, boer zoekt vrouw etc. Aan de andere kant is deze trend voor bepaalde mensen zorgwekkend. Het succesvol zijn wordt hierdoor nog meer benadrukt. Als je een saaie arts bent dan heb je zo een leuke date gevonden maar wat denk je van een gezellige vuilnisman zal zijn?

  3. 27 maart 2013 om 00:07

    ‘Deskundigen zeggen dat de sites voor succesvolle relaties kunnen zorgen en dat een groot deel van deze koppels zelfs in het huwelijksboodje zullen treden. Er zijn zelfs sites die een Niet goed? Geld terug! Garantie bieden. Is een relatie nu ook al een product aan het worden waar je niet eens meer de deur voor uit hoeft?’
    Ik denk dat je de relatie zelf niet als product moet zien omdat de websites er garantie opgeven. Online date was natuurlijk een tijdje een taboe en nog steeds gelooft nog lang niet iedereen dat je je nieuwe liefde kan vinden via het internet. Ik denk dat de websites met deze garantie mensen willen overtuigen van dat online daten echt wel kan.
    Naast het feit dat iedereen druk is en er daardoor veel gebruik wordt gemaakt van online dating ( en dat de technologie dit toelaat natuurlijk), denk ik ook dat het scheidingspercentage er mee te maken heeft. Dit is namelijk de afgelopen 30 jaar met 10% toegenomen.
    Ook denk ik dat het gebruik van datingsites alleen maar zal stijgen. Wanneer de crisis aan zal houden zullen we allemaal meer moeten gaan werken en hierdoor minder vrije tijd hebben. En zoals Sagmar ook al zegt, we hebben allemaal de behoefte om ons gelukt te delen en iemand lief te hebben. Op zoek naar een partner zullen we dus vrijwel altijd zijn, hoe druk we het ook hebben.

    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37425ned&D1=3-9&D2=0,10,20,30,40,50,58-l&HD=120104-1512&HDR=G1&STB=T

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s