Home > Lifestyle > Nike+

Nike+

Ruud Leuverink
17 september 2012

Nike’s innovatie
Mensen kennen Nike van de sportkleding en de sportschoenen maar staan er vaak niet bij stil dat zij veel nieuwe technieken binnen in de sportwereld ontwikkelen. Ook heeft Nike naast de sportwereld een groot marktaandeel bij een selectief groepje over de hele wereld wat zichzelf sneakerheads noemt. Deze so called sneakerheads zijn schoenenverzamelaars die de sneakers gewoon dragen als een fashion statement. Als Nike met een nieuwe schoen op de markt komt dan springt deze groep mensen, die de early-adaptors zijn, er vaak het eerst op.

Elk jaar komt Nike wel met een nieuw soort techniek die je nog sneller of nog fijner laat lopen. Maar bij Nike blijft het niet bij kleding alleen maar maken zij nu ook hardware en app’s voor op de iPod en iPhone.

Nike+
Sinds 2006 is Nike+ geïntroduceerd. Dit is een klein device wat je onder je zooltje van je schoen legt en wat draadloos in verbinding staat met je iPod of iPhone. Het kleine device houdt je laatste vooruitgangen bij zoals hoeveel calorieën je verbrand, hoe snel je loopt en hoe ver je loopt daarnaast ondersteund het ook GPS. Fanatieke sporters konden dus al een tijdje experimenteren met dit device en kennen het Nike+ systeem al door en door. Naast de fanatieke sporter is het Nike+ systeem, en de daarbij behorende schoenen, al een tijdje bekend bij de sneakerhead en vind Nike het nu tijd dat het grote publiek er mee moet gaan spelen. Zo is Nike+ nu ook te gebruiken voor op je Xbox360 met het apparaat Kinect. Dit is in het kort een bewegingssensor die al jouw bewegingen herkent en laat zien op je televisie.

“Let’s take Mokum”
Nike kwam twee jaar geleden met de campagne “Let’s take Mokum”. Met de pay-off “Wij zijn een ander soort hardlopers. We geven niet om schema’s en regels”  wou Nike een nieuwe groep hardlopers aanspreken. Deze campagne was gefocust op de jonge hardloper die al zijn stats bij wilt houden via social media en zijn eigen routes wilt uitstippelen kennis te maken met Nike+. Met dit succes van twee jaar terug is Nike verder gegaan en hebben ze de ”Let’s Take Mokum” Facebook fanpagina omgebouwd tot de officiële Nike Running Nederland fanpagina waar je terecht kan voor inspiratie, motivatie, tips en productinformatie.

De Trend
Gezond leven is al jaren een megatrend in de westerse wereld. Nike speelt hier goed op in en zorgt dat hun nieuwe technieken en innovaties een trend worden bij een kleine groep mensen die het product helpen verder te ontwikkelen. Als de trend gezet is duiken steeds meer mensen er op en introduceert Nike het voor het grote publiek. Nike+ is dan ook niet een rage of een hype, maar een goed doordacht product wat wordt versterkt door de schoenen (Nike Free) en andere accessoires (zoals het onlangs verschenen Nike Fuelband). Het Nike+ systeem is dan ook een maxitrend binnenin de sportwereld. De consument verlangt naar meer comfort tijdens het sporten en wilt snel en digitaal zijn statistieken bij de hand hebben. Nike+ is nu ongeveer zes jaar in ontwikkeling en is nu groots geïntroduceerd aan zowel de sportwereld en de fashionwereld maar staat nog steeds in zijn kinderschoenen. Er wordt nog volop ontwikkeld en er komen steeds meer producten bij zodat je nog meer completere ervaring krijgt.

Ontwikkeling
Nike heeft het dus voor elkaar gekregen om in Amsterdam groepen mensen te inspireren en te motiveren om tegen en met elkaar te hardlopen in het Vondelpark. Hoe houd jij jezelf gemotiveerd en zie jij deze activiteiten graag terug in jouw omgeving?

Bronnen:
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/07/30/next-checkt-vier-miljoen-mensen-doen-aan-hardlopen/

http://www.nieuwslog.nl/2009/09/01/europa-zit-in-een-tweede-hardloopgolf/

http://nikeplus.nike.com/plus/

http://www.apple.com/ipod/nike/

http://en.wikipedia.org/wiki/Nike%2BiPod

http://www.engadget.com/2012/06/04/nike-allies-with-xbox-360-for-nike-kinect-training-real-time-f/

http://www.frank-ly.nl/take-mokum-nike-graffiti-challenge

http://creativecriminals.com/online/nike-take-mokum/

https://www.facebook.com/NikeRunningNederland?ref=ts

http://conceptentrends.punt.nl/?r=1&id=509119

http://renaterpronk.blogspot.nl/2008/09/trend-uit-het-heden-gezond-leven.html

http://www.jongbloed.nl/Boek/De-toekomst-van-gezondheid-megatrends-over-gezond-leven-en-waardig-sterven-9340894.aspx#

http://en.wikipedia.org/wiki/Nike_Free

http://nikeplus.nike.com/plus/products/fuelband

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. jornekats
    21 september 2012 om 12:57

    Jorne Kats

    Ik vind het mooi om te zien, wat voor nieuwe ontwikkelingen er zijn bij sportmerken zoals Nike. Er wordt hier handig ingespeeld in het doel om gezond te leven, Het idee dat een armbandje zoveel invloed heeft is natuurlijk wel een interessante ontwikkeling. Maar ook een kans voor de marketing.
    Nike heeft het adverteren op televisie en in bladen de afgelopen drie jaar flink teruggeschroefd. En zij hopen meer op de technologie voor te borduren. Er wordt niet alleen gekeken hoe ze de producten meer kunnen richten in de moderne technologie ook het maken van reclame proberen ze toekomstige technologieën te gebruiken.
    Nu op dit moment maakt Nike veel reclame via het welbekende twitter. Via deze weg zetten ze links naar content en media. Via maar liefst 20 verschillende twitteraccounts weet het inmiddels honderdduizenden ‘fans’ te bereiken.
    Via het account: #makeitcount, kun je bijvoorbeeld als fan aangeven welke sportieve doelen jij hebt.
    Tijdens het reclamefestival in Cannes dit jaar won Nike de Titanium Grand Prix voor Nike+ Fuelband (de armband die ongemerkt meet hoeveel lichaamsbeweging je krijgt). Nike+ en nu dus de Nike+ Fuelband laten zien dat de grenzen tussen marketing, communicatie en productontwikkeling volledig vervagen. Uiteindelijk zal de marketing afdeling van Nike goed na gaan denken hoe ze de gevens van jou als persoon kunnen gebruiken voor marketing doeleinde.

    Links:
    http://twittermania.nl/2012/06/nike-scoort-op-twitter/

  2. 21 september 2012 om 18:09

    ‘Nike heeft het dus voor elkaar gekregen om in Amsterdam groepen mensen te inspireren en te motiveren om tegen en met elkaar te hardlopen in het Vondelpark. Hoe houd jij jezelf gemotiveerd en zie jij deze activiteiten graag terug in jouw omgeving?’

    Nike heeft zichzelf weer is bewezen door een stappenteller te combineren met gamification met als resultaat een succesvolle winst formule voor zowel hardloper als Nike. Door een spelelement te combineren met het hardlopen heeft Nike een actieve hardloop community aan zich weten te binden. Het merkmotto ‘Just do it’ slaat hier natuurlijk naatloos op aan.
    De Facebookpagina Nike Running Nederland nadert de 40.000 fans die actief reageren op posts van het merk en wereldwijd dingen meer dan 1000 joggers mee aan de hardloopwedstrijd door hun loopafstanden in te voeren op de website van Nike.
    Het bijhouden van stats en deze bekend maken onder je vrienden slaat natuurlijk aan als een bom. Ik vind het zelf een supervet concept om je hardloop prestaties bij te houden door middel van Nike+ en social media. Helaas niet vet genoeg om er zelf mee aan te beginnen.
    Als ik ga hardlopen wil ik niet denken aan de prestatie die ik afleg maar aan de vrijheid die hardlopen met zich mee brengt. Als ik ga hardlopen doe ik het voor mezelf en niet voor anderen, ik loop om mijn gedachten vrij te houden, om weer is lekker buiten me energie kwijt te raken. Bij mij ligt de behoefte van Nike+ me niet. Het gamification aspect vind ik leuk en aardig maar zal mij niet aanzetten om meer te gaan hardlopen. Ik vraag me dan ook af of jullie je aangesproken voelen door Nike+ en of je hier aan mee zou willen doen.

    Links:
    http://www.fashionunited.nl/Nieuws/Leads/Nike_motiveert_hardlopers_met_social_running_game_2012072436899/

  3. deniseannahauser
    25 januari 2013 om 13:56

    Dit is heel slim wat Nike hier doet. Op deze manier leg je voor mensen de drempel wat lager om sport gemakkelijk in je levensstijl te verwerken. Als Nike doet wat er gezegd wordt en als het net zo makkelijk werkt als het mooi is, dan gaat binnenkort sport gezien worden als een draagbare technologie en zal iedereen die beweegt een grote winnaar kunnen worden. 😉 Het is een mooi concept en ben benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen hier van!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: