Home > Mobiliteit > De elektrische auto

De elektrische auto

Ruud Leuverink
14 september 2012

De elektrische auto.

De wereld wil steeds groener en duurzamer worden. Iedereen draagt zijn steentje bij en overweegt zelfs een hybride of een elektrische auto te kopen. Van de 8,5 miljoen personenauto’s in Nederland zijn er nu 1.418 elektrisch. De Nederlandse overheid had als doelstelling om in 2025 zo’n één miljoen elektrische auto’s in Nederland te hebben rondrijden. Dat is nog een hele doelstelling om dat te bereiken. Er wordt verwacht dat vanaf 2015 het elektrisch rijden bij het grote publiek aan zal slaan.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zet grote vraagtekens bij deze doelstelling. Volgens het PBL is een groot deel van de Nederlandse automobilisten nog niet bereidt om een elektrische auto te kopen. Dit is te verwijten aan het feit dat er volgens consumenten nog te grote nadelen kleven aan elektrische auto’s. Zo is er vaak een gebrek aan oplaadpunten in de stad(ongeveer 200 in heel Nederland) en is niet elke auto geschikt voor elk oplaadpunt. Op een volle batterij rij je ongeveer 200 kilometer, afhankelijk van welk type auto. De mensen die weinig kilometers per jaar maken hebben hoogstwaarschijnlijk meer voordeel bij een elektrische auto omdat het je gemiddeld 75% bespaart op je brandstofgebruik. Dit kan al snel oplopen tot een voordeel van 1200 euro per jaar als je gemiddeld 15.000 km per jaar rijdt.

Maar waarom willen we juist nu allemaal zo graag groene energie, recyclen en elektrische auto’s? De elektrische auto bestaat namelijk al jaren maar is door de grote oliemaatschappijen hard tegen gewerkt. Overheden en andere instanties springen nu op deze eco friendly megatrend en gaan de bevolking stimuleren om groener bezig te zijn. Mensen worden zich meer bewust van de opwarming van de aarde en het opraken van fossiele brandstoffen, wat de benzine en diesel steeds duurder maakt, en gaan opzoek naar een alternatief.

De elektrische auto is al een tijdje in het straatbeeld te zien maar is nog niet volledig ingeburgerd maar wordt wel een steeds grotere trend. De “early-adopters” rijden al een aantal jaren in hybride of elektrische auto’s. Zo is in Hollywoord Toyota Prius een grote hit onder de sterren. Dit kan een stimulans zijn voor beginnende autorijders en/of kopers omdat ze hun idolen een zelfde auto zien rijden. Een belangrijke groep die de markt een snelle boost kan geven.

De elektrische auto staat nu nog in zijn kinderschoenen maar is al een mega trend te noemen. Wij Nederlanders zijn al een tijdje bezig met lange termijn oriëntatie, die herkenbaar is aan het plannen, sparen en zorgen maken over de toekomst. Daar past naast groene energie, recyclen, minder plastik verbruiken de elektrische auto prima naast. Over tien jaar zal het straatbeeld er totaal anders uit zien dan nu.

Het enige wat nog lastig te verkopen is het maken van de auto’s. Iets wat toch niet zo eco friendly blijkt te zijn. Zo schijnt het maken van de batterijen aardig slecht te zijn voor het milieu en kun je beter een SUV rijden als je kijkt naar de hele levenscyclus. Verschillende onderzoeken spreken elkaar hierin tegen maar als jij nu in de markt bent voor een elektrische auto weerhoud jou dit tot aanschaffen van een zo’n auto of pak jij toch liever de fiets?

Bronnen:

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/nieuws-archief,/2012/april/Nieuwe-cijfers-elektrisch-rijden-in-Nederland.html
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3290644/2012/07/23/Aantal-elektrische-auto-s-in-Nederland-verdubbeld.dhtml
http://www.pbl.nl/publicaties/2011/de-elektrische-auto-wie-kan-ermee-uit-de-voeten
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/71571-voor-en-nadelen-van-de-elektrische-auto.html

http://www.milieucentraal.nl/actueel/2011/niet-veel-kennis-over-elektrische-auto/
http://janensjors.blogspot.nl/2012/03/milieubewustheid-megatrend.html
http://www.clubgreen.nl/vraag/Oplaadpunten-voor-elektrische-autos.html
http://oneforone.nl/meer-mensen-willen-groene-stroom-2/

http://www.whokilledtheelectriccar.com/about
http://www.unilever.nl/media/overignieuws/2012/UnileverenWNFgaanconsumentengedraggroenermaken.aspx
http://www.energieenwater.net/index.php/beleid/beleid-energie/43-kabinet-is-ambitieus-bij-stimuleren-elektrische-auto-maar-er-zijn-nog-veel-beren-op-de-weg
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1661398/2007/06/08/Toyota-boekt-wereldwijd-groot-succes-met-rsquo-groene-rsquo-auto-rsquo-s.dhtml
http://izismile.com/2012/05/01/toyota_prius_is_an_ultimate_celebrity_car_20_pics.html
http://hordijk-trends.blogspot.nl/2011/05/trend-van-de-toekomst-elektrische-auto.html
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-cultureel/56664-vijf-dimensies-van-hofstede.html

http://nos.nl/artikel/231711-nog-weinig-animo-voor-elektrische-auto.html

Advertenties
Categorieën:Mobiliteit
  1. kazpaul
    18 oktober 2012 om 14:15

    De elektrische auto dacht ik altijd een goed idee te vinden, maar toch zitten er een boel haken en ogen aan. Ik als auto liefhebber wil graag een motor horen ronken en niet naar dat lelijke gezoem luisteren. Dit zou opgevangen kunnen worden door een vroombox, maar dit is wel heel erg lame (http://www.vroombox.com).

    Daarnaast las ik laatst een artikel over de elektrische auto door energiemaatschappijen en de Oak Ridge National Laboratory. Hierin stond onder andere dat de productie van deze auto’s vele malen slechter voor het milieu was dan een normale auto. Ook zijn de accu’s niet zo milieuvriendelijk. Daarnaast zorgen de oplaadtijden van de auto – die gemiddeld 8 uur duurt! – voor enorme oplaadpieken op het stroomnet. De techniek bestaat al dat je dezelfde auto op kan laden binnen 10 minuten, maar dan verbruik je evenveel stroom als 155 Kilowatt (930KWh). Een KWh kost in Nederland gemiddeld 4 eurocent. Om het te vergelijken met een gemiddeld Nederlands gezin, die gebruikt PER JAAR 3300 KWh in 2010. Dit aantal zal dus drastisch stijgen en niet te doen zijn voor de stroomcentrales (eneco.nl en essent.nl wikipedia.nl).

    Het is natuurlijk wel zo dat de olieproductie aanzienlijk kan worden verminderd! Maar echte studies naar deze zaak is nog niet gedaan.

    “De studie van Oak Ridge National Laboratory berekende ook wat er zou gebeuren als alle plug-in voertuigen zouden worden opgeladen om 5 uur ’s middags in plaats van na 10 uur ‘s avonds. In dit worst-case scenario zouden er in de Verenigde Staten 160 nieuwe energiecentrales moeten worden bijgebouwd (inclusief de bijhorende distributieinfrastructuur, uiteraard).”

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: