Home > Media > Cinema’s counter trend uit het noorden

Cinema’s counter trend uit het noorden

Hollywood maakt torenhoge omzetten met blockbusters na blockbusters, comic book hero movies van Marvel & DC zijn de laatste trend uit Hollywood waar alle populaire striphelden hun weg naar de bioscopen weet te vinden. Het is duidelijk waarom, onze 3d CGI toepassingen zijn nu goed genoeg om ze daadwerkelijk te vertalen naar de grote scherm. Ook remakes doen het goed in hollywood land, remakes van vroegere (cult-)klassiekers, remakes van buitenlandse films, van The Great Gatsby tot The Departed (Infernal Affairs; HK orgineel). Het word Franchise is zo belangrijk geworden in de film wereld (en videogame wereld), daar ligt het geld, de verfilmingen van comic books en remakes zijn onderdeel van deze trend, pure uitmelkerij natuurlijk. Het massale anti reactie op Hollywood money making schemes is de populariteit van arthouse cinema dat steeds meer en meer groeit. De laatste trend, Scandinavische arthouse cinema is ” on a roll” Lars von Trier provocaties halen de headlines, maar het is jammer dat de focus niet naar de films uitgaat, want dat is uiteindelijk het belangrijkst. Na de populariteit die aziatische films hebben gehad vanaf begin 2000, en met name het onverwachte groei van Zuid-Koreaanse en Thaise cinema, is het nu de beurt aan de noordelijke buren om te schijnen. Hun films zijn rauw, weinig tot geen belichting, echte seks scene’s, lange shots. Het tegenovergestelde van Hollywood, in vele opzichten lijkt het Scandinavische cinema veel op de French New Wave cinema die Frankrijk in midden jaren 50 tot jaren 60 naar ons bracht en het Britse Kitchen Sink Drama’s die eind jaren 60 opdoken en tot nu toe niet van het Britse grote scherm zijn verdwenen. Het verlangen naar een soort van rauw realisme en het observeren van het dagelijkse leven is dus niet uniek, zelfs Hitchcock was daar al mee bezig in films als Rear Window. Maar als het allemaal oud nieuws is, waarom dan deze snelle groei van populariteit? De groei is waarschijnlijk te verklaren omdat het een tegentrend is op de Hollywood die we beschreven aan het begin van deze artikel. Veel mensen willen willen zich gewoon afzetten van het popularisme, en dat hollywood zelf ook bezig is met het verfilmen van Scandinavische films (Insomnia, Girl with the Dragon Tattoo), laat zien dat ook Hollywood de trend niet onopgemerkt was. Is dat dan de ultieme ironie? Hollywood die gebruik maakt van de counter trend om het zelf weer te absorberen tot een mega franchise, want uiteindelijk is adapteerd Hollywood gewoon aan het vijandige omgeving en assimileert het. Case in point de Aziatische cinema hype van een paar jaar terug, is net weer uitgekauwd en gespuuwd door Hollywood, en het zet z’n tanden nu in Scandinavie. Op naar de volgende counter trend in de cinema industrie.

Bronnen:

http://laceysfilms.wordpress.com/category/scandinavian-cinema/

http://www.greencine.com/static/primers/fnwave1.jsp

http://twitchfilm.com/2012/08/blu-ray-review-headhunters.html

Advertenties
Categorieën:Media
  1. 2 november 2012 om 01:49

    Ik betwijfel of het succes van arthouse films te maken heeft met het afzetten van het popularisme. De scandinavische film zijn altijd al van goed kwaliteit geweest. Het probleem ligt volgens mij echter meer bij de grote bioscoopketens. De bioscopen bepalen welke film er wel en niet draaien en hebben dus veel invloed op ons kijkgedrag. Hoe vaak is er een Pathe bioscoop nou een film te zien die niet uit Hollywood of Nederland komt? precies nooit! Afgelopen jaar heeft toevallig de franse film Intouchables de bioscopen gehaald maar dit was wel anderhalf jaar later dan de release in Frankrijk! Zolang deze grote ketens niet meer Europese films gaan draaien gaan deze films ook nooit doorbreken.

    Een andere grote irritatiefactor voor mij is dat zelfs Nederlandse en Belgische productiemaatschappijen elkaars films gaan namaken. Waarom is dit? Wij kunnen elkaars taal gewoon verstaan en de remake is over het algemeen van mindere kwaliteit.

    Door de komst van het internet is het voor de Europese film markt makkelijker geworden op hun doelgroep te bereiken. Ik denk dat daarom de Europese films nu meer in publiciteit komen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: