Home > Mobiliteit > SoLoMo, de nieuwste reistrend

SoLoMo, de nieuwste reistrend

Door: Joost Holtslag

Nr: 1586916

 

In de reisbranche komt het begrip SoLoMo steeds vaker voor. Dit staat voor Social, local en Mobile.  In Amerika is het al enige tijd vrij populair. Maar verwacht wordt dat dit ook een trend wordt in Nederland. Zo heb je dus via je smarpthone alles binnen handbereik.  Maar waarom gaat dit zo aanslaan?

Social

De Sociale interactie van mensen heeft een grote invloed op de planningsfase van een reis. Ook spelen de meningen van vrienden en kennissen een grote rol. Mensen laten hun keuze hier vaak op beïnvloeden. Met name bij het zoeken naar nieuwe bestemmingen voor een reis staan de aanbevelingen van bekenden hoog op het lijstje. Deze aanbevelingen kun je vaak ook verkrijgen door het gebruik van sociale media.
Bijna alle reizigers maken tijdens hun reis ook gebruik van sociale media. Zo geeft een onderzoek van Google aan dat maar liefst 53% van de reizigers in 2011 tijdens het reizen online foto’s deelde met vrienden en familie. 40% geeft aan via postings op sociale media de familie en vrienden op de hoogte te houden van zijn of haar avonturen.

Local
Tijdens je reis geven locatiegebaseerde diensten als Foursquare de exacte locatie van de reiziger aan. Dit inchecken in hotels, vluchten en andere toeristische plekken gaat steeds vaker gepaard met aanbiedingen en tips over de omgeving. Door deze trend kunnen lokale reizigers naar een hotel of andere attractie worden gelokt tijdens het reizen, en niet meer alleen in de planningsfase. Zo kun je dus tijdens je reis beïnvloed worden door speciale aanbiedingen en kun je dus op het laatste momenten je bestemmingen kiezen.

Er is ook een dienst genaamd “The History Channel” en die geeft je via Foursquare een brandpage die je als Foursquare-gebruiker kunt volgen. Wanneer je bijvoorbeeld aangeeft dat je op plaatsen als Times Square in NY of City Hall in London bent krijg je van Foursquare een pop-up in je scherm met een leuke geschiedenis of fun fact over de ingecheckte plek. Dat maakt een rondje lopen door een onbekende stad toch een stuk leuker en informatiever.

Mobile
De reiziger wordt steeds mobieler een gevolg hier van is dus dat er steeds meer mobiele apps komen voor de reizigers. Vele platformen kennen hun iPhone-app of mobiele website die het leven van een reiziger gemakkelijker, overzichtelijker en betrouwbaarder maken door onder andere gebruik te maken van locatie gegevens. Volgens onderzoek gebruikte maar liefst 27% van de reizigers in 2011 tijdens het reizen van een smartphone.  Terwijl dit aantal in 2012 al is toegenomen tot 54%. En deze trend zet door. De smartphones worden onder andere gebruikt om in te checken, onderzoek te doen naar nieuwe bestemmingen en reviews te bekijken van andere reizigers.

Delft
In Nederland wordt het ook steeds makkelijker om via je smartphone apps te gebruiken om steden te ontdekken. Zo heeft de gemeente Delft onlangs de app ‘Ontdek Delft’ gelanceerd met een nieuwe functionaliteit ‘Make My Day’. De app is bedoelt om bezoekers en inwoners al het moois van Delft te laten zien en geeft antwoord op de grote vraag: “Wat kan ik vandaag doen in Delft?” Met een druk op de knop krijg je in ‘Make My Day’ unieke suggesties voor een mooi dagje in Delft. Het mooie van de app is dat je in de middag andere suggesties krijgt dan in de avond. Zo krijg je ’s middags een leuke optie voor lunchtentje en ’s avonds de gezellige plekjes voor een borrel. Zo voorkom je dat je voor een dichte deur staat en heb je gegarandeerd een leuke dag in de stad Delft.


Ik ben erg benieuwd hoe populair SoLoMo in Nederland gaat worden en wat bijvoorbeeld Nederlandse reisorganisaties hier mee gaan doen. De app van delft is een leuk begin, en wie weet dat het in de toekomst ook voor meerdere steden gaat plaats vinden.
Maar gelukkig blijven er ook nog de papieren kaarten en boekjes, want wat zou je zonder smartphone met SoLoMo moeten?

Bronvermelding

-Marketingsfacts, bekeken op 19 september 2012

http://www.marketingfacts.nl

– Frankwatching, bekeken op 19 september 2012

http://www.frankwatching.com/archive/2012/03/22/5-nieuwe-media-trends/

– Travelnext, bekeken op 19 september 2012
http://www.travelnext.nl/de-hedendaagse-reiziger-en-zijn-smartphone.html

http://www.thinkwithgoogle.com/insights/library/studies/travelers-road-to-decision-2011/

Advertenties
Categorieën:Mobiliteit
  1. jornekats
    21 september 2012 om 13:03

    Jorne Kats

    Ook tijdens het vakantie kun je jou mooie smartphone niet aan de kant leggen. Dit zie je overal terug, het is leuk om een foto te kunnen delen met de halve wereld en veel kunnen delen over je mooie ontdekkingen. Volgens iedereen is dit een positieve verandering. Maar er zit ook een keerzijde aan.
    Van je vakantie is het de bedoeling dat je bij aan het komen bent, dit is niet altijd het geval als je bereikbaar bent. Doordat je op twitter, facebook etc. Kunt zijn neem je ook je problemen mee op vakantie. Niet alleen prive kan je goed bereiken, ook werk is een belangrijk item.
    Vroeger kon je tijdens je vakantie in Frankrijk heerlijk relaxen ontspannen en bijkomen. Je sloot je werkzaamheden af op je werk en je ging er op een gegeven moment vandoor. De werkzaamheden bleven op je werk liggen en na de vakantie was er weer een dag.
    Nu is het logische gevolg van het steeds meer bereikbaar zijn via sociale media je het werk makkerlijker meeneemt. Je collega moet een project van je overnemen en via deze media kan hij je makkelijk bereiken.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: