Home > Lifestyle > Energiedrank

Energiedrank

Energiedrank door Thijs Buijs

Wanneer ik door de school loop, of in een lokaal zit te werken zie ik vaak mensen sportdrank of energiedrank drinken. Dit gebeurd veelal in de ochtend terwijl niemand dan daadwerkelijk sport of überhaupt veel beweegt. Het lijkt wel de nieuwe koffie maar dan met tien keer zoveel suiker erin. Het lijkt mij dat dit drankje niet bedoeld is om je ochtendhumeur mee weg te drinken. Het is een soort levensstijl.

Wat is het eigenlijk?

Een van de bekendste energiedrank merken is: Red Bull. Deze werd dan ook al gauw een groot succes. In 1992 breidde het bedrijf enorm uit in Europa en in 1997 waaide het populaire drankje ook over naar de Verenigde Staten. Al snel kwamen er allerlei kopieproducten uit op de markt.. In 2000 waren de energiedrankjes niet meer uit de schappen weg te denken.

Een energiedrank is een drank die een stimulerende werking op mensen kan hebben. Er zijn twee soorten energiedrankjes: de zogenaamde sportdrankjes en drankjes die bedoeld zijn voor het verbeteren van mentale prestaties tijdens het sporten.

Naar energiedrank is nog steeds een grote vraag. De omzet van merken als Monster, Burn en Red Bull nemen al vijf jaar lang jaarlijks met 10 procent toe en er komen almaar meer merken bij. De marketing richt zich met name op jonge consumenten. Dit blijkt goed te werken.

Waarom is het een trend?

Deze trend wat betreft het drinken van energie en sportdrankjes bestaat al een hele poos. Eén van mijn eerste bijbaantjes was als vakkenvuller in een supermarkt. Daar merkte ik al dat de energiedrankjes niet waren aan te slepen. Dit komt mede door de spotgoedkope prijzen, en doordat het drankje erg geliefd is bij leerlingen en studenten voor in pauzes op school etc. Je kunt wel stellen dat energiedrank de nieuwe koffie is voor jongeren. De microtrend is dan ook dat vele jongeren de drankjes kopen en dit ook massaal deden/doen. De maxitrend is dat het overal verkrijgbaar is en je uit ontelbare verschillende soorten en maten kunt kiezen. De megatrend hierin is dat het nu ook een maatschappelijk probleem aan het worden is. De laatste jaren worden er kritische vragen gesteld over de gezondheidsproblemen die het drankje kan veroorzaken. Volgens sommigen zou één blikje Red Bull even veel cafeïne als veertien kopjes koffie bevatten. De GGD zegt hierover  “Je geeft een kind toch ook geen kop koffie te drinken?” De GGD dringt erop aan dat energiedrank uit de schappen van supermarkten geweerd zouden moeten worden, omdat kinderen het nu te gemakkelijk kunnen verkrijgen.

De levenscyclus:

De sportdrankjes zijn in het jaar 2000 gesignaleerd en was daarna erg opkomend onder de jeugd. Dit komt ondermeer door grote sponsoren die dit stimuleren met grote events en reclames van Red Bull en Monster. Het drankje heeft denk ik inmiddels zijn top wel bereikt. Er zijn nog veel mensen die het drinken, maar het is lang niet meer zo erg als een aantal jaar geleden. De maatschappij heeft het min of meer geaccepteerd doordat het drankje overal verkrijgbaar is en gesponsord word bij grote evenementen die te maken hebben met sport. Bijvoorbeeld de Olympische Spelen.

Imago

Tijdens het uitgaan betalen de bezoekers gerust vijf euro voor een energiedrankje. Wanneer iemand met bijvoorbeeld een blikje Red Bull rondloopt krijgt hij toch een soort van status. De merken geven miljoenen euro’s uit om dit imago hoog te houden. In de sportwereld zowel als daarbuiten waar het drankje misschien nog wel het populairste is van allemaal.

 

Bronnen:

1946-nu   
Wetenschap, kunst en cultuur   
Ziekte en gezondheid  

www.extendlimits.nl/trenddefinities

wikipedia.org/wiki/Energiedrank

http://www.isgeschiedenis.nl

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. Remyvankats
    17 oktober 2012 om 22:14

    Zoals met zoveel trends, is het product of de activiteit verre van nieuw op het moment dat het aanslaat. Iets of iemand heeft simpelweg voor een doorbraak gezorgd naar het grote publiek. Zo ook met energiedrank.

    Wat betreft smaken en kleuren ben je met dit product snel uitgekeken. Ze proeven toch praktisch allemaal hetzelfde en lijken qua effect ook niet veel voor elkaar onder te doen. Red Bull had dit al snel goed begrepen en ging zich veel meer richten op de activiteiten om het merk heen. Zo erg zelfs, dat het tegenwoordig bijna lijkt alsof de drank de bijzaak is van de activiteiten. Vliegshows, racen op het water, voetbalclubs, zolang het maar sensatie oplevert wil de Rode Stier graag haar naam aan een evenement verbinden. De klap op de vuurpijl kwam natuurlijk deze week met de stunt van meneer Baumgartner. Praktisch alles wat de man gebruikte voor zijn 36 kilometer lange val, was beplakt met het logo van deze megazoete drankgigant. Een puike actie, want een betere manier om je merk als sensationeel en adrenalinevol neer te zetten is er haast niet te bedenken. Red Bull is dan ook een goed voorbeeld van een merk die gigantische bedragen over heeft om deze reputatie op te bouwen en te behouden.

    Het valt natuurlijk te bezien hoe lang deze trend nog overeind blijft, omdat je zelf al aangeeft dat de top bereikt lijkt te zijn (hoger dan 36 km kun je nu eenmaal ook niet 😉 ). Ikzelf heb nooit echt veel meegekregen van het effect van dit spul en zie de effecten dan ook altijd nog (deels) als placebo. Gezond is het in ieder geval niet te noemen en dat is juist een opkomende trend.

  2. nikkivanoutheusden
    18 oktober 2012 om 16:42

    Het is inderdaad schokkend te noemen dat vele jongeren, soms wel 2 blikjes in een uur tijd achterover slaan. Ze zijn zichzelf vast niet bewust van hoe ongezond het eigenlijk wel niet is om het te drinken.

    Ik denk alleen dat het probleem niet bij Red Bull ligt. Zoals je zelf al aangaf in je artikel is een blikje Red Bull met uitgaan al gauw 5 euro en dus voor iemand van 15/16 die gaat stappen vrij onbetaalbaar. Ze kopen dan ook alleen maar de blikjes in de supermarkt van een prijsvechter en deze drinken ze dan op school in de pauze op! Waardoor ze inderdaad vervolgens stuiterend in de les niet wetend wat te doen met de energie die het drankje zojuist heeft opgewekt.
    En de ouder vervolgens maar zeggen hoe gezond ze hun kinderen wel niet opvoeden, niet wetende van de energiedrank die op school genuttigd wordt. En tegelijkertijd stijgt het aantal jongeren met overgewicht per dag!! Energiedrank is dus zeker is waar we ons druk over kunnen maken en ik denk dat deze trend bij middelbare schoolgangers nog niet over zijn top is!

    bronlijst:
    http://nos.nl/artikel/378643-ggd-waarschuwt-voor-energiedrank.html

  3. timvanbreda
    18 januari 2013 om 02:56

    Ik ben inderdaad ook ongerust over de werking van energiedrankjes op kinderen, je ziet steeds vaker jonge kinderen gerust twee halve liters naar binnen werken. Wat voor invloeden heeft dit op resultaten binnen zijn of haar school of lichaam? Aan de andere kant ben ik van mening dat het er bij hoort, niet de energie drink, maar het proberen ervan. Er is niets zo typerend als een kind dan het opzoeken van de grenzen, en ik ben geen uitzondering. Ik dronk op m’n dertiende gerust 3-4 blikjes weg. En wanneer je dan merkt dat het eigenlijk helemaal niet zo lekker, of goed is stop je daar bijna vanzelf van. Daarbij denk ik dat over het algemeen je de overgang van energiedrank naar koffie rond je 16-18de maakt. Wat je nu vooral merkt is de hoeveelheid energiedrank in alcoholische mixen, logisch want de combinatie is zeer aantrekkelijk. Beschonken, maar toch actief, een combinatie die niet eerder echt opviel. Wat voor vragen mij hierbij opkomen zijn in de richting van het volgende. Ik sta vaak genoeg op technofeesten, en waar je vroeger mensen met glazen water zag zie je nu mensen met vodka red bull. Ik zelf ook, het gemiddelde technofeest gaat namelijk tot 8 uur s’ochtends door en op alcohol alleen ga je dat niet redden, maar harddrugs moet ook geen wekelijks ding worden. In dat opzicht is het misschien wel een ”goede” oplossing?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: