Home > Lifestyle > Online Shoppen

Online Shoppen

Door Orlando Kievit

 Een steeds meer opkomende trend is online shoppen. Mensen hebben steeds minder tijd om boodschappen, kleding en dergelijke  te kopen doordat ze steeds meer en langer werken. Door de digitalisering kunnen oudere mensen die slecht ter been zijn of geen vervoer hebben hun boodschappen gewoon via internet bestellen en vervolgens thuis afgeleverd krijgen. Maar het wordt ook veel gebruikt door de koopjesjagers, op internet ben je vaak veel voordeliger uit dan dat je spullen in een fysieke winkel aanschaft. Bekende succesvolle sites zijn onder andere Amazon.com maar ook de Nederlandse bol.com die recent nog verkozen is tot beste webwinkel van heel Nederland. De technologisering zorgt ervoor dat de mens hun huis niet meer uithoeft! “Microtrends are the smaller trends that go unnoticed or even get ignored ”(E. Kinney Zalesne) Online shoppen is dus een microtrend omdat deze onopgemerkt worden en door veel mensen niet als een trend worden bestempelt.

 

De piramide in volgorde van; Microtrend , Maxitrend , Megatrend:

 

Stress , Stress en nog eens Stress

Tegenwoordig leeft de mens steeds meer een stressvol bestaan. Veel mensen hebben een hectische stressvolle baan of studie, een chaotisch leven thuis, rekeningen om zorgen over te maken en slechte gewoontes zoals ongezond eten, drinken en roken. Iedereen wilt overal van op de hoogte zijn van het laatste nieuws van hun vrienden wat ook mogelijk is door de digitalisering terwijl ze ondertussen aan het studeren of aan het werken zijn. Men wilt zoveel mogelijk tijd in de leuke dingen steken waaronder andere dingen er vaak onder moeten lijden waaronder het winkelen. Door het stressvolle bestaan van tegenwoordig worden er dus prioriteiten gesteld en word het winkelen in een fysieke omgeving ingeruild voor de digitale omgeving, waar men een breder aanbod heeft maar vaak ook spullen voor een lagere prijs kun kopen. Een stressvol bestaan is een maxi-trend omdat deze trends moeilijk in kaart te brengen zijn. Ze zijn namelijk niet concreet maar juist gevoelens en verlangens. Het zijn de trends die te maken hebben met het veranderende gedrag en behoeften. Stress is namelijk een gevoel wat komt doordat men hun gedrag verandert door de digitalisering. Ze moeten bijvoorbeeld overal van op de hoogte zijn en hiermee worden sommige factoren zoals voldoende rust verwaarloosd.

 

Technologie de schuldige?

De ontwikkeling van de hedendaagse technologie gaat heel snel. Zo had je vroeger een harddisk van maximaal een paar gigabyte terwijl je het nu in de vorm van een usb-stick zo in je broekzak kunt stoppen. Tegenwoordig zijn we zonder de hedendaagse vormen van technologie nergens meer. Waar we vroeger nog verkeersregelaars hadden om het verkeer in goede banen te leiden word er al jaren gebruik gemaakt van verkeerslichten. Zo ook voor de fysieke winkels. Deze winkels hebben vaak maar een mager en eentonig aanbod voor een hogere prijs dan op het internet waardoor men technologie gaat gebruiken. Gemakzucht zit in de mens en dus word er steeds meer gebruikt gemaakt van technologie. Door de technologisering gebruikt men steeds meer digitale apparaten, dit kan zijn voor werk maar ook voor studeren en dergelijke. Omdat er nu veel meer te delen en te gebruiken valt door verschillende applicaties krijgen veel mensen een stressvoller leven. Ze willen zoals ik al eerder heb verteld overal een graantje van meepikken. Hier even snel het nieuws bekijken en dan nog even op Facebook naar vrienden krabbelen, kost allemaal tijd en doordat er maar 24 uren in een dag zitten word het winkelen verwaarloosd en gaat men andere manieren gebruiken zoals online shoppen.

“Een megatrend vormt de basis voor een aantal ondergelegen trends. Dit zijn vaak maatschappelijke trends die diep geworteld zijn in de maatschappij, ze sturen de waarden van mensen.”

Technologie is een megatrend ten eerste omdat dit een basis vormt voor een stressvol bestaan en online shoppen. Ook is technologie iets wat men graag wilt gebruiken en voorkomt uit hun prioriteiten.

 

Levensloop

De levensloop van online shoppen zit natuurlijk in de lift. De laatste jaren is het steeds populairder geworden en staat Nederland in de Europese top van online shoppen. Met 69% van de 16 tot 75 jarigen, staan we op de 4e plaats in Europa. Vanaf 2006 is het gemiddeld met 20 procentpunt gestegen en bij ouderen is het zelfs verdrievoudigd en het aantal volgers stijgt gestaag.

Maar wat vind jij hier nu van? Verkies je de fysieke winkel met veelal zeurende verkopers boven een online shop waar je niet kunt passen?

 

Meer weten?

 

Nederland in Europese top online winkelen door Math Akkermans:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/eu/publicaties/archief/2012/2012-3625-wm.htm

Microtrends that matter door Marketingweek:

http://marketingweek.co.nz/2010/02/microtrends-that-matter-2010/

Werk en Stress door Infonu.nl:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/8155-werk-en-stress-oorzaken.html

Advertenties
  1. oliviakadarman
    18 september 2012 om 21:01

    Online shoppen is vaak gewoon heel erg makkelijk voor mensen. We hebben het inderdaad erg druk, en achter de computer/laptop zitten we toch al. Producten kun je overzichtelijk zien, en vaak kun je zelfs bepaalde producten met elkaar vergelijken. Maar zelf vind ik het prettig om de kwaliteit van een bepaald product te kunnen checken. Dit geldt bv. voor kleding. Ik weet dat de H&M slechte kwaliteit levert, dus wanneer ik iets zie wat ik echt leuk vind wil ik het eerst ‘keuren’ in de winkel voordat ik het mee naar huis neem. Ach, die zeurende verkopers, it ain’t a dream job is it? Dus dat begrijp ik wel. Ik heb namelijk vaak genoeg een miskoop gedaan door het online bestellen van kleding.

    Wanneer het aankomt op producten als tv’s, laptops en andere elektronica, dan is het erg prettig wanneer er recensies te lezen zijn van kopers, vergelijkingen gemaakt worden van specificaties en prijzen. Dan verlangt een koper toch al gauw naar bepaalde services die er aangeboden worden. Het is denk ik maar net waar je je als klant je prioriteiten zet en wat voor soorten inkoop het is.

  2. 19 januari 2013 om 17:10

    Ik vind de komst van webwinkels heel erg ideaal. Gewoon lekker thuis iets bestellen en een paar dagen later gaat de bel en staat er een persoon voor de deur met jouw pakketje. Het is makkelijker en je ziet meteen of iets op voorraad is of niet. Overigens maak ik wel onderscheid van wat ik wel en niet online koop. Games, films en anders dingen koop ik met gemak online. Kleding koop ik toch liever in de winkels omdat ik eerst wil voelen of iets lekker zit of niet, daarom koop ik kleding liever in de winkels.

    Tenzij er ooit in de toekomst wel een mogelijkheid is om thuis te passen dan koop ik mijn kleding ook online. Maar voorlopig is het nog niet zover. Ook een reden waarom ik games en films online koop is de prijs. 9 van de 10 keer is het online goedkoper dan in de winkels en ik haat het wanneer sommige artikelen gewoon niet in de winkels liggen. Dus dat is ook een reden waarom ik online koop.
    Donny van Aalten

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: