Home > Uncategorized > Mobiel betalen

Mobiel betalen

Door: Melvin van Alem

Eindeloze lange wachtrijen in de supermarkt, chagrijnige caissière, er achter komen dat je toch niet genoeg geld op je rekening had?! Het behoort binnenkort tot de verleden tijd.

Ideaalbeeld

Zou het niet geweldig zijn dat wanneer je een supermarkt inloopt via een applicatie op je smartphone zelf de producten kan scannen, eventueel nog wat extra info wanneer je dit wilt via een druk op de knop. Ter gelijke tijd zie je wat je kosten op dat moment zijn en hoeveel geld je nog op je rekening hebt staan. Nooit meer voor verassingen bij de kassa. Wanneer je klaar bent met je boodschappen wordt dit direct van je rekening afgeschreven en kan je zo de winkel uitlopen met je boodschappen. Wie weet dat dit door een poortje moet om te kijken of je ook daadwerkelijk hebt afgerekend, maar hier is wel iets op te verzinnen.

Albert Hein

Bij de AH is al een systeem dat klanten zelf de boodschappen kunnen scannen. Doormiddel van de bonuskaart krijgt de klant een eigen scanner waar hij of zij de boodschappen mee kan gaan doen. In het display zie je hoeveel geld je straks kwijt bent. Bij de kassa aangekomen scan je, je bonuskaart en de prijs van de boodschappen komt op het scherm. De klant kan via een pintransactie de betaling doen. Zo af en toe komt er een medeweker langs wanneer er een rood lampje begint te branden, deze scant enkele van je producten om te kijken of je ook daadwerkelijk alles hebt gescand.Image

Nadeel van dit systeem is dat er nog steeds wachtrijen zijn je een hele procedure moet doorlopen voordat je uiteindelijk dan ook daadwerkelijk hebt betaald. 

Ondernemer

Niet alleen de klant maar ook de winkelier haalt hier voordeel uit. Er bestaan al applicaties waarbij een ‘simpele’ applicatie een duur kassasysteem vervangt. Echter kan door de volgorde van het scannen ook achterhaald worden wat het koopgedrag van de klant is en hoe deze de winkelroute door de winkel heeft doorlopen. Met deze informatie kunnen winkeliers marketinggericht inspelen op de consument.

De Starbucks heeft al een eigen app waar de klant geld op kan zetten en op deze manier zonder pintransactie of cash geld toch producten kan kopen.

MyOrder gaat al wat verder via deze app zijn verschillende restaurants en bioscopen aangesloten waarbij je via de applicatie kan betalen maar ook parkeergeld en bij de autowasstraat kan je op deze manier betalen zodra de winkelier is aangesloten bij MyOrder.

En ook het populaire PayPal komt met een app waarbij je bijna overal direct kunt betalen en het geld later van je rekening wordt afgeschreven.

Conclusie

ImageDeze manier van betalen laat zien dat de consument steeds gemakzuchtige wordt, we hebben ‘weinig tijd’ en willen zoveel mogelijk uit onze tijd halen.  Deze simpele app’s maken dit steeds meer mogelijk. Geen zorgen dat je, je pinpas vergeten bent of geen contant geld op zak hebt met een simpele druk op de knop kan je overal je betalingen verrichten en weet je precies wat je nog kan uitgeven.

Op het moment staat dit nog in de kinderschoenen maar wie weet dat er over een paar jaar helemaal niet meer gebruik wordt gemaakt van het oude bekende kassasysteem en de chagrijnige, of juist lieve caissière verdwijnt hierbij ook.

Plus dat ik straks voor elke winkel een andere app moet hebben omdat deze allemaal weer ergens anders bij zijn aangesloten.

Ik vraag mij af of alles helemaal digitaal zou worden. Ik denk dat juist de mens behoefte heeft aan het sociale aspect. Neemt niet weg dat het kostenplaatje voor de ondernemer op deze manier omlaag gaat en het voor de consument alleen maar makkelijker wordt op deze manier. Ik ben benieuwd waar dit eindigt.

Bronvermelding:

http://www.molblog.nl/bericht/Zelf-scannen-bij-de-Albert-Heijn/

http://www.myorder.nl

http://www.pcmweb.nl/nieuws/paypal-universeel-betaalsysteem.html

http://www.deondernemer.nl/deondernemer/548458/Betalen-met-mobiel-populair.html

http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2012/08/amerikaanse-retailers-zetten-mobiel-betaalsysteem-op/

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. 18 september 2012 om 09:42

    Samgar Turkenburg
    18 september 2012
    In de toekomst kijken is maar voor een bescheiden deel weggelegd voor kermis-zwendelaars dus niemand weet precies hoe et zal gaan met de digitalisering.
    Dat gezegd hebbende kunnen we natuurlijk op basis van de huidige ontwikkelingen wel speculeren over de toekomst. Het is namelijk zo dat veel consumenten zo snel mogelijk hun aankoop willen doen.
    Dit kun je zien aan bijvoorbeeld het aantal internet-shops en betaling. In de laatste 2 jaar is het aantal betalingen via internet vervijfvoudigd. Dit wijst erop dat de consument van de snelheid en toegankelijkheid van het internet gebruik maakt om zijn/haar aankopen online te doen.
    Als de digitalisering doorzet en dus overal word toegepast dan mis je misschien de aardige cassiere en het persoonlijke contact. De andere zijde van de munt is natuurlijk dat je door deze efficiëntie meer tijd over hebt voor andere dingen.
    Je kunt in plaats van tijd voor boodschappen nemen ook socialiseren met vrienden en kennissen. Een heel groot deel licht dus bij iedereen persoonlijk hoe hij zijn “gewonnen” tijd besteed.
    De digitalisering kan aan de ene kant dus leiden tot nog meer individualisme en minder interpersoonlijk contact. Het kan ook zorgen dat je meer tijd hebt om met je vrienden bij elkaar te komen of om nieuwe mensen te ontmoeten.

    • 18 september 2012 om 19:47

      Mooi punt op het laatst. Doordat je meer tijd hebt juist meer sociaal contact, interessant.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: